Madde Detay
SALACIOĞLU, Mustafa Celvetî
(d. ?/? - ö. ?/?)
tekke şairi
(Tekke / 19. Yüzyıl / Türkiye Dışı)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Mustafa olup Hanya /Girit’te doğmuştur. Şiirlerinde “Salacıoğlu, Salacı, Ferzend-i Salacı, Salacıdedeoğlu, Salacızâde” mahlaslarını kullanır. Babası Şeyh Ahmed Efendi h. 1170/ m. 1756’da öldüğünde henüz çocuk yaştadır. Bu sebeple doğum tarihi bu tarihten öncedir. Vefat tarihini Bursalı Mehmed Tahir h. 1220/m. 1805 olarak veriyorsa da Divân’ında h. 1240/m. 1825 senesini gösteren tarihler bulunduğundan, vefatının bu tarihten sonra olması icap eder. Celveti şeyhi Haşim Baba’dan hilafet alarak Girit’e gönderilen Salacıoğlu’nun burada sıkıntılı günler geçirdiği anlaşılmaktadır (Kurnaz vd. 2000: 3-6).
Bilinen üç eseri vardır. Tamamı Türkçe, manzum ve aruz vezniyle yazılmıştır.
1. Divân: 205 şiirden oluşmaktadır. Mürettep olup on nüshası tespit edilebilmiştir. Cemal Kurnaz, Mustafa Tatçı ve Yaşar Aydemir’den oluşan bir ekip tarafından neşredilmiştir (Kurnaz vd. 2000: 53-236).
2. Der Beyân-ı Şehâdet-i Nakşî Mustafa: Eser, Çıkrıkçı Şeyh olarak anılan Kandiyeli Şeyh Mustafa Efendi’nin tasavvufi kimliği ve h. 1170/ m. 1757’deki hazin vefatıyla ilgilidir. Başta mensur kısa bir açıklama vardır (Kurnaz vd. 2000: 9-11).
3. Nâmiyye (Nâmî-nâme): Şairin müridi ve manevi oğlu olan Nâmî adlı biri için yazdığı tasavvufi içerikli, öğretici bir mesnevidir. Mesnevide sebeb-i teliften sonra şeriat, seyr ü sülûk, tecerrüd, mahviyyet, insanın yaratılışının başlangıcı ve nihayeti gibi konular işlenmiştir (Kurnaz vd. 2000: 11-14).
Salacıoğlu, şiirlerindeki ifade ve eda bakımından Yunus Emre okuluna mensup bir şairdir. Güçlü şairlerin gazellerini tahmis etmesi onun edebî bakımdan kuvvetli bir alt yapıya sahip olduğunu göstermektedir. Salacıoğlu’na göre şiir denince ehlullahın şiiri akla gelmelidir. Şairlik kabiliyeti okumakla kazanılmaz. Tasavvufi şiirin mayası gönüldeki irfandır. Sufilerin şiiri düzgün ve akıcı olmasa da hakiki şiirdir. Çünkü hakikat makamından söylenen tasavvufi incelikleri remzi olarak dile getirir. Salacıoğlu’nun şiirleri aşk ve âşık merkezlidir. Şiirlerinde âşık, maşuk, zahid tipleri arasındaki ilişkiler tasavvufi bir şekilde ele alınmıştır. O, Yunus Emre’den bu yana hemen tüm Türk mutasavvıf şairlerin kullandığı sembolleri ve mecazi kavramları yerli yerinde kullanmaktadır. Ayrıca kendine özgü teşbih ve mecazlarla şiirini özgün kılabilmiştir. Bunları yanında tevriye, îham ve istiârelere de sıkça başvurmaktadır. Salacıoğlu, yetiştiği ve yaşadığı Girit’in kendi devrindeki çehresini tanıtan şiirler de kaleme almıştır. Böylece Girit’te yaşayan önemli şahıslar, çeşme, okul gibi yapılar, bazı önemli olaylar hakkında bilgi veren bir kaynak durumundadır. Moralı Mustafa Paşa’nın Akdeniz’deki zaferleri, Seyrânî Selim Baba’nın vefatı, Kandiyeli Celveti şeyhi Hüseyin Baba’nın vefatı, Resmî Ali Baba’nın vefatı bunlar arasında sayılabilir. Vahdet-i vücûda inanan şair, fikren İbn Arabî’nin tesirindedir. Şiirlerinde Hz. Muhammed ve Ehl-i beyt sevgisi bariz olup melamet ehli ve kalender-meşrep bir sufidir. Bu meşrebi lirik şiirler kaleme almasının en önemli sebebidir (Kurnaz vd. 2000: 34-46). Yazdığı üç devriye ile bu görüşe inandığını gösteren Salacıoğlu’nun bu şiirleri, türün Türk edebiyatındaki önemli örneklerini oluşturmaktadır (Kurnaz vd. 2000: 27).
