Mustafa Akar

(d. 10 Eylül 1980 / ö. -)
Şair, Yazar, Gazeteci, Editör
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Makine teknisyeni bir baba ve ev hanımı bir annenin oğlu olarak Giresun’da dünyaya geldi. İlk ve orta öğrenimini Giresun’da tamamladı. Yükseköğrenimine Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde başladı, ancak okulu çeşitli sebeplerden dolayı bitiremedi. Genç yaşta dergicilik ve gazetecilik faaliyetlerine başlayan Akar, musahhihlikten editörlüğe pek çok kademede görev aldı. İlk olarak Giresun’da çıkan Sonhaber gazetesinde ve Tütün dergisinde çalıştı. Daha sonra İstanbul’a yerleşerek uzun yıllar Milliyet gazetesinin haber merkezinde editörlük yaptı. Ekim 2011’de yayın hayatına başlayan İtibar dergisinin kuruluşunda yer aldı. Bir süre dergide yayın kurulu üyeliği ve yayın danışmanlığı görevlerinde bulundu. İki şair arkadaşıyla birlikte Ülke TV’de yayınlanan "Her Kişi Niyetine" adlı programda üç yıl (2014-2017) yapımcı ve sunucu olarak görev yaptı. Şimdilerde Lacivert dergisinin yazı işleri müdürlüğünü ve genel yayın yönetmenliğini yürüten Akar, aynı zamanda Sâbitfikir dergisinin editörlüğünü yapmaktadır. Şair, Zühre Pul ile evli olup ikiz erkek çocuk babasıdır.

Mustafa Akar’ın edebiyata, şiire ilgisi ortaokul sıralarındayken oluştu ve ilk şiirini ortaokul birinci sınıfta yazdı (Güner 2018: 42). Yayımlanan ilk şiiri ise lise öğrencisiyken Giresun'da Sonhaber adlı yerel gazetede “Detay” adıyla çıktı. Daha sonra şiirleri Tütün, Kum Yazıları, Dergâh, Derkenar, Kırklar, Milliyet Sanat, Yansıma, İtibar, Lacivert gibi yerel ve ulusal edebiyat dergilerinde yayımlandı. İlk şiirlerini ihtiva eden kitabı 2002’de Küçük Bir Gökada adıyla neşredildi (Öz 2009). İkinci şiir kitabı Tenezzül 2007’de, üçüncü şiir kitabı Tüm Nefesliler 2014’te, dördüncü şiir kitabı Berhayat ise 2017’de yayımlandı. Mustafa Akar şiir dışında deneme ve öykü türlerinde de eserler verdi. İlk deneme kitabı Ev Yazı Tahtası 2007’te çıktı. ‘Ev Üzerine Metinler” alt başlığı altında ev ve evler üzerine yazdıklarını bir araya getirdi. Yine evle ilgili yazılarını bir araya getirdiği ikinci deneme kitabı Ev Hali ise 2015’te yayımlandı. Diğer taraftan Akar’ın öykü türünde kaleme aldığı tek eseri Gezegenin Tamahkâr Çocukları ise 2018’de basıldı.

Akar, varlığını şiire aktarıp, şiiri var etmenin hazzını yaşamak istediğini ifade eder. Ona göre şiir bir anlam döngüsüdür. Şiirde anlam aramanın gerekli olmadığını ve onun karışık ifadelerle anlatılmasının daha anlamlı olacağını düşünür. Şiirde anlamsızlığın ve gizemin daha değerli olacağını belirtir. Ayrıca şair, sanatına ve şiirine hep bir dava gözüyle bakar (Tenekeci 2009). Dolaysız, net, geleneği olan, yerli ve milli olanı dışlamayan ve oraya bakan, annelerin de anlayabileceği, süssüz, edebiyatsız, saf ve bilgece bir şiiri arzular. Akar şiirinin muhtevasında bakıldığında ise hayat, ölüm, aile sevgisi, anne, çocukluk, hüzün, gurbet, doğa, gelenek, modernizm, din, vatan sevgisi öne çıkan tema ve kavramlardır. Allah sevgisinden çocukluk günlerine, yetimlerden şehitlere, Türkiye’nin gündelik meselelerinden çeşitli güzelliklerine eğilen şairin içerik açısından pek çok meseleyi şiirinde işlediği görülür (Güner, 2018: 43). Bunun yanında şiirlerinde, yaşadığı çağda yozlaşan değerleri ve kaybolmaya yüz tutan incelikleri hatırlatmaya çalışır. Mesuliyet ve merhamet hisleriyle dünyaya eğilir (Öz 2009; Akın 2011).

