Madde Detay
Orhan Kemal
Raşit Kemalî, Orhan Raşit
(d. 15 Eylül 1914 / ö. 4 Haziran 1970)
Romancı, Hikâyeci
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Adana/Ceyhan’da doğdu; asıl adı Mehmet Raşit’tir. Babası Abdülkâdir Kemalî Bey, 1889 Osmaniye doğumludur. Aile, baba tarafından Elazığ'ın Aluçlu nahiyesindendir. Orhan Kemal’in babaannesi Emine Hanım’ın ve annesi Azime Hanım’ın aileleri Bulgaristan göçmenidirler. Rüştiye mezunu olan Azime Hanım, bir süre öğretmenlik de yapmıştır. Abdülkadir Kemalî, 1908’de Darülfünun’da hukuk okurken İttihat ve Terakki Fırkasına katılmıştır. Siirt Savcı Yardımcılığı, Kirmasti Kaymakamlığı gibi görevlerde bulunmuştur. Birinci Meclis’te (1920-1923) Kastamonu milletvekili ve bir süre de Adliye Nazırı olarak görev alır. Çıkardığı Toksöz gazetesindeki bir yazısından dolayı İstiklâl Mahkemesi’nde yargılanır. 26 Eylül 1930’da, Adana'da Ahali Cumhuriyet Fırkasını kurar. Partinin kapatılması kararlaştırılınca Suriye’ye, oradan Lübnan’a kaçar. 1932’de Lübnan’daki ailesinin yanından Adana’ya dönen Mehmet Raşit, başıboş bir hayat yaşar ve kahvelere gitmeye başlar. Giritli'nin Kahvesi ile Nadir'in Kahvesi’nde İsmail Usta, Ali Şahin, Dayı Remzi gibi işçi ustalarıyla tanışır. Onların verdiği, Serseriler, Stepte, Jerminal, Benim Üniversitelerim gibi kitapları okur. Orhan Kemal, 1935'te Mensucat Fabrikasında kâtip olarak çalışırken, bir Boşnak kızı olan Nuriye'ye gönül verir. Mayıs 1937’de evlenirler. Çiftin bir kızları (Yıldız) ve üç oğulları (Nazım, Kemalî, Işık) olur. Orhan Kemal, Niğde’de askerken tezkeresine kırk gün kala komünizm faaliyetleri gerekçesiyle tutuklanır ve Ekim 1938’de beş yıl hüküm giyer. Kayseri hapishanesinde hece ölçüsüyle şiirler yazmaya ve Yedigün, Yeni Mecmua gibi dergilerde Raşit Kemalî adıyla yayımlatmaya başlar. 1939’un yaz başlarında Türkiye’ye dönen Abdülkadir Kemalî Bey, Bergama Ağır Ceza Reisliğine atanır ve oğlunun Bursa Cezaevi’ne naklini sağlar. Nâzım Hikmet, Çankırı Cezaevi'nden Aralık 1940’ta Bursa Cezaevi’ne gelir ve birkaç gün içinde Orhan Kemal’in kendi koğuşuna alınmasını sağlar. Nâzım Hikmet, Orhan Kemal’in kendisine gösterdiği şiirleri beğenmez; onları, laf ebelikleri olarak görür. Yine de bir sanatçı kumaşı gördüğü için Orhan Kemal’le ilgilenir. Böylece Fransızca, politik, felsefe ve edebiyat dersleri başlar. Nâzım Hikmet, bir gün Orhan Kemal’in bir bakkal defterine yazdığı roman denemesini görür ve onun şiiri bırakıp hikâyeye, romana yönelmesini ister.
