Madde Detay
Necdet Neydim
(d. 18 Haziran 1955 / ö. -)
Akademisyen, Yazar, Şair, Çevirmen
(Çocuk Edebiyatı / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
İzmir'in Ödemiş ilçesinde doğdu. İlk ve ortaöğrenimini Ödemiş'te tamamladı.
İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu Almanca Bölümü'nden mezun
oldu. Aynı üniversitede 1996'da Edebiyat Fakültesi, Çeviri Kuram ve
Uygulamaları Anabilim Dalı'nda yüksek lisansını, 2000 yılında ise Alman Dili
Eğitimi Çeviri Kuram ve Uygulamaları Bilim Dalı'nda doktorasını tamamladı. Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Karşılaştırmalı Edebiyat
Bölümü'nde ve Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Çeviri Bölümü'nde
dersler verdi. Halen İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Çeviribilim
Bölümü Almanca Mütercim Tercümanlık Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak
görev yapmaktadır.
ÇİKEDAD’ın (Çocuk ve İlkgençlik Kültürü ve Edebiyatı Araştırmacıları
Derneği) kurucu başkanı, ÇAM'ın (Çocuk Araştırmaları Merkezi), Çocuk Hakları Koalisyonu'nun
ve Çocuk İhmal İstismarını Önleme Platformu Medya Grubu'nun kurucusu olup, aynı
zamanda ÇGYD (Çocuk ve Gençlik Yayınları Derneği) ve TÇYOV (Türkiye Çocuklara
Yeniden Özgürlük Vakfı) yönetim kurulu üyesi (necdetneydm.blogspot.com) olan
Neydim, eşi ve kızıyla birlikte İstanbul’da yaşıyor.
Çeşitli dönemlerde çocuk ve edebiyat temalı söyleşilere katılan yazar,
çocuk edebiyatı alanında yazın çalışmalarını sürdürmektedir. Alman ve Avusturya
çocuk edebiyatının önde gelen yazarları Bertolt Brecht, Peter Härtling, Günter
Grass, Erich Kästner, Janosch'un yapıtlarını dilimize kazandırmıştır. Şiir ve
öykü çevirilerinin yanı sıra çocuk edebiyatı üzerine deneme ve eleştiri türünde
yazıları ile makale ve kitapları mevcuttur. Almancadan çeşitli çocuk kitaplarını
tercüme ederek Türkçeye kazandırdı. Münih Uluslararası Gençlik Kütüphanesi'nde
araştırmalarda bulunan Neydim'in, çocuk ve gençlik edebiyatına yönelik çeviri
ve telif 60'tan fazla şiir, öykü, roman ve araştırma kitabı bulunmaktadır
(Neydim 2000).
Kuramsal çalışmaları ağırlıklı olarak popüler çocuk kitapları, çocuk ve
gençlik edebiyatı eleştirisi, toplumsal değişimin çocuk edebiyatına yansıması
ve çocuk edebiyatı tarihi üzerinedir. Necdet Neydim kaleme aldığı yazılarda
çocuk edebiyatı eserlerinin didaktik olmamasını; çocuğu sorgulamaya,
eleştirmeye yöneltmesi gerektiğini savunur. "Yazar; edebiyatta çocuğun
özgürlüğünü, edebiyatta çocuğun eşitliğini ve edebiyatta çocuğun gerçekliğini
savunur. Bunları savunurken özgürlüğü başıboşluk değil, değeri bilinen bir kavram
olarak; eşitliği edebiyatın öznesi konumunda saygın bir figür olarak;
gerçekliğini çocuğun kendi yaşının gereksinimleri, taşıyabileceği sorumluluklar
olarak ele alır" (Çelik 2016: 6-7). Eserlerindeki temalar sevgi,
arkadaşlık, hayvan sevgisi, doğa sevgisi, çocuksuluk, hayal kurma ve paylaşma
üzerinde yoğunlaşırken; ana dil bilinci, farklılıklara saygı, maddiyatın
önemsizliği, güven, aklını kullanma, anılara saygı ve Atatürk'le ilgili
konulara da değinilmiştir. "Şiirlerinde çocuğun hayatındaki her şeyin ve
herkesin önemine dikkat çekmek istercesine çocuğun çevresini merkez alır.
