Madde Detay
NEŞAT AYDIN
(d. 1952 / ö. -)
âşık, destancı, atma türkücü
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Neşat Aydın, 1952 yılında Trabzon’un Tonya ilçesine bağlı Kalemli köyünde dünyaya gelmiştir. Yörede Baloğları ya da Aydınoğulları olarak bilinen bir sülaledendir. Babasının adı Hasan, annesinin adı Ayşe’dir. Şiirlerinde Neşat ve Neşat Aydın mahlaslarını kullanır. İlkokul mezunudur. Aydın, 1966 yılında Ayşe Hanım ile evlenir. Bu evlilikten iki erkek, dört kız olmak üzere altı çocuğu dünyaya gelir. Eşi Ayşe Hanım’ı 1994 yılında trafik kazasında kaybeder. Aydın, 1967-1968 yıllarında Zonguldak’ta maden ocağında çalışır. 1970-1971 yılları arasında askere gider; acemi birliğini Burdur’da, usta birliğini ise Ankara’da tamamlar. Çocukluğunda yetiştiği çevreden etkilenerek atma türkü söylemeye başlar. Öncelikle dayısı Mustafa Tanrıverdi’yi kendisine usta kabul eder. Bunun dışında yöre âşıklarından Hasan Köse, Yanıklı Ahmet, Genca Aksoy, Necati Çınar, Necati Kılıç, Hasan Kara ve Ali Genç’ten de etkilenir ve onları da usta kabul eder. Kendisinden sonra gelen birçok genci etkilediğini belirtir (Çakır 2020a). Yöre âşıklarından Âşık Süleyman, Neşat Aydın’ı ustası olarak görür (Çakır 2020b). Yayla, kadırga şenlikleri, düğün ya da çeşitli eğlence ortamlarına katılan âşık, birçok kurum ve kuruluştan plaket almıştır. Televizyon ve radyo programlarına katılır ve program yapar. İnternet ortamında birçok atma türkü icrası bulunmaktadır. Ayrıca yurt içi ve yurt dışında etkinliklere katılır. Aydın, yazları Tonya’da, kışın ise İzmit’te ikâmet etmekte ve hâlen çalışmalarına devam etmektedir (Çakır 2020a).
İrticali
güçlü olan âşık, güncel olayları hemen şiire dökebilmektedir. Hemen her konuda
doğaçlama atma türkü söyleyebilen âşık, saz çalabilmekte mahirdir. Yöre
ağzıyla, sade bir dille ve hece ölçüsüyle şiirlerini söyler. Şiirlerinde kimi
zaman mizahi bir dil kullanan âşık, taşlama türünde başarılıdır. Bazı yerel
sanatçıların yöre ağız özelliklerini bozduğunu, yapay bir ağızla türkü
söylediklerini ifade ederek bu durumu eleştirir (Çakır 2020a).
Şiirleri
genellikle destan türündedir. Saatlerce atma destan söyleyebilen âşık, birçok
kişiyle atışma yapmıştır. Şiirlerinde kendisini “ozan” olarak niteler: “Her
gelen tekme vurur/Kolundan tutan olmaz/Eğer derdin var ise/Bu ozanı dinlersin”
(Çakır 2020a).
Genel
anlamda şiirlerinde millî ve dinî konuları ele alır; tarihî, sosyal ve siyasi
olayları şiirlerinde tema olarak işler. Çanakkale Şehitleri, Kıbrıs Savaşı gibi
tarihî olaylarla ilgili destanları vardır. Bu destanlar sözlü tarih çalışmaları
için önemlidir. Kıbrıs destanında Rauf Denktaş ve Bülent Ecevit’e atıfta
bulunur. Tarihî ve siyasi şahsiyetlerle ilgili şiirleri de vardır. Adnan
Menderes’in idamı üzerine söylediği ağıta ait birkaç dörtlük bunu örneklendirmektedir:
“Düşenin yâri olsa da/Olurdi Menderes’in/Astilar Menderes’i/Kurudi çıktı
cani/Allahım sen bilirsin/Ellere kalmadı kani/Menderes dedikleri/Düşenin yâri
idi/Var idi yüreğinde/Müslüman merhameti” (Çakır 2020a). Aydın, trafik
kazasında kaybettiği eşi için de ağıt yakmıştır (www.youtube.com).
