Madde Detay
HAFIZ BABA, Mehmed Salih Baba
(d. 1263/1847 - ö. 1329/1917)
tekke şairi
(Tekke / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Halk arasında “Hafız Baba” olarak şöhret bulmuş olan Mehmed Salih Baba, İstanbullu olup H.1263/M.1847 doğumludur. Medrese tahsili yapan Hafız Baba, İdris Köşkü civarındaki Zeynep Hatun Camiinde imamlık ve hatiplik yapmıştır. Tekkenin haziresinden anlaşıldığına göre İbrahim Selim adında bir oğlu vardır. Hafız Baba’yla ilgili tarihî kayıtlar, bu imamlığıyla ilgilidir. Başta Sadettin Nüzhet Ergun’un verdiği bilgiye göre Zeynep Hatun Camii’nde imamlığı başında Bektaşi fahri ile yaptığından Hafız Baba, şeyhülislama şikâyet edilmiştir. Şeyhülislam “Daha ne istiyorsunuz? O adam Bektaşiler namaz kılmaz diye meşhur olmuş rivayetin asılsız olduğunu gösteriyor” cevabını vermiştir (Ergun1930: 129). Kaynaklar, Hafız Baba'nın İstanbullu olduğunu söylemektedir (Ergun 1930: 129). Ancak mürşidinin Arnavutluk Bektaşilerinden ve Karyağdı Baba Tekkesi'ne Arnavutluk'tan sık sık taliplerin ve ziyaretçilerin gelmiş olması, onun Arnavutluk'la da sıkı bağlarının olduğunu göstermektedir. Karyağdı Baba Tekkesi üzerine önemli bir monografik çalışması olan Nicolas Vatin, Hafız Baba'nın Arnavutluk Bektaşiliği ile ilişkisini destekleyecek bir kaydı yayımlamıştır. Karyağdı Baba Tekkesi hakkında tekkeyi tanıyan bir kişi olarak bilgisine başvurduğu Naciye Karadağ, tekkeyle ilgili bazı bilgiler vermiştir. Büyükbabası Hüseyin Mazlum'un bu tekkede şeylik yaptığını söyleyen Karadağ, dedesinin Manastır kökenli olduğunu ve onun zamanında tekkeyi Arnavutluk kökenli Bektaşi inançlı ailelerin ziyaret ettiğini belirtmiştir (Vatin ve Thierry 1999). Sözlü bir kaynağın bizzat şahit olduğu bu durum, Karyağdı Baba tekkesinin hiç olmazsa son dönemlerinde Arnavutluk menşeli dervişler tarafından yönetildiğini veya ziyaret edildiğini göstermektedir. Hafız Baba'nın defterindeki kayıtlar ve şiirleri de bu bağlantıyı doğrular niteliktedir. Örneğin Hafız Baba'nın şahsi defteri veya bir süreliğine de olsa tekkenin özel defteri olduğuna inandığımız belgede yazılan bazı resmî yazılarda Hafız Baba ile birlikte Arnavutluk Bektaşi dergâhlarından gelen kişilerin isimleri ve mühürleri de bulunmaktadır.
Karyağdı Tekkesi ile hemen yakınındaki Zeynep Hatun mescidi arasında hayatını sürdüren Hafız Baba, Balkanlardaki Bektaşi tekkeleriyle de sürekli iletişim hâlinde olmuştur. Şahsi defterinden anlaşıldığı kadarıyla Karyağdı Tekkesi'ni ayakta tutabilmek için bu bölgelerden yardımlar talep etmiş, gelen yardımları ve yaptığı harcamaları defterine kaydetmiştir. Yunanistan, Bulgaristan, Arnavutluk ve Makedonya gibi bölgelerde kurulu tekkelerle irtibat kuran Hafız Baba'nın şiirleri de bu bölgeyle olan bağlarını kanıtlamaktadır. Balkanlardaki Bektaşi büyüklerine ve mürşidine yazdığı şiirler, kendisinin bu bölgelerde yaşadığını, buradaki tekkeleri ve türbeleri gördüğünü göstermektedir. Kısacası Hafız Baba, İstanbul'dan daha ziyade Balkanlardaki, özellikle de Arnavutluk'taki Bektaşi çevreleriyle iç içe olmuştur.