Orhan Kemal'in yayımlanan ilk düzyazısı, 1940'ta Yeni Edebiyat gazetesinde basılan “Balık”tır. 1941’den itibaren de Raşit Kemalî ve Orhan Raşit imzalarıyla Yeni Edebiyat, Yürüyüş, İkdam gibi dergi ve gazetelerde hikâyeleri yayımlanmaya başlar. Orhan Kemal, 26 Eylül 1943'te tahliye olup Adana’ya döner ama iş bulmakta güçlük çeker. Sanki gizli bir el, ona iş verilmesini engellemektedir. Amelelik, hamallık, ambar memurluğu gibi birçok geçici işte çalışır. 1945 yazında, Kilis’te eksik kalan otuz beş günlük askerliğini tamamlar fakat terhis edilmeden Çorum’a sürgün edilir. Babası, dönemin başbakanı Recep Peker aracılığıyla oğlunun serbest kalmasını sağlar. Orhan Kemal 17 Nisan 1950 tarihinde ailesiyle birlikte İstanbul’a taşınır. Nuriye Hanım, Sultanahmet’te bir çorap fabrikasında işe başlar; Orhan Kemal, hikâyelerini satabilmek için Babıali’de dolaşır. Artık ismi bilinen bir hikâye yazarıdır. Ardından tefrika romanlar gelir. 1951’de Sarhoşlar, 1952’de Cemile ve Çamaşırcının Kızı romanları yayımlanır. Aynı yıl Murtaza romanı Vatan gazetesinde; Bereketli Topraklar Üzerinde romanı ise 1953’te Dünya gazetesinde tefrika edilir. Aralık 1963’te Dışişleri Bakanlığı’ndan Sovyetler’de yayımlanmış eserlerinin telif haklarının getirilmesine aracılık etmesini ister. Dileği ancak Eylül 1964’te gerçekleşir. 1966’dan itibaren hikâye veya romanları oyunlaştırılmaya başlanır. Bunlardan kazandığı paralarla Basınköy’de bir daire alır. 1967’de Cerrahpaşa’da “angine de poitrine”den tedavi görür. 1968 Ocak’ında oynanan Yalova Kaymakamı oyununun birinci temsilinde Boyacı Bayram rolünde sahneye çıkar. Sovyet Yazarlar Birliği, 1968 Haziran ayında Gorki’nin yüzüncü doğum yılı için Orhan Kemal'i de davet eder. Pasaport sorunu ancak bir yıl içinde çözülür. 5 Mayıs 1970’te Sofya’ya gider. Orada hem babaannesinin soyunun bulunduğu yerleri dolaşarak notlar alır hem de tedavi olur ama kısa bir süre sonra 4 Haziran 1970’te kalp krizi ve ona bağlı olarak gelişen beyindeki pıhtılaşma yüzünden ölür.
Orhan Kemal, genel anlamda Hüseyin Rahmi’ye kadar uzanan natüralist ve realist roman anlayışını, Sadri Ertem, Sabahattin Ali gibi romancılar kanalından devralan “sosyal gerçekçi” bir romancıdır. Türk romanında “Anadolu’ya yöneliş” şeklinde görülen içerik genişlemesi, Orhan Kemal’de, haylaz ve yoksul gençler, ekmek peşindeki işçiler, sınıf değiştirmek isteyen yoksul gruplar, ağalıktan patronluğa ve amelelikten işçiliğe geçiş sürecindeki insanlar olarak görünür. O, bu malzemeye yaklaşırken sosyal çatışmaları sınıfsal bir bakışla görür. Fakat bu malzemeyi işleyişi, kendi çağdaşları olan bazı yazarların “sosyal gerçekçilik” anlayışından farklıdır. Orhan Kemal, sosyal hayata bakarken ve malzemesini seçerken “sosyal gerçekçi”; bu malzemeyi yansıtırken “gözlemci ve eleştirel gerçekçi”dir. Kendisinin “aydınlık gerçekçilik” dediği bu tutum, şahısların değil, sosyal düzenin bozuk olduğu, şahısların bu yüzden yozlaştıkları ana düşüncesine dayanır. Onun gerçekçilik anlayışında “yazarın yaşadıklarını yazması” ilkesi de önemlidir.
Orhan Kemal’in romanları, olay örgüleri, yazılış mekânları ve problemleri dikkate alındıklarında şöyle gruplandırılabilirler: 1.Yazarın çocukluğunu ve gençliğini, sosyal değişmelere göndermeler yaparak işlediği “otobiyografik romanlar” 2. Tarımda endüstrileşmenin, kapitalist ekonomik yapılaşmanın yansıdığı “Çukurova’daki tarım ve fabrika insanlarının romanları” 3.1950’lerden sonra değişen sosyal hayat tarzını, tüketim anlayışını ve bunların doğurduğu problemleri ele alan “İstanbul’daki küçük ve yoksul insanların dünyasını anlatan romanlar” 4. Sosyal eleştirilerin mizahla yapıldığı romanlar.
