Nilgün Ilgaz

(d. 01 Ocak 1956 / ö. -)
Yazar
(Çocuk Edebiyatı / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Gölcük/Kocaeli’de doğdu. Karadeniz Ereğli’de TED Koleji'nde ortaokula başlayıp İstanbul’da Kadıköy Maarif Koleji'nden mezun oldu. Yıldız Mimarlık Fakültesi'ne başladı, ancak bitiremeden son sınıfta ayrıldı. THY ve TÜYAP’ta çalıştı. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Nilgün Ilgaz, eserlerinde hayvan sevgisi, çalışmanın ve üretmenin önemi, dürüstlük, azim, doğanın güzelliği, çevre bilinci gibi temalara yer verir. Çocukluğunu deniz kenarında geçirdiği için deniz, yazarın eserlerinde önemli izlekler arasındadır. Yazar, bu temaları kullanarak çocuk okuru eğlendirirken bilgilendirmeye çalışır. Örneğin yeni taşındıkları evin bahçesinde oynayan çocukların kaşınmaları önce böcek ısırması sanılsa da bunun ısırgan otundan kaynaklandığı anlaşılır. Yazar burada ısırgan otuyla ilgili bilgiler verir: “Isırgan otu, ismi pek sevimsiz ama çok yararlı bir bitkiymiş. Araştırdık, öğrendik. Isırgan otunun adı ‘ısırmak’ fiilinden türetilmiş ve otun gerçekten ‘ısıran’ bir tarafı varmış. Gövdesi ve yaprakları yakıcı tüylerle kaplıymış.” (Çocukluk Limanına Sığınan Foklar, s. 14) Ancak Ilgaz, bu bilgileri verirken eserin kurgusunu bozmadığı için bunun olumlu bir durum olduğu söylenebilir. Ayrıca yazarın yoksulluk, çalışmak zorunda kalan çocuklar, akran zorbalığı, eğitimine devam edemeyen çocuklar gibi temalara yer vermesi Ilgaz’ın eserlerinde sorun odaklı bir yaklaşıma uzak olmadığını ispatlar niteliktedir.

Nilgün Ilgaz, eserlerinde daha çok 10-14 yaş grubu çocuklara yönelir. Ancak eserlerinde eserin hitap ettiği yaş grubuna ilişkin ifadeler bulunmaz. Bu da yazarın bu noktada keskin bir ayrımı tercih etmediğini gösterir. Ilgaz, eserlerinde gerçekçi karakterler oluşturmaya çalışsa da zaman zaman idealize karakter sarmalına düşmekten kendini alamaz. Örneğin Benim Adım Palyaço adlı eserde karakterlerden Ali; sürekli kötülükler yapan, çevresine zarar veren, kopya çeken bir karakter olarak çizilir. Yazar kurgunun devamında öğretmen ve rehberlik servisinin yardımıyla Ali’yi tamamen farklı bir kimliğe büründürse de çocuk okur için bu durum ister istemez bir inandırıcılık problemi barındırmaktadır. Bunun yanında yazarın iyi karakterleri neredeyse bütün kötülüklerden ve kötü duygulardan arınmış bireyler olarak resmetmesi de yine idealize karakter sarmalının bir yansımasıdır.

Nilgün Ilgaz, daha çok hikaye ve roman türünde eserler kaleme almayı tercih eder. Olayların gerçekçi biçimde kurgulandığı roman ve hikayelerde yazar, ustaca oluşturduğu diyaloglarla çocuk okurun ilgisini sürekli canlı tutmayı hedefler. Ilgaz’ın canlı bir anlatım ve kısa cümleler tercih etmesinin de çocuk okur açısından olumlu bir tavır olduğu söylenebilir. Genellikle 7-10 kelimelik cümlelerle eserlerini kaleme alan yazar, bilinen, günlük kullanımda yer alan kelimeler tercih ederek okuma sürecinin kesintiye uğramasının önüne geçer. Nilgün Ilgaz, eserlerinde doğrusal bir zaman akışı kullanır. Olayların kronolojik bir akış içerisinde ilerlediği eserlerde geri dönüşlere yer verilmez. Bunun da çocuk okuru göz önüne alan doğru ve bilinçli bir yaklaşım olduğunu söylemek mümkündür. Bunun yanında yazarın mekan kullanımında da gerçek mekanları önceleyerek kurgunun inandırıcılığını artırdığı görülür.

Ilgaz’ın kaleme aldığı eserlerin fiziksel bakımdan da çocuk okur göz önüne alınarak (13.5X19.5) hazırlandığı dikkat çeker. Bunun yanında eserlerin hitap ettikleri yaş gruplarına uygun olarak tasarlanan kapak görselleri ve yine iç sayfalarda yer alan görsellerin de bilinçli bir tercih sonunda ortaya çıktığı anlaşılmaktadır.

Çocuklar için kaleme aldığı roman ve hikayelerde yine çocukların ilgisini çekecek temaları tercih eden Nilgün Ilgaz, çocuk edebiyatımızın seçkin ve önemli kalemlerinden birisidir.

Kaynakça

Şimşek, Tacettin (2014). "Çocuk Edebiyatı Tarihine Ön Söz". Türk Dili Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı CVII (756): 15-60.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ YASİN MAHMUT YAKAR
Yayın Tarihi: 08.02.2019
Güncelleme Tarihi: 20.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Nereye Gitti Bu Çocuk?Çınar Yayınları / İstanbul2018Hikâye
Çocukluk Limanıma Sığınan FoklarÇınar Yayınları / İstanbul2018Roman
Dostum ÇinoÇınar Yayınları / İstanbul2018Roman
Benim Adım PalyaçoÇınar Yayınları / İstanbul2018Hikâye
Kahraman ÇinoÇınar Yayınları / İstanbul2018Roman

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Sibel Özmand. 1962 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2Aysun Berktay Özmend. 1952 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3Oruç Aruobad. 14 Temmuz 1948 - ö. 31 Mayıs 2020Doğum YeriGörüntüle
4FİRGANÎ, Firgani Koluçolakd. 1956 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Yusuf Alperd. 10 Mart 1956 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6İLKAR İMAMVERDİYEVd. 23.09.1956 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Hamdi Gökalp Akalınd. 1907 - ö. 1962 (?)MeslekGörüntüle
8Nalan Tuntaşd. 08 Mayıs 1955 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Ahmet Tolgayd. 15 Ekim 1944 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Nurettin İğcid. 07 Ağustos 1959 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Mustafa Ruhi Şirind. 2 Ocak 1955 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Aytül Uncu Akald. 1 Ocak 1952 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Nilgün Acard. 18 Ekim 1954 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Nilgün Çelikd. 25 Eylül 1968 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Nilgün Bıyıklıd. ? - ö. ?Madde AdıGörüntüle