Kaynaklar 1887 veya 1890 tarihlerinde Karyağdı Baba Tekkesi’nin postnişinliğini üstlendiğini ve vefatı olan 1917 yılına kadar bu görevinde kaldığını belirtmektedir (Kocadağ 1998: 50; Vatin 1999: 149-150). Bu bilgide de kaynak problemi vardır. Hafız Baba’nın posta geçiş tarihini veren araştırmacılar, herhangi bir icazetnameye veya başka bir belgeye dayanmaksızın tekkeyle ilgili bilgi veren kaynaklardaki posta geçenlerin sırasını ve Hafız Baba’dan önceki postnişinin ölüm tarihini esas alarak böyle bir sonuca varmaktadırlar. Bu kaynaklardan birisi olan ve 1889 yılında kaleme alınan Bandırmalızade Ahmed Münîb Efendi’nin Mecmua-i Tekâya adlı eserinde Karyağdı tekkesinin postnişini Hafız Baba gösterilmiştir (Yüksel 2005: 205).
Sadettin Nüzhet Ergun, Bektaşî Şairleri adlı kitabında Hafız Baba’nın vefatının 1329/1917 olduğunu söyler (Ergun 1930: 129). Ergun’un verdiği bu bilgi, Hafız Baba’nın mezarının bulunduğu Karyağdı Baba Tekkesi’ndeki mezar taşındaki bilgilerle örtüşmektedir. Mezar kitabesinde, “Karyağdı Ali Baba türbedârı ve seccâdenişini Hâfız Mehmed Salih Baba merkad-ı mevâsıdır cümle ehl-i iman ile rûh-ı revânı şad u handân olsun mevlûdu sene 1263” yazdığı gibi kendi mahlasını taşıyan bir de şiir yer almaktadır.
Hayatı ve yaşadığı çevreyle ilgili çok az bilgiye sahip olduğumuz Hafız Baba'nın, kaynaklarda Divanı'nın dışında başka bir eserine rastlanamamıştır. Aslında kaynaklar, onun divanıyla ilgili bilgilere de sahip değildir. Onun, şair olduğu ve "Hafız" mahlasını kullandığı yönündeki bilgilerin dışında kaynaklarda divan sahibi olduğu yer almamaktadır. Bu konuda en önemli kaynağımız, Hafız Baba'nın mezar kitabesidir. Hafız Baba’nın mezar kitabesinde şöyle yazmaktadır: “Dîvân-ı Aşk sâhibi Hâfız Baba irtihâli sene 1332 fi 29 kânûn-ı sânî”. Bu bilginin tekke ve mezarları üzerine araştırma yapanların dikkatini çekmemesi de oldukça ilginçtir. Kitabe, net bir şekilde Hafız Baba'ya ait bir Divan'dan haber vermektedir.
Hafız Baba’nın, Divan-ı Aşk adını taşıyan eserinin başka bir nüshası yoktur. Elimizdeki nüsha, müellif hattıdır. Divan, Hafız Baba’nın Karyağdı Baba Tekkesi’nde postnişinlik yaptığı döneme ait notlarını aldığı deftere yazılmıştır. Defterin baş kısmında Tekkeye yapılan yardımların miktarları, yapanların adları ve yaşadıkları yerler, tekke için harcanan paralar ve harcanma nedenleri yer almaktadır. Hafız Baba’nın ve Balkanlardaki bazı Bektaşi babalarının mühürlerine rastladığımız bu bölümde Yunanistan, Makedonya ve Arnavutluktaki Bektaşilerin Karyağdı Baba türbesinin tamir edilmesi için yardımlarda bulunduklarını görüyoruz. Divan’daki şiirleri Hafız Baba, bizzat kendisi kaleme almıştır. Yazılı kültürü yakından tanıyan ve medrese eğitimi aldığı söylenen Hafız Baba, şiirlerini tekkenin kayıtları için kullandığı deftere belirli bir düzen içinde yazmıştır.
