Madde Detay
Seyhan Erözçelik
Ahmet Bahri
(d. 13 Mart 1962 / ö. 24 Ağustos 2011)
Şair, Metin Yazarı, Yönetmen
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Mustafa Seyhan Erözçelik olan sanatçı Yıldız Hanım ile radar uzmanı Selahattin Bey'in oğlu olarak Bartın'da dünyaya geldi. İlk öğrenimini Bartın Cumhuriyet İlkokulunda tamamladı. İstanbul'daki Kadıköy Maarif Kolejini 1982'de bitirdi. Buradan mezun olduktan sonra girdiği Boğaziçi Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesi Psikoloji Bölümü (1986) ve İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Arap ve Fars Dilleri ve Edebiyatları Filolosindeki öğrenimini yarıda bıraktı (1987). 1986'da arkadaşlarıyla Şiir Atı Yayıncılık'ı kurdu ve Şiir Atı dergisinin yönetimine katıldı (Yalçın 2010: 408). 80'li yılarda şiire yakından ilgi uymaya başladı. Çeşitli reklam ajanslarında metin yazarı olarak çalıştı. 1996'da yaratıcı yönetmenlik yapmaya başladı. Türkiye Yazarlar Sendikası, Reklam Yaratıcıları Derneği, Kadıköy Maarif Koleji ve Anadolu Lisesi Mezunlar Derneği ve Uluslararası PEN Yazarlar Derneği üyesi olan sanatçı; yurt içinde ve yurt dışında şiirle ilgili çeşitli toplantılara, seminerlere katıldı. Princeton, Yale, Duke, Stevens Institute ve Buffalo State Üniversitelerinde Türk şiiri üzerine yapılan sempozyumlara davet edildi. Hayal Kumpanyası (1990) adlı şiir kitabı ile 1990 Yunus Nadi Şiir Mansiyon Ödülü (Özel sebeplerle ödülü kabul etmedi.), Toplu Şiirler (1980-2003) ile 2004 Behçet Necatigil Ödülü ve 2005 Dionysos Şiir Ödülü gibi ödüllerin sahibi oldu. Evli ve bir çocuk babası olan Erözçelik, 24 Ağustos 2011 tarihinde beyin kanaması sebebiyle İstanbul'da hayata veda etti. Vefat eden şairin cenazesi Zincirlikuyu Mezarlığı’na defnedildi.
1980'li yıllarda şiire daha fazla ilgi duyan sanatçının Düşünbul başlıklı ilk şiiri 1982'de Yazko Edebiyat'ta yayımlanmış ve edebiyat dünyasında adını duyurmaya başlamıştır. Bu tarihten sonra kaleminden çıkan şiir ve düz yazılarını; Varlık, Sombahar, Şiir Atı, Gösteri, Argos, Defter, Gergedan, Adam Sanat, kitap-lık, heves ve Mahfil gibi süreli yayınlarda belli aralıklarla yayımlamayı sürdürmüştür. İkinci Yeni şiirinin kimi imgesel özelliklerinden ara sıra ilk şiirlerinde faydalansa da şiirde kendini nesnelleştirmesiyle kuşağındaki şairlerden ayrılmıştır. Dönemin imge temelli şiir yazan şairleri arasında dili farklı kullanışıyla dikkat çeker. Ece Ayhan şiirinden yola çıkarak kendine özgü bir dil geliştirme çabasına girer. Onun imgeciliği yer yer dilin sunduğu imkânlara yaslanan bir imgeciliktir (Asiltürk 2017: 175). Mehmet H. Doğan da onun az yazan ortalarda görünmeyen birisi olduğunun altını çizmektedir. Erözçelik'te şiirsel öz, genellikle şair özneyle eş değildir. Sanatçının bu anlayışla kaleme aldığı şiirlerden oluşan Yeis ile Tabanca adını verdiği ilk şiir kitabı 1986 yılında yayımlanmıştır.