Şiirleri mesaj verme kaygısından uzak, doğrudan doğruya çocuğun duygu ve
düşüncelerinin bir tercümesi" (Gülelma 2014: 5) olarak kabul edilebilir.
Neydim çoğu eserinde çok gerçekçi bir dünya sunmaktadır. Toplumdaki her
kesimin hayatından adeta bir sahne izletmektedir. Yazarın bize gerçek dünyadan
sunduğu kesitlerden biri Yasimcim Canım Benim (2014) eserinde
hayat bulan, r'leri söyleyemediği için arkadaşları tarafından alay edilen,
bununla birlikte paylaşımcı, yetenekli ve merhametli bir çocuk olan Rasim'in
hikayesidir.
Eserlerinde çocukların zayıf yönlerini, endişelerini, üzüntülerini
yansıtır. Yokluk, ölüm ve kayıp temalarına da dokunan yazar "Hele ki bir
çocuksanız sırtınızı dayayabileceğiniz bir varlığın yokluğu çok önemlidir"
der. Bunu yoksunluk olarak nitelendirir. Bu bağlamda yazarın dikkatle
incelenmesi gereken eserlerinden biri Hoşgeldin Ali (2003)'dir.
Eser doğar doğmaz annesi tarafından hastanenin çöp kutusuna atılan Ali'nin
doktor bir çift tarafından bulunup büyütülmesini anlatır. Ali zaman zaman
biyolojik annesinin kim olduğunu düşünse de resmî ailesinin yanında olmaktan
çok mutludur. Sürekli ailesine kendi hikayesini anlattırır. Bunun sebebi ne
kadar sevildiğini tekrar tekrar duymaktır.
Yazarın farklı farklı ailelerin yaşamlarından bahsettiği bir diğer
eseri Şehrazat İstiridyenin Sırrı (2014)'dır. Bu fantastik
eserde Şehrazat isimli kız çocuğu kendi yaşamını anlatır. Ayrıca Kalamış
Koyu'nda yunus balığının getirdiği sihirli istiridye ile ortaya çıkan uzay
gemisine binerek arkadaşlarının evine gider ve onları dışarıdan izler. Eserde
maddi imkansızlıklardan sarsılan ama sevgiyle toparlanan bir aile birliğini,
depremde ailesini kaybettiği için teyzesinin yanında kalan ama onun sevgisiyle
ayakta kalan bir çocuğu ve maddi imkânsızlıklara rağmen sevgiyle mutlu olan bir
başka aileyi izlemektedir.
Yazarın estetik kurguyla hazırladığı eserleri iletileri bakımından
önemlidir. İletiler kimi zaman "Elindeki güce güvenmek yerine aklının ve
yüreğinin gücüne güven!" şeklinde açık verilirken kimi zaman da
"Sevgisini paylaşmaktan korkmayan dedesi..." şeklinde gizil olarak
verilmiştir.
Yazar çocuklara eserlerinde; kendi kaygı ve korkularıyla
yüzleşebilecekleri, hayatı irdeleyebilecekleri ve özgürce dolaşabilecekleri bir
dünya sunar. Yazarın bu özgür dünyada yarattığı kahramanları tek tip figürler
olmak yerine kimlik kazanmış, özgür ruhlu çok yönlü karakterlerdir. Çok
Cici Bir Kızım Ben (2014) adlı eserinde çocukların, ruhlarına ters
olan bir kalıp içinde büyüklerin isteklerine göre değil, gerektiği gibi
çocukluklarını yaşamaları gerektiği kahramanın dilinden anlatılmaktadır.
Neydim sık sık metinlerarasılığa başvurarak eserlerini zenginleştirmiştir.