Divan, 19. yüzyılda kaleme alınmıştır. Bu yargıyı, Divan’la aynı defterde yer alan kayıtlar doğrulamaktadır. Hafız Baba’nın diğer Bektaşi tekkelerine veya babalarına yazdığı yazılara tarih attığı görülmektedir. Bu tarihler, 19. yüzyılın ikinci yarısına aittir. 82 varaklık Divan’ın baş kısmında ayrıntılı bir fihrist yer almaktadır. Şiirleri yazan kişi, deftere sayfa numarası verdiğinden fihrist kısmında hangi şiirin kaçıncı sayfada olduğu belirtilmiştir. Sayfa numarasından sonra şiirin tür özellikleriyle ilgili bilgiler de yer almaktadır. “Fihrist-i Divan” adını taşıyan bu kısım, Divan’daki şiirlerin takibatını oldukça kolaylaştırmıştır.
Fihristi, birinci sayfadaki “Dibace” kısmı izlemektedir. Besmeleyle başlayan bu bölümde “Divan-ı Aşk-ı Hafız Baba” başlığı ve manzum bir mukaddime kısmı yer almaktadır. Kabrindeki mezar kitabesinde de yer alan “Divan-ı Aşk” ifadesi, Hafız Baba’nın Divanı’na verdiği bir isimdir. Manzum mukaddime kısmında ise Hafız Baba, kendisiyle ilgili başka kaynaklarda rastlamadığımız çok önemli bilgilere yer vermektedir. Divan’daki şiirler, rika tarzındaki bir yazıyla yazılmışken dibace bölümünde ise nesih tarzı hâkimdir. Dibace kısmında Hafız Baba, Divan-ı Aşk'a besmeleyle başladığını, ehl-i beytin kölesi ve Hacı Bektaş Veli'nin piri olduğunu, Eyüp Gümüşsuyu'nda bulunduğunu, Zeynep Hatun mescidinin imamlığını ve hatipliğini yaptığını, Karyağdı Baba Tekkesi'nin postuna oturduğunu, kendisini Hacı Hüseyin Baba'nın irşat ettiğini dile getirmiştir.
Mukaddime kısmından sonra Divan'daki ilk iki şiir "na't" başlığını taşırken 7b-55b arasında yer alan şiirler "gazel", 56a-64b arasındakiler "nefes", 65a-79b kısmındakiler ise "divan" olarak adlandırılmıştır. Divan'ın son kısımlarındaki 80. varakta "nefes" başlıklı şiirler, Divan'ın son varağı olan 81. varakta ise iki adet "gazel" başlıklı şiir bulunmaktadır. Ancak hemen belirtelim, "gazel" ve "divan" olarak adlandırılan şiirlerde başlıklar, büyük oranda nazım şeklini ifade etmektedir. Şiirler, art arda yazılmış, şiirleri birbirinden ayırmak için kısa çizgiler kullanılmıştır. Sayfalardaki şiir ve satır sayıları standart değildir. Bu açıdan Divan'da cönk ve mecmualarda karşılaştığımız bir yapı dikkati çekmektedir. Divan'daki şiirlerin önemli bir kısmı "gazel" başlığını taşımaktadır. Klasik anlamdaki gazelden uzak olan bu şiirlerin muhtevalarına bakıldığında, çok sayıda nazım türünün Divan'da yer aldığı görülmektedir. Divan başlıklı şiirlerde de durum benzerdir. Hafız Baba, gazel ve divan şekillerinden faydalanarak Bektaşi şiirinin türlerine ait örnekler vermiştir. 220 şirin yer aldığı Hafız Baba Divanı üzerine 2013 yılında, Halil İbrahim Şahin tarafından Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme adlı bir çalışma yapılmıştır.
Hafız Baba, kaynaklarda şen ve şuh meşrep bir Bektaşi olarak geçer (Ergun 1930: 129). Şiirin yanı sıra musiki konusunda da bilgi sahibi olduğunu söyleyen kaynaklar olmakla birlikte bu konuda kayıtlara geçmiş bir eseri veya başka bir etkinliği bulunmamaktadır. Şiirini Bektaşilik yolunun felsefesini anlatmaya, Bektaşi büyüklerini övmeye, Kerbela gibi üzücü olaylarla ilgili lirik duygularını dile getirmeye, Nevruz tarzındaki özel günlerde hissettiği neşe ve sevinci aktarmaya adayan Hafız Baba, bu anlamda Bektaşi şiir geleneğinin merkezinde yer almıştır. Ancak Divanı'yla ilgili bilgilerin verildiği bölümde dile getirildiği üzere şiir tekniği açısından eksikleri vardır. Bu durum özellikle şiirlerin kafiye kısımlarında açıkça görülmektedir. Şiirinde kafiyeye dikkat etmeye çalışsa da Hafız Baba, mısra sonlarında ses uyumunu çoğunlukla rediflerle sağlamıştır. Kafiyenin yanı sıra aruzlu şiirlerinde de Hafız Baba'nın bazı problemler dikkati çekmektedir. Gazel ve divan adlarıyla Divan'da yer alan ve aruz ölçüsünün kullanıldığı bazı şiirlerde ölçü hataları görülmektedir. Hecenin kullanıldığı nefeslerde ise Hafız Baba, ölçü hususunda oldukça başarılıdır.
