AĞA ÇILDIR, Hasan

(d. 1932 / ö. -)
âşık
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Âşık Hasan, 1932 yılında Ulaş’ta doğmuştur. Hasan ve Hatice’nin oğludur. Ancak zamanla hoşgörülü ve olgun davranışlar gibi güzel huylarından dolayı çevresi onu “Ağa” diye çağırır, bu durum zamanla âşığa lakap olur. Soyu köyünde Müminoğulları olarak bilinir. Aslen 93 (1877-1878) muhaciri olup dedesi Kars’ın Çıldır ilçesinin köylerinden buraya yerleşir. İlkokulu Ulaş’ta okur ancak ortaokulu ve liseyi okul dışından bitirir. Daha sonra askere gider ve askerlik hizmetini Kütahya Hava Er Eğitim Alayında çavuş olarak yapar. 1959 yılında Tecer köyünden Mustafa Bayburt’un kızı Güllü ile evlenir, bu evlilikten üçü erkek yedi çocuğu olur. Kayseri’deki Karayolları 6. Bölge Müdürlüğünde şoför olarak çalışmaya başlar, sonra Kangal, Zara, Elazığ, Malatya ve Ankara gibi yerlerde çalışır. 1973 yılında bu kurumdan emekli olur (Kaya 2009: 187).

Şiirlerinin son bendinde Ağa Çıldır mahlasını kullanır. Âşık şiirlerini hece ölçüsüyle söyler. Yarım kafiyenin yanında tam ve zengin kafiye de kullanır. Bütün şiirlerinin son bendinde mahlasını kullanır. Şiirlerinde sade bir Türkçe kullanır. Şiirleri içerik yönünden ele alındığında hemen her konuda şiiri bulunmaktadır. "Ağa Çıldır, şiir yazamaya ilkokul sıralarında başlar. Üç yüz kadar şiiri olup irticali vardır. Okumaya çok heveslidir, bu bakımdan evi kütüphane gibidir." (Kaya 2009: 187).

Türk halk şairleri genellikle yarım kafiyeyi kullanmışlardır. Ağa Çıldır’ın şiirlerinde de aynı özellik vardır. Dörtlüğünde görülen yarım kafiyeler şiirin tamamına hâkimdir. Ağa Çıldır’ın dili sadedir şiirlerinde zorlama yoktur. Hece, durak, kafiye ve rediflerde titiz davranmış; anlam bütünlüğüne dikkat ederek daha güçlü, daha kalıcı şiirler söyler. Şiirleri genellikle 3-5 dörtlükten oluşur.

İçerik bakımından, halk şairleri halkın duygularına, düşüncelerine, inançlarına, dünya görüşlerine, dertlerine, isteklerine, bunalımlarına, hülasa bütün ferdi ve sosyal meselelerine tercüman olan kişilerdir. Sözleri, anlamlı, özlü ve etkileyici olup, aynı zamanda gerçeği ve doğruyu yansıtır. Türk halk şiirinde işlenen konular ortaktır. Bir aşığın şiirinde yer verdiği konuya, bir başka zaman ve bir başka yörede herhangi bir âşık da yer verir. Ağa Çıldır da bu konulara yer vermekle, halk şiiri geleneğinin bir üyesi olduğunu ortaya koyar. Ali Şirvani, Bulamıyorum gibi şiirlerinin birçoğunda kendi hayatından izleri bulmak mümkündür.

Kaynakça

Kaya, Doğan (2009). "Ağa Çıldır". Sivas Halk Şairleri. C. I. Sivas: Sivas Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. 187-188.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: ŞAHİN BÜTÜNER
Yayın Tarihi: 02.01.2019
Güncelleme Tarihi: 05.12.2020

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1HAYALÎ, Ferudun Kocad. 17.12.1947 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2KAHRAMAN, Ali Kahramand. 1948 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3SEYFETTİN ÇOBANd. 1940 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Ferit Öngörend. 30 Haziran 1932 - ö. 8 Haziran 2010Doğum YılıGörüntüle
5Mehmet Bakırd. 1932 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6KASIM, Kasım Ülgerd. 1932 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7ŞEMİSTAN PAŞAYEVd. 1893 - ö. ?MeslekGörüntüle
8ADVİYE BACI, Adviye Kocad. 1930 - ö. 17.10.1997MeslekGörüntüle
9BAHATTİN ÇAMURALİd. 1931 - ö. 27.04.1991MeslekGörüntüle
10ŞAH BANU, Banu Çakmakd. 1952 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11ALİ KEMTERÎ, Ali Kemterd. 1872 - ö. 1939Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12ZİYA, Ziya Doğand. 23.03.1949 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13ÖMER KOCAd. 1936 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14SÜMMÂNÎd. 1861 - ö. 1915Madde AdıGörüntüle
15ALİ NEBİd. 1725 - ö. 1810Madde AdıGörüntüle