Orhan Kemal’in diyalogları, şahısların ruhsal ve sosyal gerçekliklerini yansıtmada kuvvetli bir imkân olarak görünür; aksiyona ritim katar ve rahat okunmayı sağlar. Maksim Gorki ve Hemingway’in eleştirel gerçekliğinde asıl pay sahibi olan şahıslarına karışmayan anlatıcı, Orhan Kemal’in özellikle ikinci bölümü oluşturan romanlarında başarıyla kullanılır. Hâkim anlatıcıdan kurtulmak isteyen gerçekçi eğilimler için bu, yeni bir aşamadır. Orhan Kemal romanı, kişileri idealize eden ideolojik roman, olduğu gibi yansıtan fotoğraf roman ve kişileri iyiler ve kötüler diye kategorize eden roman arasında durur. Genel bir değerlendirme olarak, gerçekliği yaşanmışlığın sularında arayan bir roman olduğu söylenebilir.
Kaynakça
Altınkaynak, Hikmet (1983). Hikâye Yazarı Orhan Kemal. İstanbul: Yazko Yayınları.
Bezirci, Asım(1984). Orhan Kemal. İstanbul: Tekin Yayınevi.
Buyrukçu, Muzaffer (1984). Arkadaş Anılarında Orhan Kemal. İstanbul: Papirus Yayınları.
Fish, Rady (1967). Orhan Kemal. (Rusça).
Narlı, Mehmet (2002). Orhan Kemal’in Romanları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Nurer Uğurlu (1973). Orhan Kemal’in İkbal Kahvesi. İstanbul: Cem Yayınları.
Otyam, Fikret (1999). Arkadaşım Orhan Kemal ve Mektupları. İstanbul: Aksoy Yayıncılık.
Seçilmiş Hikâyeler (1952). Orhan Kemal Sayısı. İstanbul.
Sülker, Kemal (1988). Nâzım Hikmet Orhan Kemal Dostluğu. İstanbul: Amaç Yayıncılık.
Türkiye Defteri (1974). Orhan Kemal Sayısı. İstanbul.
Uturgauri, Svetlana (1967) Orhan Kemal. (Rusça).
Yusuf Kenan Karacanlar. (1974). Orhan Kemal. İstanbul: Tüm Yayınları
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: PROF. DR. MEHMET NARLIYayın Tarihi: 16.03.2019Güncelleme Tarihi: 09.11.2020
Yayın Tarihi: 16.03.2019Güncelleme Tarihi: 09.11.2020
Güncelleme Tarihi: 09.11.2020
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Ekmek Kavgası | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1949 | Hikâye |
Baba Evi | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1949 | Roman |
Avare Yıllar | Varlık Yayınları / İstanbul | 1950 | Roman |
Sarhoşlar | Varlık Yayınları / İstanbul | 1951 | Hikâye |
Çamaşırcının Kızı | Yeditepe / İstanbul | 1952 | Hikâye |
Murtaza | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1952 | Roman |
Cemile | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1952 | Roman |
72. Koğuş | Ekicigil Yayınları / İstanbul | 1954 | Hikâye |
Grev | Seçilmiş Hikâyeler Dergisi Kitapları / Ankara | 1954 | Hikâye |
Bereketli Topraklar Üzerinde | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1954 | Roman |
Arka Sokak | Yeditepe / İstanbul | 1956 | Hikâye |
Kardeş Payı | Seçilmiş Hikâyeler Dergisi / Ankara | 1957 | Hikâye |
Babil Kulesi | Düşün Yayınevi / İstanbul | 1957 | Hikâye |
Serseri Milyoner | Ekicigil Yayınevi / İstanbul | 1957 | Roman |
Suçlu | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1957 | Roman |
Devlet Kuşu | Düşün Yayınevi / İstanbul | 1958 | Roman |
Vukuat Var | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1958 | Roman |
Dünya Evi | Dost Yayınları / Ankara | 1958 | Roman |
Gavurun Kızı | İbrahim Gezer / İstanbul | 1959 | Roman |
Küçücük | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1960 | Roman |
El Kızı | Ak Kitabevi / İstanbul | 1960 | Roman |
Hanımın Çiftliği | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1961 | Roman |
Gurbet Kuşları | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1962 | Roman |
Eskici ve Oğulları | Ak Kitabevi / İstanbul | 1962 | Roman |
