Madde Detay
VUSLATÎ, Hasan
(d. ?/? - ö. 1182/1718)
tekke şairi
(Tekke / 18. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Hasan olan ve şiirlerinde Vuslatî/Vuslat mahlasını kullanan şair, 18. yüzyıl mutasavvıflarındandır. Divanında künyesini “eş-Şeyh Hasan Efendi el-Kastamonî el-Hanefî el- Halvetî” olarak belirten şairin buradan hareketle Kastamonulu olduğu söylenebilir. Bununla birlikte Yazma Divanlar Kataloğu’nda da Acımusluklu denmekle meşhur olduğu belirtilmiştir (1967: 818). Buradan Vuslatî’nin aslen Kastamonulu olduğu bilinmekle beraber İstanbul Acımusluk’ta yaşadığı anlaşılmaktadır. Vuslatî’nin doğum tarihi ve ailesi hakkında kaynaklarda bir bilgiye ulaşılamamıştır.Tahsil hayatı ile ilgili bilgilere divanından edinilen şair, bir süre zahirî ilimlerle meşgul olmuş; fakat daha sonra tasavvuf yoluna girmiştir. Divan'ının başında tarikat silsilesini veren şair, Halvetiyyenin Ahmediyye kolunun Ramazaniyye şubesinden türeyen Buhûriyye koluna mensuptur. Halvetiyye tarikatının Buhûriyye kolunu kurmuş olan Buhûrî Mehmed Efendiden sonra silsilede Şeyh İbrahim Efendi ve Hüseyin Efendi sırasıyla yer almaktadır. Vuslatî de Hüseyin Efendi'den icazet almış ve ondan sonra halkaya dâhil olmuştur. Böylelikle gerek bir mürşit gerekse şair olarak halkı irşat etmiştir. Mutasavvıf bir şair olarak Vuslatî’nin, manevi ilimlere vâkıf ve Arapçaya da hâkim olduğu şiirlerinden anlaşılmaktadır. Vuslatî’nin vefatı ile ilgili tek bilgi Yazma Divanlar Kataloğu’nda verilmiştir. Buna göre şair, 1718 yılının mart ayında vefat etmiş ve Tabutçular Tekkesi’ne defnedilmiştir (1967: 818).
Vuslatî’nin bilinen tek eseri Dîvân-ı Vuslatî adıyla zikredilen eseridir. Divanının ikisi Süleymaniye Kütüphanesi'nde, biri Millet Kütüphanesi'nde, diğeri ise Kahramanmaraş’ta Yaşar Alparslan’ın özel kütüphanesinde olmak üzere dört nüshası tespit edilmiştir; fakat başka nüshalarının da bulunması muhtemeldir. Divanın muhtevasını din ve tasavvuf oluşturmaktadır. Şiirlerinde varlığın birliği, hakikati, ilahî aşk, ilahî ahlak, nefis terbiyesi, tefekkür ve tezekkür, insanın Allah’a ulaşması gibi konuları ele alan şair, bunları estetik bir gaye için değil, hayat tarzı olarak benimsediği için kullanmıştır. Divanında bu mahiyette 228 şiir bulunmaktadır. Şiirler klasik divan tertibinde olmayıp, kafiye esasına göre sıralanmıştır.
Vuslatî’nin edebî şahsiyeti hakkında söylenebilecek en önemli husus, mutasavvıf kişiliğinin şairliğinden önde geldiğidir. O, şiiri dinî-tasavvufi konuları anlatmak için bir vasıta olarak kullanmıştır. Bu sebepten şiirlerini sade ve anlaşılır bir üslûpla nazmetmiştir. Fakat bu sadelik divanın bütünü için geçerli değildir. Divanda halk şairlerinin şiirlerini andıracak sadelikte şiirler bulunurken, konu itibarıyla tasavvufun anlaşılması zor konularının izah edildiği şiirlerde ise gerek dil, gerekse ifade açısından sadelikten uzaklaşıldığı görülür. Şiirlerinde beşerî duyguları çağrıştıran lirizme rastlanmaz. Daha çok didaktik bir üslûba sahip olan Vuslatî, muhataba daha etkili şekilde ulaşmak için genellikle nasihat ve hitap yoluyla anlatım tarzını tercih etmiştir. Vuslatî’nin edebî kişiliğinin oluşmasında şüphesiz dinî-tasavvufi Türk edebiyatının büyük şahsiyetlerinin etkisi olmuştur. Onun özellikle başta Yunus Emre olmak üzere Eşrefoğlu Rûmî ve Niyâzî-i Mısrî’den etkilendiği şiirlerinde açıkça görülmektedir. Şair, Yunus Emre ve Niyâzî-i Mısrî çizgisinde olduğunu “Vuslatâ elden ele cem’ ile cem’i bile/Lutf ile geldi dile Yûnus u Mısrî bana” beytiyle de açıkça ifade etmektedir.