Kaynakça
Ergun, Sadettin Nüzhet (1930). Bektaşî Şairleri. İstanbul: Devlet Matbaası.
Kocadağ, Burhan (1998). Şahkulu Sultan Dergahı ve İstanbul Tekkeleri. İstanbul: Can Yay.
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay.
Vatin, Nicolas, Thierry Zarcone (1999). "İstanbul'da Bir Bektaşi Tekkesi: Karyağdı (Eyüp) Tekkesi", çev. Ali Aktaş, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi. 11: 143-154.
Yüksel, Müfid (2005). “Eyüp-Karyağdı Baba Bektaşî Tekkesi (Hafız Baba Dergâhı)”, Tarihi, Kültürü ve Sanatıyla IX. Eyüp Sultan Sempozyumu Tebliğler 13-15 Mayıs 2005, İstanbul: Eyüp Belediyesi Kültür Yay. 194-223.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. HALİL İBRAHİM ŞAHİNYayın Tarihi: 31.01.2015Güncelleme Tarihi: 07.12.2020Eserlerinden Örnekler
Na’t
Doğdu ol burc-ı sa’âdet ‘âleme verdi ziyâ
Küfr [ü] işrâk terk olundu ehl-i îmân buldu safâ
Hem kudûmuñ feyz-i mutlak ‘âleme verdi cilâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Doğduğu demde melâ’ik şâd olup arz u semâ
Şânına nâzil olan âyât-ı Kurân vedduhâ
Seniñ için halk olundı evliyâ vü enbiyâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Nûr-ı pâkiñ ibtidâ halk eyledi sırr-ı hikmet-i ihtifâ
Asfiyâlar servirisin esrâr-ı mi’râc Kâbe kavseyn-i Hudâ
Ahkarıñ Hâfız münâcât eyleyip hazrete dâ’imâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 226.
Gazel
Âşinâ-yı 'aşk olanlar derde dermân istemez
Zevk eder her bir belâyı bîmâr Lokman istemez
Sırr-ı vahdet çeşmesinden nûş eden bulur hayât
Terk eder hubb-i sivâyı câh-ı dünyâ istemez
Kâbe kavseyniñ rumûzun fehm [ü] idrâk eyleyen
Gûşe-i 'uzletde kâni' gayrı maksûd istemez
Cân u dilden gûş edenler men 'arefe esrârını
Fâhir-i fakr u fenâda küfr ü îmân istemez
Leylete'l-esrâ hakîkat remzini yahşı bilen
Limaallâh bâdesinden gayrı engûr istemez
'Aşk ile abdâl olanlar 'iffeti terk etdiler
Nesl-i evlâd-ı 'Aliden özge devlet istemez
Hilkat-i rûz-ı ezelde sâcid-i Âdem olan
Alleme'l-esmâ olanlar igvâ'-yı Şeytân istemez
Varlığından soyunup 'uryân olan görmez gözü
Tâlib-i Mevlâ olanlar halkdan imdâd istemez
Fakr ile fahr eyle Hâfız derdine olsun devâ
Vuslat-ı Hünkâr olanlar zînet-i câh istemez
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 269.
Nefes
Siziñle idelim geliñ muhabbet
Pîre yüzün süren câna ne devlet
Sâdık bendesine eylesin himmet
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
İsmi onuñ Bektâş sırr-ı ‘Alidir
Balım Sultân şâhım Hüseyn devridir
İşiğine yüz sür Mevlâ kerîmdir
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Cümle velîleriñ oldur serveri
Huzûrına gelip dediler belî
Leyl ü nehâr Hâfız gezme serserî
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 289-290.