Türkiye’de
büyük bir acıya neden olan 1999 yılında gerçekleşen Sakarya depremi üzerine de ağıt yakmıştır. Konuyla
ilgili birkaç dörtlüğü şu şekildedir: “Ay yere düşürmedi/Güneşin
gölgesini/Deprem vurdu da yikti/Marmara bölgesini/Oldi bi büyük deprem/Yikildi
evlerimüz/Tanınmaz hale geldi/Böyük şehürlerümüz/Kocaeli Sakarya/Boşaldi
caddelerin/Birden yok oldi gitti/İnsanların evlerin/Açmaz oldi
güllerin/Ötmez/oldi bülbülleri/Sayısı belli değil/Depremde elenlerin/E
depremden ölenler/Sanman sizi unuttum/En çok cenaze geldi/Bizim
Karadeniz’e/Allahum böyle aci/Bir daha verma bize”. Yörede vuku bulan Maçka
Çatak Heyelanı ile ilgili de destan söyler: Maçka Çatak köyünde/Nedur bu
kalabaluk/Sokakları taşları/Hep oldu Alabalık/Acı rüyalar gördüm/Anne babam
geldi mi/Çatak’ta ölenlerle/Yoksa o da eldi mi”. Ayrıca “Saddam”, “İstanbul Macerası” başlıklı
şiirleri de vardır (Çakır 2020a).
Günlük
hayatta sıradan kişilerin yaşadığı trajik olayları da yine destan türünde şiirlerinde
dile getirir. Adamın birinin oğlunu vurması üzerine “Zonguldak Destanı”nı ve Samsun’da
10 kişinin tütünden zehirlenip ölmesi üzerine ise “Tütün Destanı”nı dile
getirir (Çakır 2020a).
Aydın’ın
Youtube kanalında birçok performansı mevcuttur. Atma türkü konusunda önemli
âşıklardan biri olan ve genç yaşta vefat eden Ahmet Çakar ve Fadime ile atışmaları mevcuttur (Çakır 2020a). Fadime ile
atışmaları tiyatral ve mizahidir (www.youtube.com).
Bazı
atışmalarına girizgâh niteliği taşıyan sözlerle başladığı görülmektedir: “Dilim
olsa da çeksa/İçimdeki yarayı/Bu sözler boş değildir/İyi dinle burayı” (Çakır
2020a).
Kendinden
önceki âşıklar ve tekke şairlerinin isimlerini zikrettiği, şairnâme niteliği
taşıyan destanları da mevcuttur. Bu destanlarında Yunus Emre, Veysel Karani,
Şenlik Baba, Mevlüt İhsani, Erkan Ocaklı, Murat Çobanoğlu gibi isimler geçer.
Aydın, başka âşıklara ait güfteleri de seslendirebilmektedir (Çakır 2020a).
“Hor
görme beni kardaş” ile başlayan şiirinde insan sevgisini ve tüm yaratılanları
hor görmemeyi, kimseyle alay etmemeyi, dünyanın faniliğini Yunus Emre üslubuyla
dile getirir: “Hor görme beni kardaş/Sen insan ben insanım/Anlatayım da dinle/Ben
de bi Müslümanım/Bazıları hor görür/Allah’ın kullarını/Meğer kendi kaybetmiş/İnsanlık
yollarını/Kaldi mi bu dünyada/Anamuzlan babamuz/Hor gördüğün insanlar/Salına
vurur omuz”
“Benzemez” şiirinde Yunus Emre, Karacaoğlan,
Âşık Veysel’in üslubu dikkat çekmektedir: Yürekteki karalık/Gözdekine benzemez/Gönül
güzellikleri/ Yüzdekine benzemez/Gönülde güller açar/Daldakine benzemez/Tadını
sorma kardaş/Yoldakine benzemez/Ondaki güzellikler/ Soydakine benzemez/Ölür
gidersin bir gün/Bıraktığın eser ölmez/İnsanlığın yoksa/Hiçbir şey fayda etmez/Kırma
insan kalbini/Dal kırmaya benzemez/Cennetteki komşuluk/Burdakine benzemez”
(Çakır 2020a).
