Hürriyet Yaşar

Can Özgür
(d. 1961 / ö. -)
Yazar, Muhasebeci
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

İstanbul-Paşabahçe'de doğdu. İlk öğrenimini burada tamamladıktan sonra Paşabahçe Ferit İnal Lisesini bitirdi. Şişli Siyasal Bilimler Yüksek Okulunda başladığı üniversite öğrenimini, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinden mezun olarak 1983'te tamamladı. Özel sektörde uzun yıllar muhasebecilik ve mali işler yöneticiliği yaptı. Aynı zamanda çeşitli dergi ve gazetelere yazılar yazdı, serbest editörlük yaptı. İstanbul'da yaşamakta ve çalışmalarını burada sürdürmektedir.

Edebiyat ortamında daha çok öykücü kimliğiyle ön plana çıkan Hürriyet Yaşar, yazı hayatına 1986-1987 yıllarında Karadeniz Ereğli’deki yerel gazetelerde "Can Özgür" takma adıyla yazdığı günlük siyasal köşe yazılarıyla başlamıştır. İlk öyküsü ise 1981'de Somut dergisinde yer almıştır. Daha sonra kaleme aldığı öykü ve yazıları; Adam Öykü, Adam Sanat, Evrensel Kültür, Varlık, Cumhuriyet, Cumhuriyet Kitap, Çinikitap, Yaşasın Edebiyat, Üçüncü Öyküler, Hürriyet Gösteri, İmge Öyküler, Kaçak Yayın, kitap-lık, Türk Dili, Düşlem, E, Milliyet Sanat, Çağdaş Türk Dili, Yelkovan ve Yeniden Müdafaa-i Hukuk gibi süreli yayınlarda belli aralıklarla yayımlanmıştır. Öykülerini Anlatmaya Biri Gerek (2002) ve Önce Ben Onu Öldürdüm (2009) adlı kitaplarında toplamıştır. Aslankara, Anlatmaya Biri Gerek ekseninde yazarın öykücülüğünü şu cümlelerle değerlendirmiştir: "Toplumsal yaşamdan kesitleri, kör kör parmağım gözüne dercesine değil de, ayrıntılar döşeyerek, satır aralarını yoğunlaştırarak yansıtmak, sıradan iş olmasa gerek! 1980 sonrasında bakıldığı söylenen toplumcu gerçekçi kıyısında, onun küllerinden ürediği belli ama yine de bundan yepyeni bir yalazlanma yaratabilmiş bir öykücülük bu; olayı anlatmayan, okuru etkilemeye yönelmeyen tersine anlamlandırmayla, ayrıntıların kavranmasıyla ortaya çıkan... Hürriyet Yaşar'ın öykülerinde yine de dikkati çeken ilk yan; söz dizimlerinden yansıyan sıkı, tok doku. Her şeyi kararında söyleyen bir yazar tutumuna sahip o. Ama bu, onun her olayı, her ilişkiyi ya da olanı biteni anlatmasına dönüşmüyor hiçbir zaman.. Yaşar'ın erkekleri, kendilerini anlatmayan, anlatmaya da yanaşmayan kahramanlar. Onların onurlu, direngen, mert kişilikleri, erdemli, namuslu tutumları, okumanın ardından çıkar ortaya. (...) Hürriyet Yaşar'ın kadınları, yaşamı erkekler denli kucaklayıp omuzlasa da, onlar kadar emek yoğun kuşatsa da erkeklerin arkasında kalmış, onlarla birlikte yaşamın bilgeliğine bir türlü erememiş, eylemlerinde olgunluğa ulaşamamış kahramanlar olarak görünürler... Erkeklerse, kadınlara göre kahırlı bir yaşam çekmede sanki çok daha fazla emek vermişler de buna karşın fazla konuşmazlarmışçasına havalarıyla bir ölçüde gerçeklik dışına düşerler. Sanki birer başrol oyuncusudur erkekler, kadınlarsa figüran." (Aslankara 2002). Yazar, öykülerinde insanı merkeze yerleştirmiş ve merceğini onların çevresindeki hayatlara yöneltmiştir.