Erözçelik'e göre şiir bir anlamda "nesneleştirme işi"dir. Şiirlerinde; alışılmış sözdizimini paramparça etmesi, terennümden uzak durması ve dizelerde üçüncü tekil şahsa geçiş yapmasıyla kendini bireyselleştirmiş bir isim olarak ön plana çıkmış ve bu sayede 1980 kuşağı içerisinde adından söz ettirebilmiştir. Kelimeyi sadece anlamıyla değil, ses özellikleriyle de ele alması, kelimeleri büküp kırarak onlara birden fazla anlam yüklemesi, şiirlerindeki kırık dize yapıları, teatral dil kullanımı, yazım konusundaki çeşitlilik(italik, bold, standart yazımlar), Erözçelik’in şiirlerini biçim yönünden renkli bir hâle getirmiştir (Karadeniz 2016: 354). İnsan-nesne ilişkisi, kötülük ve eşyanın tükenişi gibi temalar onun şiirlerinde ön plana çıkar. Geçmiş, anımsama, bellek kavramlarının şairin bütün bir şiir atlasına tesir eden kavramlardır. İlk şiir kitabı Yeis ile Tabanca (1986)’dan son kitabı Pentimento (2011)’ya kadar bahsedilen kavram ve tamalar onun şiirlerinde varlığını sürdürmüş ve Erözçelik şiir kitaplarını ilkinden sonuna belli kavramlar ve sorunsallar etrafında şekillendirdiğini belirtmiştir. Şiirleri Kitaplar Toplu Şiirler (1980-2003) adıyla yayımlanır ve Lale Müldür bunun üzerine kaleme aldığı yazısında şiirlerinin başlangıçta "çocukluk hastalıklarından çıktığını" sonraları olgunluğa ulaştığını, olgunluk şiirlerinin yer aldığı Yeis ile Tabanca'nın Erözçelik'in en iyi şiir kitabı olduğunu söyler (Müldür 2003, akt. Asiltürk 2017: 177).
Erözçelik şiirlerinde dile karşı hassasiyet gösterir. Onun şiir dili başlı başına ele alınması gereken bir meseledir. Çünkü Erözçelik eski Türk şiiri ve Türk lehçelerini merak eder dilin köklerine kadar inerek araştırır. Deneysel şiir olarak nitelendirebileceğimiz bazı şiirlerinde Bartın ağzına (Şen 2016: 33) ve diğer Türk lehçelerinden sözcüklere yer vermiştir. Ergülen onun dile karşı özenli ve meraklı tavrını "Çıkışından itibaren ‘özgün’dü, şiirin bir ‘dilişi’ ve ‘diliçi’ sorun olduğunu erken kavrayan nadir şairlerdendi. Dille oynardı, bu kelimelerle oynamak gibi bir reklamcı işinden çok, mesleğini ‘dil’ haline getirmiş bir insanın işiydi. Ona artık şair mi denir sansar mı denir Seyhan mı denir, hiç önemi yok. O eski ve yeni Türkçelerin dili olmuş bir büyük şairdi. Küçük kardeşimdi.” (Ergülen 2013) şeklinde dile getirmektedir. Çoğu şair gibi Erözçelik'te bir yandan kendine özgü çizgisinde şiir yazarken diğer yandan poetik düşüncelerini ortaya koymaktan geri kalmaz. Koçak da onun poetik duruşunu "Varlıktan yokluğa oradan tekrar varoluşa giden bir yol izler. Modernizmden kalkmış Kara şiire hareket etmiştir. Bu zaptetme girişiminde dışarıda tuttuklarıyla birlikte serüven renkli bir matematik dersine bürünür."(Koçak 2002) cümleleriyle ifade etmiştir. Şiirin yanı sıra çeviriyle de ilgilenen Erözçelik bu sayede hem dünya şiirinden beslenmiş hem de dünyasına yakın hissettiği şairler Kavafis ve Mandelştam’dan çeviriler yapmıştır. Yirminci yüzyılın en önemli Rus şairlerinden Osip Mandelştam'ın Vedalaşmaların İlmini Yaptım Ben (1992 adlı eserini dilimize kazandırmıştır. Asaf Hâlet Çelebi’nin şiirleri üzerine de bir şerh denemesi hazırlayan Erözçelik'in Gül ve Telve (1997) kitabı, Rosestrikes and Coffee Grinds adıyla (çev. Murat Nemet-Nejat) 2010’da Talisman House tarafından yayımlanmıştır.