Akar, mısra yerine şiirin bütünlüğünü önceler, şiirini kurarken söz sanatları ve imge kullanma kaygısı taşımaz, ancak yer yer imgesel ifadelere yer verir (Tonbul 2010: 48). Şiir yazımında öğrenmeye açık olan şair, doğal ve sade şiirler yazmaya özen gösterir. Dile önem veren Akar, bir söyleşisinde şiirin ‘dil’den ibaret olduğunu söyler ve kullandığımız kelimelerin büyük kısmının şairlerin kullanımı doğrultusunda anlam kazandığını belirtir. Kelimelerin yalnızca anlamları değil kullanımlarının olduğunu ve sözcükleri ilk önce halkın şekillendirdiğini daha sonra asıl işin şairlere düştüğünü söyler. Aforizmalara, spot cümlelere ve patlayan ifadelere karşı olan şair, zaman zaman sözü uzatıp ritmi elden bırakmasına ve uzun dizeler kurmasına karşın bütün bunları şiir sanatının sınırları içinde farkında olarak yapar (Öz 2009; Tenekeci 2009). Akar, başta Cahit Zarifoğlu olmak üzere Ece Ayhan, Turgut Uyar, Sezai Karakoç ve Edip Cansever şiirine karşı bir yakınlık duyar. Bunun yanında İsmet Özel, sadece şiiriyle değil, fikirleriyle de ilk gençliğinden itibaren şairin düşünce dünyasını etkileyen bir isim olmuştur. Çağdaşı şairleri de takip eden Akar, bu şairler arasında İbrahim Tenekeci’nin üzerinde oldukça tesiri olduğunu dile getirir. Diğer taraftan Klasik Türk şiirinden ve Türk Halk şiirinden beslendiğini söyler (Öz 2009).

Kaynakça

Akın, Hüseyin (2011). “Taşraya Sıkışıp Kalmadı". Dünyabizim. 14 Temmuz. https://www.dunyabizim.com/soylesi/tasraya-sikisip-kalmadi-h6891.html [erişim tarihi: 25.10.2018]

Güner, Abdullah (2018). “Mustafa Akar: Şiir Ölmedi İnsan Değişti”. Genç. 144: 42-43.

Öz, Asım (2009). “Şiir, Şiir Sanatı ve Şiir Yazma Uğraşısı...”. Timetürk. 2 Temmuz. https://www.timeturk.com/tr/2009/07/03/siir-siir-sanati-ve-siir-yazma-ugrasisi.html [erişim tarihi: 27.10.2018]

Tenekeci, İbrahim (2009). Tenezzül’’. Milli Gazete. 30 Ekim. https://www.milligazete.com.tr/haber/1172414/tenezzul [erişim tarihi: 29.10.2018]

Tenekeci, İbrahim (2017). “Mustafa Akar İçin”. Yeni Şafak. 4 Kasım. https://www.yenisafak.com/yazarlar/ibrahimtenekeci/mustafa-akar-icin-2040925 [erişim tarihi: 21.10.2018]

Tonbul, Metin (2010). "Giresun’da Birdenbire İki Şair”. İkindi Yağmuru. 23: 48.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. YAŞAR ŞİMŞEK
Yayın Tarihi: 19.03.2019
Güncelleme Tarihi: 08.11.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Küçük Bir GökadaBirey yayınları / İstanbul2002Şiir
TenezzülProfil Kitap / İstanbul2007Şiir
Ev Yazı TahtasıLamure Kitap / İstanbul2007Deneme
Tüm NefeslilerProfil Kitap / İstanbul2014Şiir
Ev HaliProfil Kitap / İstanbul2015Deneme
BerhayatProfil Kitap / İstanbul2017Şiir
Gezegenin Tamahkâr ÇocuklarıTurkuvaz Kitap / İstanbul2018Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Behzat Sinopluoğlud. 19 Ağustos 1907/1 Mart 1910 - ö. 30 Ocak 1980Doğum YeriGörüntüle
2NAİLÎ, Naild. 1884 - ö. 1953Doğum YeriGörüntüle
3Necati Yazgand. 14 Mayıs 1932 - ö. 23 Eylül 2014Doğum YeriGörüntüle
4Aylin Balboad. 1980 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Ömer Açıkd. 1980 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Sinan Sülünd. 12 Haziran 1980 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Kenan Hulusi Korayd. 1906 - ö. 23 Mayıs 1943MeslekGörüntüle
8Uğur Yüceld. 26 Mayıs 1957 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Ali Fuat Gedikd. 1 Temmuz 1913 - ö. 8 Ocak 1987MeslekGörüntüle
10Abdullah Haktankaçmazd. 1944 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Ruhan Mavrukd. 9 Eylül 1956 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12M. Suphi Nuri İlerid. 11 Ekim 1953 - ö. 4 Şubat 2004Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13SÂLİM, Seyyid Mustafa Sâlim Efendid. 1780-81 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14NİŞÂNÎ, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebid. 1490/1491? - ö. 1567Madde AdıGörüntüle
15NÂCÎ, Mustafa Nâcî Efendid. ? - ö. ?Madde AdıGörüntüle