Hürriyet Yaşar, Önce Ben Onu Öldürdüm (2009)'de sıradan insanların sıradan hayatlarını anlatmıştır. Metin Celâl, bu kitaptaki öyküleri şöyle değerlendirmiştir: "Kahramanları şehirli, orta halli ya da yoksul insanlar. Ailelerini ayakta tutmaya, işlerini kaybetmemeye çalışarak hayatlarını sürdürüyorlar. Dışarıdan bakıldığında sıradan ve aşılabilir sorunların dışında gayet sakin, kendiyle barışık görünen insanların içlerine girince nasıl dalgalanmalarla, çelişkilerle dolu olduğunu küçük olayların izini sürerek yazıya döküyor. Hürriyet Yaşar’ın anlatımı da sakin. Toplumcu bakış açısını özellikle insanların hayat gailesi içinde, küçük hesapların peşine düşüp apolitikleşmesini işlerken hissediyorsunuz ama politik tavrını göze batacak şekilde eserinin önüne almıyor. Güzel, duru bir Türkçesi var. Yalın, akıcı bir anlatımla konularını, kahramanlarını derinlemesine kavramaya çalışıyor." (Celâl 2009). Hürriyet Yaşar, gündelik dilin en yüzeydeki bir tek sözcüğünden yola çıksa da, derindeki anlamların izini sürmeyi sever Anlam Kovalar Biz Kaçarız (2009) adlı deneme-eleştiri kitabında da yaratılmak ve ulaşılmak istenen bir şey olmakla birlikte, anlamın sık sık kaçılan da bir şey olduğunu, gündelik kullanım içinde çok da düşünmeden geçiverdiğimiz örnekler üzerinden, esprili yazılarla göstermeye çalışmıştır.

Kaynakça

Aslankara. M. Sadık (2002). "Öykü Emekçilerinden Öyküler". Cumhuriyet Kitap. S. 654. 29 Ağustos 2002.

Celâl, Metin (2009). "Okuduğum Kitaplar". Cumhuriyet Kitap. S. 1020. 3 Eylül 2009.

Yaşar, Hürriyet (2009). Anlam Kovalar Biz Kaçarız. İstanbul: Cumhuriyet Kitapları.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 07.08.2019
Güncelleme Tarihi: 02.11.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Anlatmaya Biri GerekGendaş Kültür / İstanbul2002Hikâye
Yiğit İken ÖlenlereCan Yayınları / İstanbul2008Antoloji
Bir Tersine YürüyüşCan Yayınları / İstanbul2009Antoloji
Önce Ben Onu ÖldürdümCan Yayınları / İstanbul2009Hikâye
Anlam Kovalar Biz KaçarızCumhuriyet Kitapları / İstanbul2009Deneme
Yazının Gül Dikeni Fethi Naci'ye Armağanİthaki Yayınları / İstanbul2010Diğer

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Fatma Akersond. 1945 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2FEYZÎ, Osman Hüsâm-zâde Feyzîd. 1589 (?) - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3ŞERÎF, Mehmed Şerîf Efendid. 1717 - ö. 1790Doğum YeriGörüntüle
4YARDIMCI, Ahmet Yardımcıd. 1961 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Ahmet Erold. 24 Mart 1961 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6AHMEDÎ/AHMET, Ahmet Taşkınd. 05.04.1961 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Yavuz Bülent Bâkilerd. 23 Nisan 1936 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Mario Levid. 25 Şubat 1957 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Taçlı Yazıcıoğlud. ? - ö. -MeslekGörüntüle
10Sıtkı Caneyd. 28 Şubat 1961 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Estreya Seval Valid. 1953 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12İhsan Topçud. 30 Ağustos 1948 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Özgür Göreçkid. 04 Nisan 1984 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Yunus Yaşard. 25 Mayıs 1950 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Yaşar Ürükd. 11 Ağustos 1952 - ö. ?Madde AdıGörüntüle