Dinçer Apaydın

(d. 14 Eylül 1985 / ö. -)
Akademisyen, Yazar
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Ankara/Çankaya’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini aynı şehirde tamamladı. 2007'de Gazi Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünden mezun oldu. Gazi Üniversitesine bağlı Sosyal Bilimler Enstitüsünde, Yeni Türk Edebiyatı anabilim dalında 2010'da yüksek lisansını bitirdi. Aynı enstitü ve alanda Dergâh (1921)'tan Varlık (1933)'a Türk Şiiri adlı teziyle 2017 yılında doktor unvanını aldı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğretim elemanı olarak çalışmaktadır.

Apaydın'ın öyküleri, eleştirileri, çevirileri ve akademik makaleleri 21. Yüzyıl'da Eğitim ve Toplum, Bilim ve Ütopya, Bizim Külliye, Gazi Türkiyat, Hariçten Gazel, Hayal, Kitap-lık, Kurgan Edebiyat, Natama, Roman Kahramanları, Son İstasyon, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü, Dil Araştırmaları, Varlık gibi dergilerde yayımlanmıştır (Apaydın, 2018). Ayrıca 2014 yılından bu yana "Yazı Hariç" adlı YouTube kanalının yapımcılığını yürütmekte ve sosyal medyada edebiyata varlık alanı açmaya çalışmaktadır. Yumuşak Oda "Prolog" başlıklı kurgusal bir girişten ve üç bölümde toplanmış on hikâyeden oluşur. Hikâyelerin tematik bir tasnifle sunulması ve bölümler hâlinde yayımlanması Yumuşak Oda'yı yapısal bütünlüğü gözetilen bir hikâye kitabına dönüştürmüştür. Hikâyelerinin neredeyse tamamında modern çağın getirdiği samimiyetsizliğin ve moral değerlerin hızla tüketilmesinin eleştirildiği görülür. Bundan dolayı hikâyelerin merkezindeki kişilerden birçoğu bulundukları toplumdan soyutlamış, yaşamı sorgulayan ve genel ruh hâli açısından mutsuz kişilerdir. Seçilen temalar şöyle sıralanabilir: sıradanlığın saçmalığı, kendini ve yaşamı değersiz görme, tüketimin ihtirasa dönüşmesi, hazmedilemeyen acıların bedelini ödeme ve ödetme arzusu, güvensizliğin artması ve sığınma ihtiyacı, mahalle/çevre baskısı, şahsi çıkarcılık ve samimiyetsizlik.

Gündelik dile yakın, anlaşılır bir üslupla kaleme alınan hikâyelerde; taşradan seçilen hikâye kişilerinin bile ölçünlü Türkçeyle konuşturulup yöresel söyleyiş özelliklerinden uzaklaştırıldığı dikkati çeker. Yazarın kendine özgü tamlama/cümle kurulumu, tanımlamaları ve ironik üslubuyla belirginleşen edebî dili, öne çıkan diğer özelliklerindendir.

Kaynakça

Apaydın, Dinçer (2018). Yumuşak Oda. Ankara: Çolpan Yay.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. TAYFUN HAYKIR
Yayın Tarihi: 07.06.2018
Güncelleme Tarihi: 31.10.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Meş'ale Dergisi (1928)Kurgan Edebiyat / Ankara2013İnceleme
Yöntem Bilgisi Açısından Osmanlı Dönemi Edebiyat TarihleriKurgan Edebiyat / Ankara2013Araştırma
Dönüşen Bir Dergi: Resimli Şark'tan Evrensel Ay'aKurgan Edebiyat / Ankara2014İnceleme
Yakacık Mektupları (Mahmut Yesari)Cümle Yayınları / İstanbul2016Mektup
Yumuşak OdaÇolpan / Ankara2018Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Emrah Polatd. 1974 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2Zafer Şenocakd. 25 Ocak 1961 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3Oya Abacıd. 3 Ocak 1958 - ö. -Doğum YeriGörüntüle
4Nazlı Karabıyıkoğlud. 1985 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Mevsim Yeniced. 1985 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Başak Tunceld. 17 Haziran 1985 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7SELÎM SÂBİT EFENDİd. 1829 - ö. 1911MeslekGörüntüle
8Ayşe Tunceroğlud. 14 Mayıs 1958 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Hanzade Servid. 1978 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Gönül Ülkü Dilekd. 24 Haziran 1953 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Oğuz Demiralpd. 22 Ocak 1952 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Akdemir Akmutd. 1930 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13DİYARİ/DERTLİ DİYARİ, Ali Dinçerd. 01.06.1937 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Erdinç Dinçerd. 10 Ocak 1981 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Dinçer Sezgind. 16 Haziran 1939 - ö. 19 Ocak 2010Madde AdıGörüntüle