Mahalle Kavgası | Pınar Yayınevi / İstanbul | 1963 | Hikâye |
Dünyada Harp Vardı | Ataç Kitabevi / İstanbul | 1963 | Hikâye |
Kanlı Topraklar | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1963 | Roman |
Sokakların Çocuğu | Altın Kitaplar Yayınevi / İstanbul | 1963 | Roman |
Senaryo Tekniği ve Senaryoculuğumuzla İlgili Notlar | Elif Yayınları / İstanbul | 1963 | İnceleme |
İspinozlar | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1965 | Tiyatro |
Bir Filiz Vardı | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1965 | Roman |
Nâzım Hikmet’le Üç Buçuk Yıl | Sosyal Yayınları / İstanbul | 1965 | Hatıra |
İşsiz | Barış Yayınları / İstanbul | 1966 | Hikâye |
Müfettişler Müfettişi | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1966 | Roman |
Yalancı Dünya | Ağaoğlu Yayınevi / İstanbul | 1966 | Roman |
Evlerden Biri | May Yayınları / İstanbul | 1966 | Roman |
72. Koğuş | O.K. Matbaası / İstanbul | 1967 | Tiyatro |
Önce Ekmek | Yeditepe Yayınları / İstanbul | 1968 | Hikâye |
Arkadaş Islıkları | Uğural Yayınevi / İstanbul | 1968 | Roman |
Sokaklardan Bir Kız | Ülkü Yayınları / İstanbul | 1968 | Roman |
Kötü Yol | Öncü Kitabevi / İstanbul | 1969 | Roman |
Üçkağıtçı | Tekin Yayınevi / İstanbul | 1969 | Roman |
Eskici Dükkanı | - / - | 1969 | Tiyatro |
Murtaza | . / . | 1969 | Tiyatro |
Kardeş Payı | . / . | 1969 | Tiyatro |
Kaçak | Altın Kitaplar / İstanbul | 1970 | Roman |
İstanbul'dan Çizgiler | Sinan Yayınları / İstanbul | 1971 | Röportaj |
Küçükler ve Büyükler | Ant Yayınları / İstanbul | 1971 | Hikâye |
Oyuncu Kadın | Bilgi Yayınevi / Ankara | 1975 | Hikâye |
Arslan Tomson | Cem Yayınevi / İstanbul | 1976 | Hikâye |
İnci'nin Maceraları | Büyülü Fener / İstanbul | 1979 | Hikâye |
Tersine Dünya | Yön Yayıncılık / İstanbul | 1986 | Roman |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | MEYİTTÎ/SIRRİ, Süleyman Özdolap | d. 1894 - ö. 1963 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | RIFKÎ | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Ziya (Adanalı) | d. 1859 - ö. 26 Ağustos 1932 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Sezai Solelli | d. 1914 - ö. 1979 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | ŞEVKİ ESEN | d. 1914 - ö. 16.11.1982 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Fazıl Hüsnü Dağlarca | d. 26 Ağustos 1914 - ö. 15 Ekim 2008 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Fethi Giray | d. 1918 - ö. 24 Şubat 1970 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | DABILOV ABBAZ | d. 1898 - ö. 1970 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Sermet Çağan | d. 10 Nisan 1929 - ö. 5 Ağustos 1970 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Refik Erduran | d. 13 Şubat 1928 - ö. 7 Ocak 2017 | Meslek | Görüntüle |
11 | Salahaddin Karakayan | d. 1916 - ö. 1966 | Meslek | Görüntüle |
12 | Abdullah Harmancı | d. 12 Mayıs 1974 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | Müjdat Gezen | d. 29 Ekim 1943 - ö. - | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | Murat Işık | d. 06 Ekim 1967 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Kemal Edip Kürkçüoğlu | d. 1902 - ö. 14 Nisan 1977 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Haşim (Yenişehirli) | d. 1860 - ö. 25 Kasım 1920 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | Raşit Duranoğlu | d. 1879 - ö. 12 Aralık 1963 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | KEMAL ÖZAY GÖNLÜM | d. 05.02.1940 - ö. 01.03.2000 | Madde Adı | Görüntüle |