Çiler İlhan

(d. 1972 / ö. ?)
Öykü yazarı, Editör, İş kadını, Çevirmen
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Denizli'de doğdu. Denizli Merkezefendi İlkokulunu (1979-1983) ardından İzmir Özel Türk Kolejini (1983-1990) tamamlamıştır (Çiler İlhan, kişisel görüşme, 9 Mayıs 2019). Boğaziçi Üniversitesi Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimi bölümünden ve İsviçre, Glion Hotel School'dan mezun oldu. Farklı dönemlerde otelcilik, yazarlık (Boğaziçi, TimeOut İstanbul, Trendsetter) ve editörlük (Chat, Travel+Leisure) yaptı. Hâlen Hollanda'da yaşamakta ve Condé Nast Traveller Türkiye dergisinin genel yayın yönetmenliğini yapmaktadır.

1993 yılında Yaşar Nabi Gençlik Ödülleri Dikkate Değer Öykü Ödülü’nü alan Çiler İlhan, turizm, pazarlama/iletişim sektörlerinde ve editör olarak medyada görev yapmıştır (www.cilerilhan.com, 2017). Düzyazıları, kitap tanıtım yazıları, gezi yazıları, çevirileri Kitaplık, Radikal KitapRadikal CumartesiTimeOut İstanbul gibi dergilerde ve eklerde yayımlanan İlhan'ın büyülü gerçekçiliği öykülerine serpiştirdiği ilk kitabı Rüya Tacirleri Odası'dır. İlhan, üçüncü sayfa haberlerinden yola çıkarak yazdığı ve kadın problemlerine bir pencere açan; 27 ülkede basılan ikinci kitabı Sürgün ile 2011'de Avrupa Birliği Edebiyat Ödülü'nü kazanmıştır. ''Irak işgalinden Batmanlı kadınlara, deney köpeklerinden Sulukule'ye birbirine bağlanan öyküleriyle roman tadındaki Sürgün Prix Du Livre Lorientales 2017 ödülü finalistlerindendir'' (www.cilerilhan.com, 2017).

PEN Türkiye ve PEN Hollanda üyesi olan Çiler, Heather Reyes editörlüğündeki City-pick Istanbul – Perfect Gems of City Writing (Oxygen Books 2013) isimli kitaba İTEF Festival Kitaplarına yazdığı denemelerden alıntılarla katılmıştır (http://kalemagency.com/?page_id=897). 1002. Gece Masalları isimli öykü seçkisine Vulgata ile katılan yazar şu anda Condé Nast Traveller Türkiye dergisinin genel yayın yönetmenliğini yapmaktadır.

 

Çiler İlhan'ın henüz on yaşında yazmaya başladığını söyleyen Toryan (2016), ekler: ''Yazmaya 10 yaşındayken şiir ile başlayan Çiler İlhan, edebiyat yaşamına ortaokuldayken tiyatro oyunları, daha sonra ise günlükler yazarak devam eder. Boğaziçi Üniversitesi’nde Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimleri okuduğu sırada kendi deyimiyle 'bilinçli bir şekilde' öykü yazmaya başlar.'' Edebiyatta damak zevkinin okumakla oluştuğunu söyleyen Çiler İlhan (aktaran Kahraman, 2011), ''Edebiyatı nasıl algılıyorsunuz?'' sorusuna şu cevabı vermiştir: ''Edebiyatı adını, şanını bildiğim ve bilmediğim tüm duyularımla hissediyorum. İyisiyle karşılaşınca lezzetli bir nar gibi; bedenime, ruhuma şifa. Güzel söylenmemiş sözle karşılaşınca koruk yemişim gibi suratımı, içimi buruşturuyorum. Edebiyat insanı büyütür, zenginleştirir. Yokluğu, adı üstünde'' (Çiler İlhan, kişisel görüşme,1 Mayıs 2019).