İki kitaptan oluşan Nasreddin Hoca ile Düşünmek eserlerinde
kahraman yaşadığı sorunlara çözüm bulmak için guguklu saatin kuşu ile Nasreddin
hocanın fıkraları içine zaman yolculuğu yapmaktadır. Nasreddin hoca fıkraları
kendi gerçekliği içinde öykülere olduğu gibi montajlanmış ve bir yol gösterici
olarak kullanılmıştır. Şehrazat isimli eserde kahramanın kendi
hikayesi dışında deniz kızı ile istridyenin öyküsü anlatılmaktadır.
Eserlerinde fantastik ögelerden yararlanan Neydim, bunu yaparken batıya
öykünmeyip kendi kültürünü iyi tanıdığından hayal gücü ile kültürel
zenginliğini harmanlamayı başarmıştır. Ceviz Oynama Zamanları
Geçti (2014) isimli eserinde Atatürk'ün çocukluğunu ve ilk gençliğini
uzay araştırmaları yapan Mehmet Çelebi'nin gittiği gezegenden evrene zaman
ötesi bakan teleskopuyla gördüğü şekilde anlattığına tanık oluruz. Teleskop
Mustafa'nın dışında zaman zaman Babil Kulesi'nin yıkılışından Gülhane Hattı
Hümayunu'nun ilanına, Büyük İskender'den Fransız İhtilali'ne değişik dönemlere
odaklanmaktadır. Böylece eser hem keyifli bir okuma sağlamakta hem de
okuyucunun genel kültürüne katkı sağlamaktadır.
Çocuk edebiyatına sadece yazar olarak değil şair olarak da katkıda bulunan
Neydim'in Sen Islık Çalmayı Bilir Misin? (2017) isimli şiir
kitabında 47 adet şiir bulunmaktadır. Bu kitabın tamamı sahnelenmiştir. Şairin
bir diğer şiir kitabı 43 şiirden oluşan İki Gözüm Üzümüm (2017)'dür.
Şiirlerinin temelinde çocuğun en büyük ihtiyacının sevgi olduğu ve çocukların
çocukluklarını gerektiği gibi yaşamaları için gerekli olan renkli, barış dolu
ve özgür dünya betimlenir. Şiirin damıtılmış bir yaşam tanıklığı olmakla
birlikte bir ses, çığlık, melodi ve ritim olduğunu düşünen şair şiirlerinde
sesleri, redifleri ve yansımaları ustaca kullanarak bir dans ritmi tadında
ahenk sağlamıştır. Hatta sadece ses ve yansımalardan oluşan bir şiiri bile
vardır. Dizelerde sözcük oyunlarına rastlanır, bazı şiirleri tekerleme gibidir.
Dil ve üslup bakımından
Neydim'in şiirleri çocuğa çağın günlük konuşma edimini kavratacak şiirlerdir
(Gülelma 2014: 116). Betimlemeleri canlı ve doğaldır. Okuyucuyu mekânın içine
sokmada etkilidir. Çocuk ve gençlik edebiyatının gereksinimlerin yarattığı bir
edebiyat türü olduğu düşünen Neydim, çocukları kendi gerçekliği içinde tanımış
ve adeta onlarla yürüyerek yolculuğa çıkabilmiştir. Çocuk endişe, kaygı ve
sorunlarına eğilen sanatçının yazdıkları aynı dünyanın çocuklarına bir teselli
niteliği taşımaktadır. Onun amacı çocukların neşeli seslerinin çınladığı barış
ve sevgi dolu, özgür bir dünya sunmaktır.
Kaynakça
Çelik, Seyyare
(2016). Necdet Neydim'in Çocuk Edebiyatı Eserlerinde Değer Eğitimi ve
Bu Eserlerin Türkçe Öğretimine Katkısı. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak
Üniversitesi.
Gülelma, Özlem (2014). "Necdet Neydim'in Çocuk Şiirleri Üzerine Bir
Çalışma". Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu
Üniversitesi.
Neydim, Necdet (2000). Çocuk ve Edebiyat, Çocukluğun Kısa
Tarihi Edebiyatta Çocuk Figürleri. İstanbul: Bu Yayınevi.