Nefes
Aslımız Rum ili Seyyid ‘Alidir
Cân fedâ ederiz gerçek velîdir
Seyyid Muhtar pîrim Hünkâr celîden
Safâ nazar gören Kızıl Velîdir
Hilkati Âdemdir devri Murtazâ
Erenler serveri Kızıl Velîdir
Dergâhına yüzün süren ‘âşıka
Hayır himmet veren Kızıl Velîdir
Hakîkat yüzünden necât isteyen
Mü’mîniñ hayâtı Kızıl Velîdir
Hâfız gaflet ile geçirme devriñ
Hükm eden cihâna Kızıl Velîdir
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 291.
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 31.01.2015Güncelleme Tarihi: 07.12.2020Eserlerinden Örnekler
Na’t
Doğdu ol burc-ı sa’âdet ‘âleme verdi ziyâ
Küfr [ü] işrâk terk olundu ehl-i îmân buldu safâ
Hem kudûmuñ feyz-i mutlak ‘âleme verdi cilâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Doğduğu demde melâ’ik şâd olup arz u semâ
Şânına nâzil olan âyât-ı Kurân vedduhâ
Seniñ için halk olundı evliyâ vü enbiyâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Nûr-ı pâkiñ ibtidâ halk eyledi sırr-ı hikmet-i ihtifâ
Asfiyâlar servirisin esrâr-ı mi’râc Kâbe kavseyn-i Hudâ
Ahkarıñ Hâfız münâcât eyleyip hazrete dâ’imâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 226.
Gazel
Âşinâ-yı 'aşk olanlar derde dermân istemez
Zevk eder her bir belâyı bîmâr Lokman istemez
Sırr-ı vahdet çeşmesinden nûş eden bulur hayât
Terk eder hubb-i sivâyı câh-ı dünyâ istemez
Kâbe kavseyniñ rumûzun fehm [ü] idrâk eyleyen
Gûşe-i 'uzletde kâni' gayrı maksûd istemez
Cân u dilden gûş edenler men 'arefe esrârını
Fâhir-i fakr u fenâda küfr ü îmân istemez
Leylete'l-esrâ hakîkat remzini yahşı bilen
Limaallâh bâdesinden gayrı engûr istemez
'Aşk ile abdâl olanlar 'iffeti terk etdiler
Nesl-i evlâd-ı 'Aliden özge devlet istemez
Hilkat-i rûz-ı ezelde sâcid-i Âdem olan
Alleme'l-esmâ olanlar igvâ'-yı Şeytân istemez
Varlığından soyunup 'uryân olan görmez gözü
Tâlib-i Mevlâ olanlar halkdan imdâd istemez
Fakr ile fahr eyle Hâfız derdine olsun devâ
Vuslat-ı Hünkâr olanlar zînet-i câh istemez
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 269.
Nefes
Siziñle idelim geliñ muhabbet
Pîre yüzün süren câna ne devlet
Sâdık bendesine eylesin himmet
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
İsmi onuñ Bektâş sırr-ı ‘Alidir
Balım Sultân şâhım Hüseyn devridir
İşiğine yüz sür Mevlâ kerîmdir
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Cümle velîleriñ oldur serveri
Huzûrına gelip dediler belî
Leyl ü nehâr Hâfız gezme serserî
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 289-290.
Nefes
Aslımız Rum ili Seyyid ‘Alidir
Cân fedâ ederiz gerçek velîdir
Seyyid Muhtar pîrim Hünkâr celîden
Safâ nazar gören Kızıl Velîdir
Hilkati Âdemdir devri Murtazâ
Erenler serveri Kızıl Velîdir
Dergâhına yüzün süren ‘âşıka
Hayır himmet veren Kızıl Velîdir
Hakîkat yüzünden necât isteyen
Mü’mîniñ hayâtı Kızıl Velîdir
Hâfız gaflet ile geçirme devriñ
Hükm eden cihâna Kızıl Velîdir
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 291.
