B. Nihan Eren

(d. 1981 / ö. ?)
Yazar, Akademisyen
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Tekirdağ’da doğdu. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-TV Bölümünden mezun oldu. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karşılaştırmalı Ede­biyat Bölümünde başladığı yüksek lisans öğrenimini "Nuri Bilge Ceylan Sinemasında Taşra ve Kent Tereddüdü" adlı teziyle 2008 yılında tamamladı. Burada araştırma görevlisi olarak çalıştı. Hâlen, Marmara Üniversitesi İletişim Bilimlerindeki doktora çalışmasını sürdürmektedir. Öyküleri Adam Öykü, Askıda Öykü, Çoğul, Notos ve kitap-lık dergilerinde yer aldı. Kör Pencerede Uyuyan (2015) adlı kitabı ile 2015 Cevdet Kudret Edebiyat Ödülü'ne layık görüldü. Senaryo yazarlığı yapmakta ve öykülerini yayımlamayı sürdürmektedir.

Dergilerde yayımladığı öykülerle adını duyuran B. Nihan Eren'in ilk öykü kitabı Yavaş adıyla 2008 yılında yayımlanmıştır. Birbirinden şaşırtıcı sahnelerle dolu bir ilk kitap olan Yavaş'ta gözlem ve anlatım gücü yüksek bir yazar ile karşılaşılır. Eren, hayatın orta yerinden masalsı, çocuksu bir dille sağdığı öykülerinde dünyaya televizyondan bakan kasaba insanının tuhaf dünyasını, ev hâllerini, toplumsal önyargıların çatışmasından doğan fantastik durumları, kıvranan, savrulan hayatların türlü renklerini iğneli, ironik ve eğlenceli bir biçimde anlatmaktadır. Sinematografik yapısıyla öykücülüğümüze yeni bir soluk getiren Yavaş'ta on dört öykü bulunur ve hepsi aynı kasabada geçer. Öykülerde geçen bazı karakterler de ortaktır. Tosun, yazarı ve öyküleri şu cümlelerle değerlendirmiştir: "B. Nihan Eren daha ilk kitabında ustalıklı bir dil ve kurguyla şaşırtıcı bir başarıyla giriyor kasabanın yuttuklarıyla, kasabayı yutmaya çalışırken boğulanların dünyasına. (...) Latife Tekin Sevgili Arsız Ölüm romanıyla 'ilk kitap' ve 'genç yazar' kavramı üzerinde düşünmeyi nasıl gerekli kıldıysa B. Nihan Eren'in öykülerini topladığı kitabı da benzer bir his yaratıyor. Birbirine bu kadar benzerken, bu kadar farklı kılnmayı bilmiş öykü kişileri aynı isteklerle ama farklı şekillerle yanıyorlar. İntiharlar cinayet gibi, cinayetlerse intihar. Sinekler, ağaçlar, camiler, çocuklar, taşlar ve derler kısacası her şey kasabanın kirli bilinmezliğinden nasibini alıyor." (Tosun 2008). Köşeye sıkışmış, kenarda kalmış, kimsenin önemsemediği insanları ele alan yazar, ilginç metaforları ve gözlem gücünü ayrıntılara odaklanmasıyla tekdüzeliğe düşmeden özgünlüğü yakalamıştır.