Kaynakça
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi.
İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Yazma Divanlar Kataloğu (1967). Komisyon, İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yay.
İştip, Mehmet Ali (1968). Tasavvuf ve Halvetilik. İstanbul: Yenilik Basımevi.
Serin, Rahmi (1984). İslam Tasavvufunda Halvetîlik ve Halvetîler. İstanbul: Petek Yay.
Tuman, Mehmet Nail (2001). Tuhfe-i Nâilî. Hzl. C. Kurnaz, M. Tatcı. Ankara: Bizim Büro Yay.
Vuslatî. Dîvân-ı Vuslâtî. Millet Kütüphanesi. A. Emirî Efendi. No. 494. vr. 86.
Vuslatî. Dîvân-ı Vuslâtî. Süleymaniye Kütüphanesi. Hâlet Efendi. No. 690. vr. 690.
Vuslatî. Dîvân-ı Vuslâtî. Süleymaniye Kütüphanesi. Hacı Mahmud Efendi. vr. 3683.
Vuslatî. Dîvân-ı Vuslâtî. Yaşar Alparslan Özel Kütüphanesi. vr.75.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: ARAŞ. GÖR. GÜLCAN ALICIYayın Tarihi: 23.05.2013Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Ehl-i aşkı halk-ı âlem kendine ağyâr görür
Hakka âşıklar ise ağyâr içinde yâr görür
Câm-ı aşkı nûş iden abdâlları mestdir müdâm
Kanda baksa gayrıyı yok zât-ı Hakkı var görür
Bâtınında kim ki çalmışdır ene’l- Hak nevbetin
Zülf-i tostda kendiyi Mansûrveş ber- dâr görür
Derd-i aşka düş olanlar sanmanız kesretdedir
Bakduğınca cümle yüzden bir yüzi tekrâr görür
Aşk eri dünyâyı mâ- fîhâya kılmaz itibâr
Anın içün bunda zâhid âşıkı bîmâr görür
Âşıkânın akl u fikrin tost hevâsı kaplamış
Hakk içün bu kâ’inâtı vâkıf-ı esrâr görür
Her kimin ki râh-ı Hakda derd-i aşk sermâyesi
Bir nazarla zevk-i dilden cân ilin her- bâr görür
Bir güneş toğmuş tulunmaz cân ilinden dâ’imâ
Vuslatâ âgâh olanlar vahdet-i dîdâr görür
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 142.
Gazel
Âşık olan gice gündüz ism-i Hak sürmek gerek
İsteyen cânânı her kim cânını virmek gerek
Tâlib olan zikr-i Hakka gice gündüz say idüp
Zikr ile mir’ât-i kalbin pâsını silmek gerek
Kalmaya aslâ kedûrât feth ola dil- hânesi
Her nefesde tost kokusı cânına gelmek gerek
Gel bu sırra mahrem olmak diler isen ey hâce
Dünyede ölmezden evvel hâsılı ölmek gerek
Dünyenin yokdur bekâsı sen de bildin kâl ile
Hâl ile bilmek odur kim anı terk etmek gerek
Fânîyi ta’mîr idenler kendüler oldı harâb
Kendüyi ma’mûr idenler andan el çekmek gerek
Âlemin fahri Muhammed “fakru fahr”ı kim didi
Ehl-i hâl oldur ki fakrı ihtiyâr etmek gerek
Bu sülûkun intihâsı anla bir deryâdurur
El salup karına anın dürrine irmek gerek
Zât-ı Hakka mahrem olmak degmenin kârı degil
Lutf-ı Hakdır sana Vuslat kadrini bilmek gerek
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 180.