Kaynakça
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatcı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay.
Sevgi, Ahmet (1992-1993). “Giritli Şairler”. Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi 7-8: 33-35.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. GÜROL PEHLİVANYayın Tarihi: 05.11.2014Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Devriyye
Der beyân-ı bidâyet-i hilkat-i insân u nihâyeteş
Devr-i insân nedir eyle idrâk
Bunu derk etmeye akl-ı çâlâk
Milk-i lâhût idi ervâha makarr
Görünüp ‘âlem-i nâsûta sefer
Muktezâ-yı dem-i sırr-ı ahbeb
Oldu bu sûret-i insân mekseb
Etdi a‘yâna tenezzül ey cân
Çâr-tebâyi‘ ü ‘anâsırla hemân
Geldi terkîbe me‘âdin evvel
Irk-ı mercân bu nebâta medhal
İntihâ devri[ni] feresde eyler
Sâlisen devr ile hayvâna erer
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatçı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 28-29.
Gazel
Nâr-ı ‘aşk ile yanıp kâl ol derûnun eyle sâf
Urasın vakt ola bir gün meclis-i pîrânda lâf
Dâ’im üstâd-ı muhabbet sun’ını izhâr eder
Kıl nazar şemşîr-i zâta kâlıbı etmiş gılâf
Gâfil olma semme vechu’llâhın oldun kıblesi
Beyt-i Haksın cümleten eşyâ seni eyler tavâf
Er gerekdir cümleten merdâne eyvallâh diye
Yohsa derd-i dost değil anlar isen lâf u güzâf
Zenb-i ‘aşk âlûdesi imdi Salacıoğludur
Biz o küstâhız ki etdik cürmümüzle i‘tirâf
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatcı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 170-171.
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 05.11.2014Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Devriyye
Der beyân-ı bidâyet-i hilkat-i insân u nihâyeteş
Devr-i insân nedir eyle idrâk
Bunu derk etmeye akl-ı çâlâk
Milk-i lâhût idi ervâha makarr
Görünüp ‘âlem-i nâsûta sefer
Muktezâ-yı dem-i sırr-ı ahbeb
Oldu bu sûret-i insân mekseb
Etdi a‘yâna tenezzül ey cân
Çâr-tebâyi‘ ü ‘anâsırla hemân
Geldi terkîbe me‘âdin evvel
Irk-ı mercân bu nebâta medhal
İntihâ devri[ni] feresde eyler
Sâlisen devr ile hayvâna erer
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatçı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 28-29.
Gazel
Nâr-ı ‘aşk ile yanıp kâl ol derûnun eyle sâf
Urasın vakt ola bir gün meclis-i pîrânda lâf
Dâ’im üstâd-ı muhabbet sun’ını izhâr eder
Kıl nazar şemşîr-i zâta kâlıbı etmiş gılâf
Gâfil olma semme vechu’llâhın oldun kıblesi
Beyt-i Haksın cümleten eşyâ seni eyler tavâf
Er gerekdir cümleten merdâne eyvallâh diye
Yohsa derd-i dost değil anlar isen lâf u güzâf
Zenb-i ‘aşk âlûdesi imdi Salacıoğludur
Biz o küstâhız ki etdik cürmümüzle i‘tirâf
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatcı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 170-171.
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Devriyye
Der beyân-ı bidâyet-i hilkat-i insân u nihâyeteş
Devr-i insân nedir eyle idrâk
Bunu derk etmeye akl-ı çâlâk
Milk-i lâhût idi ervâha makarr
Görünüp ‘âlem-i nâsûta sefer
Muktezâ-yı dem-i sırr-ı ahbeb
Oldu bu sûret-i insân mekseb
Etdi a‘yâna tenezzül ey cân
Çâr-tebâyi‘ ü ‘anâsırla hemân
Geldi terkîbe me‘âdin evvel
Irk-ı mercân bu nebâta medhal
İntihâ devri[ni] feresde eyler
Sâlisen devr ile hayvâna erer
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatçı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 28-29.