Hayatların tehlikeye girmesi üstüne kurulu öykülerden oluşan bir ikiz kitap olan Kör Pencerede Uyuyan (2015) on bir öykülü Gece ile dokuz öykülü Gün’ü içermektedir. 2015 Cevdet Kudret Edebiyat Ödülleri'inde Ferit Edgü, Nursel Duruel, İbrahim Yıldırım, Handan İnci ve Faruk Duman’dan oluşan seçici kurul, B. Nihan Eren'in Yapı Kredi Yayınlarından çıkan Kör Pencerede Uyuyan adlı kitabını "öyküyü oluşturan konuyu çok değişik açılardan geliştirmiş olduğu ve işlenmiş bir dille öykü diline katkıda bulunduğu" gerekçesiyle ödüle değer bulmuştur. Kitabın "Gece" adlı ilk bölümündeki öykülerde -adına da paralel olarak- acı, burukluk, hüzün, şiddet, ve üzüntü gibi karanlık temalar hâkimdir. Umutsuz ve beklentisiz karakterlerin hepsinde geçmiş ve geçmişi hatırlama biçimleri hissedilmektedir. Nesnelerin her biri karakterleri tanımlayıcı bir özellikte kullanıldığından karakterler daha ilk anda okurun zihninde gerçekçi bir biçimde canlanmaya başlar. Rüya göndermelerinin de çoklukla yer bulduğu öykülerde aslında belki de bu iki katmanı yani öykülerin gerçekçi yüzüyle derin duygusal altyapılarını birbirine bağlayan şey iki şey vardır: Rüya ve karanlık, sokaktaki cinayet kör kurşun. (Çobanlı 2015). Yazar, "Gün" adlı ikinci bölümde ise lanetine ermiş ayınlık bir sahil kasabasındaki insanların kıyamet gününden önceki zamanlarını gözler önüne serer. İlk bölümdeki gerçekçi anlatımın, ikinci bölümde aslında olayların neden o şekilde kurulduğunu okuyucuya sunmasıyla; duygu yüklü, acıları analiz eden, onları birbirleriyle buluşturan isimsi karakterlerin kendilerini anlattığını vurgulayan Çobanlı "Nihan Eren ikinci öykü kitabında, aile kavramının yanı sıra kadın-erkek ilişkilerinin, anne-çocuk ilşkilerinin de önemli yer tuttuğu öykülerde varoluş, yalanlar, yalnızlık, hayaller kendini gösteriyor. (...) Ders kitaplarında anlatılanlarla yapılan ironik göndermelerin eğitime; şiddete uğrayan, terk edilen, görünmez emekleriyle hayallerinden ayrı bırakılan kadın tasvirleriyle kadın haklarına; televizyon haberleriyle gündem örneklerine gidişata dair göndermelerin de yer aldığı öyküler birbiriyle örülü karakterlerin yaşamı üzerinden geniş bir toplum fotoğrafı çekiyor. (Çabanlı 2015) cümleleriyle kitaptaki öykülerin genel değerlendirmesini yapmıştır. Öykülerinde yüksek gözlem gücüyle olayları, mekânları ve şahısları en ince ayrıntısına kadar tasvir eden yazar, bu sayede sinamatografik metinler ortaya koymuştur. Nihan Eren, masalsı dilini sinematografik öyküleriyle birleştirmiş ve çağdaş öykücülüğümüzün takip edilen yazarlarından biri olmuştur.

Kaynakça

Barış, Janet (2015). "Tenceresi Kaynayan Kadınlar". Radikal Kitap. 13 Mart 2015.

Çobanlı, Işıl (2015). "Kör Pencerede Uyuyan Öyküler". BirGün. 19 Mart 2015.

Onbaşı, Bülent (2015). "Kör Pencerede Uyuyan". Cumhuriyet Kitap. 19 Mart 2015.

Oral, İrem (2015). "Pencerenin Ötesi". Aydınlık Kitap. 27 Mart 2015

Tosun, Yalçın (2008). "Kasaba Havası". Notos Öykü. S. 13 (Erotik Edebiyat). s. 136-137.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 15.09.2019

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
YavaşYKY / İstanbul2008Hikâye
Kör Pencerede UyuyanYKY / İstanbul2015Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1RİF'AT, Hacı Memiş-zâded. 1844 - ö. 1912Doğum YeriGörüntüle
2PEYREVÎ, Mustafa Peyrevî Çelebid. ? - ö. 1737-38Doğum YeriGörüntüle
3ATÂd. ? - ö. 19. yy.Doğum YeriGörüntüle
4Tuğba Doğand. 13 Kasım 1981 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Kaya Gençd. 1981 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Göktuğ Canbabad. 23 Şubat 1981 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Teodor Kasapd. 10 Kasım 1835 - ö. 5 Haziran 1897MeslekGörüntüle
8Habip Türkerd. 1978 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Hasan Remzid. 1871 - ö. 1919MeslekGörüntüle
10Sümeyra İkizd. 1971 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Okyay, Sevind. 25 Kasım 1942 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Aliye Akand. 1982 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13KALENDER, Kalender Erend. 1942 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Azad Ziya Erend. 27 Ekim 1976 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Eren, Burhand. 02 Mayıs 1972 - ö. ?Madde AdıGörüntüle