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 23.05.2013Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Ehl-i aşkı halk-ı âlem kendine ağyâr görür
Hakka âşıklar ise ağyâr içinde yâr görür
Câm-ı aşkı nûş iden abdâlları mestdir müdâm
Kanda baksa gayrıyı yok zât-ı Hakkı var görür
Bâtınında kim ki çalmışdır ene’l- Hak nevbetin
Zülf-i tostda kendiyi Mansûrveş ber- dâr görür
Derd-i aşka düş olanlar sanmanız kesretdedir
Bakduğınca cümle yüzden bir yüzi tekrâr görür
Aşk eri dünyâyı mâ- fîhâya kılmaz itibâr
Anın içün bunda zâhid âşıkı bîmâr görür
Âşıkânın akl u fikrin tost hevâsı kaplamış
Hakk içün bu kâ’inâtı vâkıf-ı esrâr görür
Her kimin ki râh-ı Hakda derd-i aşk sermâyesi
Bir nazarla zevk-i dilden cân ilin her- bâr görür
Bir güneş toğmuş tulunmaz cân ilinden dâ’imâ
Vuslatâ âgâh olanlar vahdet-i dîdâr görür
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 142.
Gazel
Âşık olan gice gündüz ism-i Hak sürmek gerek
İsteyen cânânı her kim cânını virmek gerek
Tâlib olan zikr-i Hakka gice gündüz say idüp
Zikr ile mir’ât-i kalbin pâsını silmek gerek
Kalmaya aslâ kedûrât feth ola dil- hânesi
Her nefesde tost kokusı cânına gelmek gerek
Gel bu sırra mahrem olmak diler isen ey hâce
Dünyede ölmezden evvel hâsılı ölmek gerek
Dünyenin yokdur bekâsı sen de bildin kâl ile
Hâl ile bilmek odur kim anı terk etmek gerek
Fânîyi ta’mîr idenler kendüler oldı harâb
Kendüyi ma’mûr idenler andan el çekmek gerek
Âlemin fahri Muhammed “fakru fahr”ı kim didi
Ehl-i hâl oldur ki fakrı ihtiyâr etmek gerek
Bu sülûkun intihâsı anla bir deryâdurur
El salup karına anın dürrine irmek gerek
Zât-ı Hakka mahrem olmak degmenin kârı degil
Lutf-ı Hakdır sana Vuslat kadrini bilmek gerek
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 180.
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Ehl-i aşkı halk-ı âlem kendine ağyâr görür
Hakka âşıklar ise ağyâr içinde yâr görür
Câm-ı aşkı nûş iden abdâlları mestdir müdâm
Kanda baksa gayrıyı yok zât-ı Hakkı var görür
Bâtınında kim ki çalmışdır ene’l- Hak nevbetin
Zülf-i tostda kendiyi Mansûrveş ber- dâr görür
Derd-i aşka düş olanlar sanmanız kesretdedir
Bakduğınca cümle yüzden bir yüzi tekrâr görür
Aşk eri dünyâyı mâ- fîhâya kılmaz itibâr
Anın içün bunda zâhid âşıkı bîmâr görür
Âşıkânın akl u fikrin tost hevâsı kaplamış
Hakk içün bu kâ’inâtı vâkıf-ı esrâr görür
Her kimin ki râh-ı Hakda derd-i aşk sermâyesi
Bir nazarla zevk-i dilden cân ilin her- bâr görür
Bir güneş toğmuş tulunmaz cân ilinden dâ’imâ
Vuslatâ âgâh olanlar vahdet-i dîdâr görür
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 142.
Gazel
Âşık olan gice gündüz ism-i Hak sürmek gerek
İsteyen cânânı her kim cânını virmek gerek
Tâlib olan zikr-i Hakka gice gündüz say idüp
Zikr ile mir’ât-i kalbin pâsını silmek gerek
Kalmaya aslâ kedûrât feth ola dil- hânesi
Her nefesde tost kokusı cânına gelmek gerek
Gel bu sırra mahrem olmak diler isen ey hâce
Dünyede ölmezden evvel hâsılı ölmek gerek
Dünyenin yokdur bekâsı sen de bildin kâl ile
Hâl ile bilmek odur kim anı terk etmek gerek
Fânîyi ta’mîr idenler kendüler oldı harâb
Kendüyi ma’mûr idenler andan el çekmek gerek
Âlemin fahri Muhammed “fakru fahr”ı kim didi
Ehl-i hâl oldur ki fakrı ihtiyâr etmek gerek
Bu sülûkun intihâsı anla bir deryâdurur
El salup karına anın dürrine irmek gerek
Zât-ı Hakka mahrem olmak degmenin kârı degil
Lutf-ı Hakdır sana Vuslat kadrini bilmek gerek
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 180.