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 07.12.2020Eserlerinden Örnekler
Na’t
Doğdu ol burc-ı sa’âdet ‘âleme verdi ziyâ
Küfr [ü] işrâk terk olundu ehl-i îmân buldu safâ
Hem kudûmuñ feyz-i mutlak ‘âleme verdi cilâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Doğduğu demde melâ’ik şâd olup arz u semâ
Şânına nâzil olan âyât-ı Kurân vedduhâ
Seniñ için halk olundı evliyâ vü enbiyâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Nûr-ı pâkiñ ibtidâ halk eyledi sırr-ı hikmet-i ihtifâ
Asfiyâlar servirisin esrâr-ı mi’râc Kâbe kavseyn-i Hudâ
Ahkarıñ Hâfız münâcât eyleyip hazrete dâ’imâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 226.
Gazel
Âşinâ-yı 'aşk olanlar derde dermân istemez
Zevk eder her bir belâyı bîmâr Lokman istemez
Sırr-ı vahdet çeşmesinden nûş eden bulur hayât
Terk eder hubb-i sivâyı câh-ı dünyâ istemez
Kâbe kavseyniñ rumûzun fehm [ü] idrâk eyleyen
Gûşe-i 'uzletde kâni' gayrı maksûd istemez
Cân u dilden gûş edenler men 'arefe esrârını
Fâhir-i fakr u fenâda küfr ü îmân istemez
Leylete'l-esrâ hakîkat remzini yahşı bilen
Limaallâh bâdesinden gayrı engûr istemez
'Aşk ile abdâl olanlar 'iffeti terk etdiler
Nesl-i evlâd-ı 'Aliden özge devlet istemez
Hilkat-i rûz-ı ezelde sâcid-i Âdem olan
Alleme'l-esmâ olanlar igvâ'-yı Şeytân istemez
Varlığından soyunup 'uryân olan görmez gözü
Tâlib-i Mevlâ olanlar halkdan imdâd istemez
Fakr ile fahr eyle Hâfız derdine olsun devâ
Vuslat-ı Hünkâr olanlar zînet-i câh istemez
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 269.
Nefes
Siziñle idelim geliñ muhabbet
Pîre yüzün süren câna ne devlet
Sâdık bendesine eylesin himmet
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
İsmi onuñ Bektâş sırr-ı ‘Alidir
Balım Sultân şâhım Hüseyn devridir
İşiğine yüz sür Mevlâ kerîmdir
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Cümle velîleriñ oldur serveri
Huzûrına gelip dediler belî
Leyl ü nehâr Hâfız gezme serserî
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 289-290.
Nefes
Aslımız Rum ili Seyyid ‘Alidir
Cân fedâ ederiz gerçek velîdir
Seyyid Muhtar pîrim Hünkâr celîden
Safâ nazar gören Kızıl Velîdir
Hilkati Âdemdir devri Murtazâ
Erenler serveri Kızıl Velîdir
Dergâhına yüzün süren ‘âşıka
Hayır himmet veren Kızıl Velîdir
Hakîkat yüzünden necât isteyen
Mü’mîniñ hayâtı Kızıl Velîdir
Hâfız gaflet ile geçirme devriñ
Hükm eden cihâna Kızıl Velîdir
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 291.
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Na’t
Doğdu ol burc-ı sa’âdet ‘âleme verdi ziyâ
Küfr [ü] işrâk terk olundu ehl-i îmân buldu safâ
Hem kudûmuñ feyz-i mutlak ‘âleme verdi cilâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Doğduğu demde melâ’ik şâd olup arz u semâ
Şânına nâzil olan âyât-ı Kurân vedduhâ
Seniñ için halk olundı evliyâ vü enbiyâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Nûr-ı pâkiñ ibtidâ halk eyledi sırr-ı hikmet-i ihtifâ
Asfiyâlar servirisin esrâr-ı mi’râc Kâbe kavseyn-i Hudâ
Ahkarıñ Hâfız münâcât eyleyip hazrete dâ’imâ
Esselâm ey nûr-ı Ahmet Murtazâ âl-i ‘abâ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 226.