2020
yılında tüm dünyayı etkileyen koronavirüs salgınıyla ilgili de destanı
mevcuttur. Destanın birkaç dörtlüğü şöyledir: Sakın atmayın sakın/Burundan
maskeleri/Atarsak hep elürük/Korona geldi geri oyy oy/Zengin fakir bir
oldu/Herkes girdi kol kola/Allah azan kulunu/Böyle getürür yola/Aşkum okudum
size/Kitabun ortasından/Bu korona yayıldı/Çinlerin çorbasından/Dua edelim dua
edelim/Dönmesin arkasından/İnşallah kurtuluruz/Korona belasından” (Çakır
2020a).
Başka
sanatçılara da güfte ve beste veren Aydın, âşıklık geleneği denilince
Türkiye’de Karadeniz bölgesinin akla çok gelmediğini, diğer bölgelerin ön plana
çıktığını, oysa Karadeniz’de âşıklık geleneğinin çok güçlü olduğunu, birçok âşığın bilinmediğini, geçmişte yörede çok iyi
âşıkların olduğunu fakat bunların unutulduğunu, son dönemlerde ise internet
vasıtasıyla yerel âşıkların kendilerini gösterme imkânına sahip olduğunu
belirtir. Âşıklarla ilgili yapılan yarışma ya da şenliklerde Karadeniz yöresi
âşıkların çok fazla yer almadığını ifade eder (Çakır 2020a).
Neşat Aydın, şiirlerinin
bir kısmını deftere kaydettiğini fakat henüz yayımlamadığı ifade eder.
Performanslarından belli bir kısmı ise televizyon, radyo ve internet ortamı
gibi birçok elektronik mecrada mevcuttur. Ayrıca bazı türküleri ise kasette
kayıtlıdır. Aydın hakkında yüksek lisans ve doktora düzeyinde henüz bir çalışma
yapılmamıştır (Çakır 2020a).
Kaynakça
Çakır,
Emine (2020a). Neşat Aydın, 1952 Trabzon doğumlu, ilkokul mezunu, âşık. [25
Kasım 2020 tarihinde Emine Çakır tarafından Neşat Aydın ile yapılan görüşme kaydından alınmıştır]
https://www.youtube.com/watch?v=8Hjd5mBWyfo;
[erişim tarihi 5 Aralık 2020].
https://www.youtube.com/watch?v=A4s0Dc3h_6E;
[erişim tarihi 5 Aralık 2020].
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: Dr. Öğretim Üyesi Emine ÇAKIRYayın Tarihi: 18.12.2020Güncelleme Tarihi: 26.01.2022
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 18.12.2020Güncelleme Tarihi: 26.01.2022
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 26.01.2022
İlişkili Maddeler
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | BULALİ, Mevlüt Yazıcı | d. 1919 - ö. 1985 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | PENAHOV, Penah Eleskeroğlu | d. 1926 - ö. 1978-1979? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | ERSALAN ZARİÎ | d. 1960 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Ali Erkan Kavaklı | d. 1952 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | ŞEVKİ DİNÇAL | d. 03.05.1952 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | A. Mümtaz İdil | d. 11 Temmuz 1952 - ö. 15 Mayıs 2017 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Ali Erkan Kavaklı | d. 1952 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | ŞEVKİ DİNÇAL | d. 03.05.1952 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | A. Mümtaz İdil | d. 11 Temmuz 1952 - ö. 15 Mayıs 2017 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Ali Erkan Kavaklı | d. 1952 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | ŞEVKİ DİNÇAL | d. 03.05.1952 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
12 | A. Mümtaz İdil | d. 11 Temmuz 1952 - ö. 15 Mayıs 2017 | Meslek | Görüntüle |
13 | Ali Erkan Kavaklı | d. 1952 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | ŞEVKİ DİNÇAL | d. 03.05.1952 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | A. Mümtaz İdil | d. 11 Temmuz 1952 - ö. 15 Mayıs 2017 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Ali Erkan Kavaklı | d. 1952 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
17 | ŞEVKİ DİNÇAL | d. 03.05.1952 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | A. Mümtaz İdil | d. 11 Temmuz 1952 - ö. 15 Mayıs 2017 | Madde Adı | Görüntüle |