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Gazel
Ehl-i aşkı halk-ı âlem kendine ağyâr görür
Hakka âşıklar ise ağyâr içinde yâr görür
Câm-ı aşkı nûş iden abdâlları mestdir müdâm
Kanda baksa gayrıyı yok zât-ı Hakkı var görür
Bâtınında kim ki çalmışdır ene’l- Hak nevbetin
Zülf-i tostda kendiyi Mansûrveş ber- dâr görür
Derd-i aşka düş olanlar sanmanız kesretdedir
Bakduğınca cümle yüzden bir yüzi tekrâr görür
Aşk eri dünyâyı mâ- fîhâya kılmaz itibâr
Anın içün bunda zâhid âşıkı bîmâr görür
Âşıkânın akl u fikrin tost hevâsı kaplamış
Hakk içün bu kâ’inâtı vâkıf-ı esrâr görür
Her kimin ki râh-ı Hakda derd-i aşk sermâyesi
Bir nazarla zevk-i dilden cân ilin her- bâr görür
Bir güneş toğmuş tulunmaz cân ilinden dâ’imâ
Vuslatâ âgâh olanlar vahdet-i dîdâr görür
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 142.
Gazel
Âşık olan gice gündüz ism-i Hak sürmek gerek
İsteyen cânânı her kim cânını virmek gerek
Tâlib olan zikr-i Hakka gice gündüz say idüp
Zikr ile mir’ât-i kalbin pâsını silmek gerek
Kalmaya aslâ kedûrât feth ola dil- hânesi
Her nefesde tost kokusı cânına gelmek gerek
Gel bu sırra mahrem olmak diler isen ey hâce
Dünyede ölmezden evvel hâsılı ölmek gerek
Dünyenin yokdur bekâsı sen de bildin kâl ile
Hâl ile bilmek odur kim anı terk etmek gerek
Fânîyi ta’mîr idenler kendüler oldı harâb
Kendüyi ma’mûr idenler andan el çekmek gerek
Âlemin fahri Muhammed “fakru fahr”ı kim didi
Ehl-i hâl oldur ki fakrı ihtiyâr etmek gerek
Bu sülûkun intihâsı anla bir deryâdurur
El salup karına anın dürrine irmek gerek
Zât-ı Hakka mahrem olmak degmenin kârı degil
Lutf-ı Hakdır sana Vuslat kadrini bilmek gerek
Alıcı (Tanıdır), Gülcan (2002). Dîvân-ı Vuslatî İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi. 180.
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Nail Tan | d. 10 Aralık 1941 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | AKKAFTAN, Kemal, Kemaleddin | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | ÂRİF, Ârif Mehmed Efendi | d. ? - ö. 1 Mart 1813 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Nail Tan | d. 10 Aralık 1941 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | AKKAFTAN, Kemal, Kemaleddin | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | ÂRİF, Ârif Mehmed Efendi | d. ? - ö. 1 Mart 1813 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Nail Tan | d. 10 Aralık 1941 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | AKKAFTAN, Kemal, Kemaleddin | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | ÂRİF, Ârif Mehmed Efendi | d. ? - ö. 1 Mart 1813 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Nail Tan | d. 10 Aralık 1941 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | AKKAFTAN, Kemal, Kemaleddin | d. ? - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
12 | ÂRİF, Ârif Mehmed Efendi | d. ? - ö. 1 Mart 1813 | Meslek | Görüntüle |
13 | Nail Tan | d. 10 Aralık 1941 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | AKKAFTAN, Kemal, Kemaleddin | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | ÂRİF, Ârif Mehmed Efendi | d. ? - ö. 1 Mart 1813 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Nail Tan | d. 10 Aralık 1941 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
17 | AKKAFTAN, Kemal, Kemaleddin | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | ÂRİF, Ârif Mehmed Efendi | d. ? - ö. 1 Mart 1813 | Madde Adı | Görüntüle |