Kaynakça
Asiltürk, Bâki (2017). Türk Şiirinde 1980 Kuşağı. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
Ergülen Haydar (2013). "Şiirin Sansarı: Seyhan Erözçelik". Artful Living. http://www.artfulliving.com.tr/edebiyat/siirin-sansari-seyhan-erozcelik-i-749 [Erişim Tarihi: 26.05.2019]
Karadeniz, Mustafa (2016). "Benliğin Yıkımı ve Yeniden İnşası Bağlamında Seyhan Erözçelik’in Pentimento Adlı Şiir Kitabının İncelenmesi". Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. C. 9. S. 43.
Koçak, Serdar (2002). "Maşukun Gözü Eflatuni: Seyhan Erözçelik'in Yeis'i" Radikal Kitap. 7 Haziran 2002.
Şen, Can (2016). "Bir Deneysel Şiir İmkânı Olarak Seyhan Erözçelik'in Şiirlerinde Bartın Ağzı". Bartın Üniversitesi Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E - Dergisi. C.3. S. 1.
Ünal, Hayriye (2014). "Seyhan Erözçelik İçin: Çaktı Şimşek". Tahlil Tahrip İnşa. Ankara: Hece Yay.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: İSA KOYUNCUYayın Tarihi: 09.06.2019Güncelleme Tarihi: 08.12.2021
Yayın Tarihi: 09.06.2019Güncelleme Tarihi: 08.12.2021
Güncelleme Tarihi: 08.12.2021
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Yeis ile Tabanca | Şiir Atı Yayıncılık / İstanbul | 1986 | Şiir |
Hayal Kumpanyası | Şiir Atı Yayıncılık / İstanbul | 1990 | Şiir |
Kır Ağı | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1991 | Şiir |
Gül ve Telve | Yapı Kredi Yayınları / İstanbul | 1997 | Şiir |
Şehirde Sansar Var! | Noyirmiyedi Yayınları / İstanbul | 1999 | Şiir |
Yeis | Don Kişot Yayınları / İstanbul | 2002 | Şiir |
Kitaplar Toplu Şiirler (1980-2003) | Yapı Kredi Yayınları / İstanbul | 2003 | Şiir |
Yağmur Taşı | Simurg Yayınları / İstanbul | 2004 | Şiir |
Varidik Yoğidik | Simurg Yayınları / İstanbul | 2006 | Şiir |
Pentimento | Everest Yayınları / İstanbul | 2011 | Şiir |
Kitap, Bitti | 160. Kilomete / İstanbul | 2018 | Şiir |
Kara Yazılı Meşkler | 160. Kilometre / İstanbul | 2018 | Şiir |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | RIFKÎ | d. ? - ö. 1854-55 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | Mustafa Şahin | d. 1961 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Tarık Minkari | d. 1925 - ö. 5 Ekim 2010 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Nazar Eşankul | d. 15 Haziran 1962 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | Sami Baydar | d. 26 Eylül 1962 - ö. 29 Ekim 2012 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Hüseyin Atlansoy | d. 17 Nisan 1962 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Cengiz Dağcı | d. 9 Mart 1919 - ö. 22 Eylül 2011 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | Turgut Erbek | d. 20 Ağustos 1959 - ö. 24 Ocak 2011 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Hulki Aktunç | d. 27 Ocak 1949 - ö. 29 Haziran 2011 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Yunus Koray | d. 25 Ekim 1952 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | Ziya (Adanalı) | d. 1859 - ö. 26 Ağustos 1932 | Meslek | Görüntüle |
12 | Mustafa Yıldırım | d. 1948 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | Erdal Alova | d. 17 Haziran 1952 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | Seyfettin Pınar | d. 1914 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Fulden Ural | d. 4 Mart 1951 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Ahmet Uysal | d. 29 Mayıs 1938 - ö. 03 Temmuz 2011 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | YESARÎ, Ahmet | d. 1867 - ö. 1934/1935 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | Burhan Arpad | d. 19 Mayıs 1910 - ö. 3 Aralık 1994 | Madde Adı | Görüntüle |