Neydim, Necdet (2013). "Hayatın Ta Kendisi!". 6. Eğitimde
Edebiyat Semineri. http://www.keciedebiyat.com/hayatin-ta-kendisi/ [erişim
tarihi: 25.06.2018]
Neydim, Necdet (2017). Zor Zamanlarda Edebiyat. 10. Eğitimde Edebiyat
Semineri. http://www.keciedebiyat.com/zor-zamanlarda-edebiyat/ [erişim tarihi:
25.06.2018]
http://necdetneydm.blogspot.com/2012/03/necdet-neydim-in-hayati.html
[erişim tarihi: 07.08.2018]
http://www.biyografya.com/biyografi/10630
[erişim tarihi: 23.01.2019]
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: MELİKE ULUÇAY - MÜZEYYEN ALTUNBAYYayın Tarihi: 10.09.2018Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Yayın Tarihi: 10.09.2018Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Çocuk ve Edebiyat | Bu Yayınları / İstanbul | 1998 | Araştırma |
Çeviri Çocuk Edebiyatı | Bu Yayınları / İstanbul | 2003 | Araştırma |
Kağıt Helvayı Paylaşmak | Heyamola Yayınları / İstanbul | 2007 | Diğer |
Tilki Çalışmayı Nasıl Öğrendi? | Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları / İstanbul | 2009 | Hikâye |
İsmail ve Babamın 68 Kuşağı | Çizmeli Kedi Yayınları / İstanbul | 2009 | Hikâye |
Annem Öyle Söylüyor | Bu Yayınları / İstanbul | 2010 | Hikâye |
Düşler Teknesi | Bu Yayınları / İstanbul | 2010 | Şiir |
Saklambaç Oynayan Şehzade | Şimşek Yayınları / İstanbul | 2011 | Masal |
Selim'in Maceraları | Şimşek Yayınları / İstanbul | 2013 | Hikâye |
Hoşgeldin Ali | Can Sanat Yayınları / İstanbul | 2013 | Hikâye |
Eda'nın Çiçekleri | Şimşek Yayınları / İstanbul | 2013 | Hikâye |
Çok Cici Bir Kızım Ben | Acar Bilgi Merkezi Yayınları / İstanbul | 2014 | Hikâye |
Şehrazat İstiridyenin Sırrı | Acar Bilgi Merkezi Yayınları / İstanbul | 2014 | Hikâye |
Ceviz Oynama Zamanları Geçti | Acar Bilgi Merkezi Yayınları / İstanbul | 2014 | Hikâye |
Yasimcim Canım Benim | Acar Bilgi Merkezi Yayınları / İstanbul | 2014 | Hikâye |
Leylak Perisi | Şimşek Yayınları / İstanbul | 2014 | Masal |
Nasreddin Hoca ile Düşünmek 1-2 | Kelime Yayınları / İstanbul | 2017 | Hikâye |
İki Gözüm Üzümüm | Günışığı Kitaplığı / İstanbul | 2017 | Şiir |
Sen Islık Çalmayı Bilir Misin? | Günışığı Kitaplığı / İstanbul | 2017 | Şiir |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Avram Ventura | d. 10 Ekim 1949 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | Fidan Terzioğlu | d. 23 Eylül 1969 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | HİCRANİ, Süleyman Alptekin | d. 1921 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Abdurrahman Şen | d. 1 Ağustos 1955 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | Nihat Hayri Azamat | d. 13 Mayıs 1955 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | KUL DURAK, Şahin Durak | d. 1955 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Ahmet Günbaş | d. 30 Ocak 1953 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
8 | İlkan San | d. 22 Kasım 1941 - ö. 20 Ekim 2008 | Meslek | Görüntüle |
9 | Faik Reşad | d. 26 Eylül 1851 - ö. 26 Haziran 1914 | Meslek | Görüntüle |
10 | Önder Yetişen | d. 10 Ağustos 1985 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | Şermin Yaşar | d. 1982 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | Oğuz Demir | d. 1971 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | Mehmet Seyda | d. 15 Ağustos 1919 - ö. 13 Temmuz 1986 | Madde Adı | Görüntüle |
14 | KINCIRÎ, Necdet Kıncır | d. 1955 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
15 | Rifat Necdet Evrimer | d. 1898 - ö. 1971 | Madde Adı | Görüntüle |