Gazel
Âşinâ-yı 'aşk olanlar derde dermân istemez
Zevk eder her bir belâyı bîmâr Lokman istemez
Sırr-ı vahdet çeşmesinden nûş eden bulur hayât
Terk eder hubb-i sivâyı câh-ı dünyâ istemez
Kâbe kavseyniñ rumûzun fehm [ü] idrâk eyleyen
Gûşe-i 'uzletde kâni' gayrı maksûd istemez
Cân u dilden gûş edenler men 'arefe esrârını
Fâhir-i fakr u fenâda küfr ü îmân istemez
Leylete'l-esrâ hakîkat remzini yahşı bilen
Limaallâh bâdesinden gayrı engûr istemez
'Aşk ile abdâl olanlar 'iffeti terk etdiler
Nesl-i evlâd-ı 'Aliden özge devlet istemez
Hilkat-i rûz-ı ezelde sâcid-i Âdem olan
Alleme'l-esmâ olanlar igvâ'-yı Şeytân istemez
Varlığından soyunup 'uryân olan görmez gözü
Tâlib-i Mevlâ olanlar halkdan imdâd istemez
Fakr ile fahr eyle Hâfız derdine olsun devâ
Vuslat-ı Hünkâr olanlar zînet-i câh istemez
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 269.
Nefes
Siziñle idelim geliñ muhabbet
Pîre yüzün süren câna ne devlet
Sâdık bendesine eylesin himmet
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
İsmi onuñ Bektâş sırr-ı ‘Alidir
Balım Sultân şâhım Hüseyn devridir
İşiğine yüz sür Mevlâ kerîmdir
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Cümle velîleriñ oldur serveri
Huzûrına gelip dediler belî
Leyl ü nehâr Hâfız gezme serserî
Kul gurebâsıyız pîrim sultânıñ
Sâdık bendesiyiz Balım Sultânıñ
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 289-290.
Nefes
Aslımız Rum ili Seyyid ‘Alidir
Cân fedâ ederiz gerçek velîdir
Seyyid Muhtar pîrim Hünkâr celîden
Safâ nazar gören Kızıl Velîdir
Hilkati Âdemdir devri Murtazâ
Erenler serveri Kızıl Velîdir
Dergâhına yüzün süren ‘âşıka
Hayır himmet veren Kızıl Velîdir
Hakîkat yüzünden necât isteyen
Mü’mîniñ hayâtı Kızıl Velîdir
Hâfız gaflet ile geçirme devriñ
Hükm eden cihâna Kızıl Velîdir
Şahin, Halil İbrahim (2013). Karyağdı Baba (Eyüp/İstanbul) Bektaşî Tekkesi Postnişini Hafız Baba ve Divanı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Altınpost Yay. 291.
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | TÂLİBÎ, Mustafa Tâlibî Efendi | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | Gülse Birsel | d. 11 Mart 1971 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | MEDHÎ, Haydar-zâde Medhî Çelebi | d. ? - ö. 1563\'ten önce | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | FÎRÛZ, Muhammed Rahîm Sânî | d. 1847 - ö. 1910 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | CEYHUNÎ, Çördük Oğlu Ömer | d. 1847 - ö. 1912 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Eşref | d. 1847 - ö. 22 Mayıs 1912 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | RÂ'İF Bey, Davutpaşalı Mehmed Râ'if Bey | d. ? - ö. 1917 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | CESİMÎ, Yusuf | d. 1835 - ö. 1917 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | BAHÂEDDÎN MEHMED, İstanbullu | d. 1845 - ö. 1917 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | AĞLAR BABA/BAKİ/BAKİ BABA/AĞLAR/AĞLAR GÜLMEZ/İRŞÂDÎ, İrşâdî | d. 1879 - ö. 18.07.1958 | Meslek | Görüntüle |
11 | Nazmî, Şeyh Mehmed Nazmî | d. 1622 - ö. 1701 | Meslek | Görüntüle |
12 | LÂYIH, Hâfız Mehmed | d. ? - ö. 1748 | Meslek | Görüntüle |
13 | ŞERİFÎ, Tekirdağlı | d. ? - ö. 1863/1864 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | HÂFIZ ŞUHÛDÎ | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | DELİ ŞÜKRÜ | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | KANDÎ, Serezli Kandî | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
17 | MÜFTÎ, Ebû Bekir Efendi | d. 1766? - ö. 1830 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | MUHAMMED/MEHMED BİN ÂŞIK SELMÂNÜ'L-LÂZKÎ | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |