Yeşim Eyüboğlu

(d. 18 Kasım 1965 / ö. -)
Tiyatro oyuncusu, Yazar
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

İstanbu'da doğdu. Sabahattin Eyüboğlu, Bedri Rahmi Eyüboğlu ve İ. Z. Eyüboğlu akrabalarıdır. İlk ve orta öğrenimini İstanbul’da tamamladı. Lise öğrencisi iken özel tiyatrolarda eğitim aldı. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümünden mezun oldu. Ankara’da kurduğu Tiyatro Özgün Deneme’de (TÖD) yönetmenlik, oyunculuk, kostüm tasarımı gibi görevlerde bulundu. Oriana Fallaci’nin Doğmamış Çocuğa Mektup adlı yapıtını oyunlaştırdı. Sıfır Noktasındaki Kadın (Neval El Saaddavi), Bir Yufka Yürekli (Dostoyevski) ve Virginia Woolf’un hayatından, eserlerinden ve günlüklerinden oluşturduğu Bir Kadın Bir Oda Bir Söz Eyüboğlu'nun önemli çalışmalarıdır. İlk öykülerini Karşı, Yazıt, Varoş gibi dergilerde yayımladı. Birçok yerli ve yabancı yazarın eserlerini tiyatroya uyarladı. 1998'de Geleceğini Biliyordum dosyasıyla İnkılâp Kitabevi Öykü Ödülü aldı.1999’da çağrıldığı Belgrad Uluslararası Yazarlar Buluşması'nda Küreselleşen Dünya, Derinleşen Çatlak ve Edebiyatın Zayıflığı bildirisini sundu. Sırpça olarak Belgrad’da gazetelerde yer alan bildiriden ötürü, İspanya’ya Dünya Şairler Buluşması’na davet edildi. 2003 yılında yazdığı Sır adlı oyunu Flemenkçeye çevrildi ve Türk-Hollanda ortak yapımı olarak Hollanda’da değişik kentlerde gösterime sunuldu. Eyüboğlu, Ankara’da gerçekleştirilen Tiyatro Festivali’nin ve Ankara Kültür Sanat Haritası’nın genel sanat danışmanlığını yürütmektedir. Sanatçı, Ankara ve İstanbul’da yaşıyor.

Yeşim Eyüboğlu, kendine özgü bir dille gizemli öyküler yazar. Toplumdaki bozuklukları, hastalıklı duyguları öyküleştirir. Tiyatrocu kimliğini yansıtan anlatımını, çağrışımlarla güçlendirir. Cinnet Misafirleri'nde okura neyi nasıl sunacağını bilen ustalıkla okuru rahat bırakmayan, anlattığı şeyi kurcalayan bir atmosfer kurar. 2012 yılında yazıp yönettiği Şiirin Bildiği/Yansımalar adlı oyun, yazarın şiire bakış açısını da yansıtır. Eyüboğlu, oyunda şiirin elit, dar bir zümrenin kullanımında olmadığına dair işaretler verir; okur, şair ve şiir arasında oluşan baskın hiyerarşik algıyı ve uzaklığı kırmaya çalışır. Yansımalar, başta roman olmak üzere popüler edebî türlerin karşısına şiir türünü koymaktadır. Yazarın öykü ve oyunlarındaki dilinin üstünlüğü, psikolojik hareketlenmeleri anlatımına rahatlıkla ve sıradanlığa kaçmadan dâhil edebilmesindedir.

Kaynakça

Sezer, Sennur (1999). “Geleceğini Biliyordum”, Cumhuriyet Kitap, 11 Mart, S. 473, s. 7.

Yalçın, Murat. (2010). "Yeşim Eyüboğlu", Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi, Cilt I, s. 426, İstanbul: YKY Yayınları.

--- (2012). "Şiire göz kırpan bir oyun: Şiirin Bildiği", Cumhuriyet, 27 Haziran, s. 2.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DOÇ. DR. ALİYE USLU ÜSTTEN
Yayın Tarihi: 09.08.2019
Güncelleme Tarihi: 19.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Geleceğini Biliyordumİnkılap Kitabevi / İstanbul1998Hikâye
Cinnet MisafirleriCan / İstanbul2002Hikâye
Gece Öyküleri 10 Yazar 10 ÖyküCan / İstanbul2002Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1SA'DÎ, Şeyhülislam Hoca Sâdeddin Efendid. 1536-37 - ö. 1599Doğum YeriGörüntüle
2Emre Kongard. 13 Ekim 1941 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3NEVRES, Mehmed Nevres Paşad. 1825 - ö. 1872Doğum YeriGörüntüle
4Hüseyin Akınd. 8 Şubat 1965 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Abdülhakim Koçind. 1965 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6ALİDURAN, Ali Ataşd. 1965 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Zafer Acard. 1977 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Şinasi Özdenoğlud. 30 Ağustos 1922 - ö. 12 Ocak 2019MeslekGörüntüle
9İBRAHİM AKSUd. 01.03.1956 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Mahmut Şenold. 23 Kasım 1958 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Şevket Yüceld. 1930 - ö. 3 Şubat 2001Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Hasan Nail Canatd. 25 Ekim 1943 - ö. 21 Ekim 2004Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Yeşim Armutakd. 1970 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Yeşim Dorand. 27 Haziran 1971 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Yeşim Türközd. 06 Eylül 1963 - ö. ?Madde AdıGörüntüle