Öyküleri iki antolojide; Yekta Kopan- İpekli Mendil, (Can Yayınları, 2014) ve Écrivains de Turquie Sur les rives du soleil’ye (Galaade, 2013) geçen İlhan'ın öykü kitabı için "Sürgün'deki son derece çarpıcı hikâyelerin çoğu, üçüncü sayfa haberlerinden yola çıkılarak kurgulanmış ve ilginç bir dille anlatılmış: Kurbanların ya da suçluların dilinden...'' değerlendirmesini yapan Çalapkulu, İlhan'ın dilinden Sürgün'ün oluşma sürecini aktarır: "Türkiye'de kadınların çok ezildiğini düşünüyorum ve buna çocukluktan beri çok kafa yoruyorum. Sadece kadınlar da değil. Haksızlığa uğrayan insanlar... Belki de duygusal yaşantım biraz daha farklı. Gazetede insanların herhangi bir şey olarak okudukları, beni yaralıyor. Ve onu bir şekilde orada bırakmak istemiyorum. 2006'da kupür kesmeye başladım ama niye kestiğimi bilmiyordum. Irak işgalinde yaşananlardan çok etkilendim mesela, onun haberlerini kesmeye başladım. Sonra Batman'daki kadın intiharları. Arabada ölen çocuklar... Böyle haberler beni delirtiyor. Onların içine girdim, onları daha çok hissettim, bazı haberleri araştırdım, o insan ne hissetmiş olabilir dedim... Ve Sürgün böyle doğdu'' (İlhan, 2010; aktaran Çalapkulu, 2010).

Kaynakça

Çalapkulu, M. D. (2010). "Kadın İsterse... ". Sabah. Erişim adresi: www.sabah.com.tr/cumartesi/2010/08/14/kadin_isterse (Erişim tarihi: 03.02.2019).

İlhan, Çiler (2010). Sürgün. İstanbul: Everest Yay.

Kahraman, Fatma (2011). "Çiler İlhan: Yiyen var, yiyemeyen var!." Sabitfikir. Erişim adresi: www.sabitfikir.com/soylesi/ciler-ilhan-yiyen-var-yiyemeyen-var (Erişim tarihi: 03.02.2019).

Kopan, Yekta. (2014) İpekli Mendil. İstanbul: Can Yay.

Şengül, İlayda (2019). Yazar ile 9 Mayıs'ta yapılan görüşme.

Toryan, Doğan (2016). "Yaratıcı, Üretken, Başarılı – Bir Kadın Portresi: Çiler İlhan" [Blog yazısı]. Erişim adresi: ipeklimendil.wordpress.com/2016/08/28/yaratici-uretken-basarili-bir-kadin-portresi-ciler-ilhan/ (Erişim tarihi: 03.02.2019)

www.cilerilhan.com (Erişim tarihi: 03.02.2019).

www.artfulliving.com.tr/neler-oluyor/ciler-ilhan-tonnants-voyageurse-davet-edildi-i-6325 (Erişim tarihi: 03.05.2019).

kalemagency.com/?page_id=897 (Erişim tarihi: 03.05.201).

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İLAYDA ŞENGÜL - İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 08.08.2019

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Rüya Tacirleri OdasıArtemis Yayınları / İstanbul2006Hikâye
SürgünEverest Yayınları / İstanbul2010Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Nigar Hanımd. 1862 - ö. 1 Nisan 1918Doğum YeriGörüntüle
2NAZÎF, Ahmedd. ? - ö. 1842-43Doğum YeriGörüntüle
3Kireçci, Esra (İsen)d. 1976 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Karataş, Leventd. 28 Mayıs 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Mihriban İnan Karateped. 19 Temmuz 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Aslıhan Tüylüoğlud. 02 Nisan 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Aksoy, Seza Kutlard. 15 Şubat 1945 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Zeynep Ünald. 07.04.1970 - ö. -MeslekGörüntüle
9Çağla Meknuzed. 10 Ocak 1985 - ö. ?MeslekGörüntüle
10İmece, Basrid. 1924 - ö. 1977Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Bilgin, Sibeld. 1956 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Ecer, Salihd. 20 Temmuz 1954 - ö. 23 Şubat 2013Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Tarhan, İlhand. 28 Şubat 1953 - ö. -Madde AdıGörüntüle
14Ayverdi, İlhand. 24 Ekim 1926 - ö. 6 Kasım 2009Madde AdıGörüntüle
15İlhan Duruseld. 09 Mart 1965 - ö. ?Madde AdıGörüntüle