Gazel
Nâr-ı ‘aşk ile yanıp kâl ol derûnun eyle sâf
Urasın vakt ola bir gün meclis-i pîrânda lâf
Dâ’im üstâd-ı muhabbet sun’ını izhâr eder
Kıl nazar şemşîr-i zâta kâlıbı etmiş gılâf
Gâfil olma semme vechu’llâhın oldun kıblesi
Beyt-i Haksın cümleten eşyâ seni eyler tavâf
Er gerekdir cümleten merdâne eyvallâh diye
Yohsa derd-i dost değil anlar isen lâf u güzâf
Zenb-i ‘aşk âlûdesi imdi Salacıoğludur
Biz o küstâhız ki etdik cürmümüzle i‘tirâf
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatcı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 170-171.
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Devriyye
Der beyân-ı bidâyet-i hilkat-i insân u nihâyeteş
Devr-i insân nedir eyle idrâk
Bunu derk etmeye akl-ı çâlâk
Milk-i lâhût idi ervâha makarr
Görünüp ‘âlem-i nâsûta sefer
Muktezâ-yı dem-i sırr-ı ahbeb
Oldu bu sûret-i insân mekseb
Etdi a‘yâna tenezzül ey cân
Çâr-tebâyi‘ ü ‘anâsırla hemân
Geldi terkîbe me‘âdin evvel
Irk-ı mercân bu nebâta medhal
İntihâ devri[ni] feresde eyler
Sâlisen devr ile hayvâna erer
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatçı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 28-29.
Gazel
Nâr-ı ‘aşk ile yanıp kâl ol derûnun eyle sâf
Urasın vakt ola bir gün meclis-i pîrânda lâf
Dâ’im üstâd-ı muhabbet sun’ını izhâr eder
Kıl nazar şemşîr-i zâta kâlıbı etmiş gılâf
Gâfil olma semme vechu’llâhın oldun kıblesi
Beyt-i Haksın cümleten eşyâ seni eyler tavâf
Er gerekdir cümleten merdâne eyvallâh diye
Yohsa derd-i dost değil anlar isen lâf u güzâf
Zenb-i ‘aşk âlûdesi imdi Salacıoğludur
Biz o küstâhız ki etdik cürmümüzle i‘tirâf
Kurnaz, Cemal, Mustafa Tatcı, Yaşar Aydemir (2000). Giritli Salacıoğlu Mustafa Celvetî: Dîvân. Ankara: Akçağ Yay. 170-171.
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | TAYYİBÎ ÇELEBİ | d. ? - ö. 1747-48 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | ZÂRÎ, Hanyalı Abdülvehhâb | d. ? - ö. 19. yy. | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | İZZET, Ahmed İzzet Bey, Giritli | d. 1813 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | TAYYİBÎ ÇELEBİ | d. ? - ö. 1747-48 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | ZÂRÎ, Hanyalı Abdülvehhâb | d. ? - ö. 19. yy. | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | İZZET, Ahmed İzzet Bey, Giritli | d. 1813 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | TAYYİBÎ ÇELEBİ | d. ? - ö. 1747-48 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | ZÂRÎ, Hanyalı Abdülvehhâb | d. ? - ö. 19. yy. | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | İZZET, Ahmed İzzet Bey, Giritli | d. 1813 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | TAYYİBÎ ÇELEBİ | d. ? - ö. 1747-48 | Meslek | Görüntüle |
11 | ZÂRÎ, Hanyalı Abdülvehhâb | d. ? - ö. 19. yy. | Meslek | Görüntüle |
12 | İZZET, Ahmed İzzet Bey, Giritli | d. 1813 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | TAYYİBÎ ÇELEBİ | d. ? - ö. 1747-48 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | ZÂRÎ, Hanyalı Abdülvehhâb | d. ? - ö. 19. yy. | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | İZZET, Ahmed İzzet Bey, Giritli | d. 1813 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | TAYYİBÎ ÇELEBİ | d. ? - ö. 1747-48 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | ZÂRÎ, Hanyalı Abdülvehhâb | d. ? - ö. 19. yy. | Madde Adı | Görüntüle |
18 | İZZET, Ahmed İzzet Bey, Giritli | d. 1813 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |