Madde Detay
Ercüment Ekrem Talu
Ahmet Kemal Ercüment
(d. 1888 / ö. 16 Aralık 1956)
Mizah yazarı, romancı ve gazeteci
(Yeni Edebiyat / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Ahmet Kemal Ercüment olmasına rağmen Ercüment Ekrem Talû olarak tanınan yazar İstanbul İstinye’de doğdu. Recaizade Mahmut Ekrem’in ve Ayşe Güzide Hanım’ın oğlu olan Talû, doğum esnasında ölen Fatma Piraye’nin, bir buçuk yaşında dadısının dikkatsizliği sonucu yatalak olan Sunullah Emced’in ve aileyi yeniden hayata bağlayan Mehmet Nijad Ekrem’in ardından çiftin dördüncü çocuğu olarak dünyaya geldi (Nesin, 1973: 222; Arabacı, 2013: 48-51). Talû, ilköğrenimini yapmak üzere İstinye İptidai Mektebi’ne gönderildi. 1905’te Galatasaray Lisesi’ni bitirdi. Bir süre hukuk öğrenimi gördü. Paris’te Siyasal Bilgiler Okulu’nda öğrenim gördükten sonra yurda döndü. Yazarın gelişmesinde öğrenim gördüğü bu okulların yanı sıra babası Recaizâde Mahmut Ekrem’in ve onun yakın çevresini oluşturan edebî simaların da etkisi olmuştur. Farsça, Fransızca, İtalyanca, Latince, Yunanca, İngilizce, Almanca, İspanyolca, Lehçe dillerini bilen Talû, 1907’de Düyun-ı Umumiye’de çevirmen olarak çalışmaya başladı. 14 Ekim 1908’de Abidin Paşa’nın kızı Feriha Hanım’la evlendi ve bir yıl sonra oğlu Muvakkar doğdu. 1913’te Babıâli teşrifat memurluğuna getirildi. Çeşitli görevlerde bulunan Talû, 1919’da, 1924’te ve 1927-1929 yılları arasında olmak üzere üç farklı dönemde Matbuat Müdürlüğü yaptı. Edirne Vilayeti mektupçuluğu, Hariciye Nezareti müsteşar muavinliği vekâleti ve Beyoğlu Belediye Dairesi memurluğu görevlerinde bulundu (Nesin, 1973: 222; Karaalioğlu, 1982: 531; Aktaş, 2004: 148; Yalçın, 2010: 968). Çeşitli gazetelerde yazılar yazan Talû, Milli Mücadele’nin haklılığını halka göstermek amacıyla 1920’de Aka Gündüz ile birlikte Alay adlı mizah gazetesini on iki sayı olarak yayımladı (Ener Su, 2017: 69-70). 1924’te bir buçuk ay Cumhurbaşkanlığı başkâtibi, 1931-1933 yılları arasında Varşova Elçiliği Danışmanı olarak çalıştı. Mekteb-i Mülkiye (Siyasal Bilgiler), Ankara Hukuk Fakültesi ve Gazi Terbiye Enstitüsü’nde Fransızca öğretmeni, Galatasaray ve Notre Dam de Sion Liselerinde de edebiyat öğretmeni olarak çalıştı (Aktaş, 2004: 148; Nesin, 1973: 222; Yalçın, 2010: 968). Ortaç, Talû’nun memurluk hayatında her oturduğu koltuğu doldurduğunu ancak hepsinden birer nükte uğruna yuvarlanıp gittiğini, dilini tutamadığını (1963: 147) belirtmiştir. Bu değerlendirme Ercüment Ekrem’in sürekli görev değişimini açıklaması bakımından önem arz etmektedir.
1929’da eşi Feriha Hanım vefat edince Ercüment Ekrem Talû, aynı yıl Şehremini Rıdvan Paşa’nın kızı Hatice Hanım’la evlendi. Çiftin 1931 yılında kızları Esin Talû doğdu (Arabacı, 2013: 51). 1950’de Galatasaray Lisesi edebiyat öğretmenliğinden emekliye ayrılan Ercüment Ekrem Talû, İstanbul Şehir Tiyatroları Edebî Kurul ve İstanbul Sular İdaresi Yönetim Kurulu üyeliklerinde bulundu. 16 Aralık 1956'da siroz hastalığından vefat eden yazar, Zincirlikuyu Mezarlığına defnedildi.
1904 yılında Çocuklara Mahsus Gazete’de ilk yazısı yayımlanan Ercüment Ekrem Talû, çeşitli yazılarında Ebülmuvakkar, Ermel Talu, Çekirge, Ulat, Âşık, Torik Necmi, Karga, Kertenkele, Cin Ahmet, Evliya, Kerbela, Evliyayı Cedit, Meşhedi imzalarını kullandı (Aktaş, 2004: 149; Yalçın, 2010: 969). İkdam, Tercüman-ı Hakikat, Resimli Kitap, Ümmet, Donanma, İnci, Diken, Güleryüz, Akbaba ve Alay gibi gazete ve dergilerde çeşitli türdeki yazıları, mizahi fıkraları, sohbet ve hikâyeleri yayımlanan Talû, roman, tiyatro ve anı türünde de eserler verdi.
Genellikle tefrika hâlinde gazetelerde yayımlanan roman türündeki çalışmaları sonradan kitap olarak basıldı. Hüseyin Rahmi ve Ahmet Rasim tarzını benimsemiş, toplumsal konuları bazen mizahı da kullanarak işlemiştir. Yazar, Batılılaşmanın yanlış anlaşılması, Milli Mücadele yılları ve bürokrasinin işleyişi gibi toplum sorunlarını eski İstanbul yaşayışı içinde değerlendirmiştir. Mizahi olmayan bu tarz eserlerinde modernleşme uğruna zor durumlara düşen kadınları, orta halli ve yoksul kenar mahalle sakinlerini anlatmıştır. Mirasyedilerin, savaş vurguncularının, azınlıkların ve toplumun çeşitli kesiminden kişilerin özelliklerini, mizaçlarını da mizahi ögelerle ele almıştır. Mizahi romanları Meşhedi Ankara’da, Meşhedi Aslan Peşinde, Meşhedi ile Devr-i Âlem’de Karagöz oyununun tipleştirdiği azınlıkları kendi dilleriyle konuşturmuştur. İranlı Meşhedi bozuk bir Azeri Türkçesiyle konuşan, saf, aşırı mübalağa yapan bir tiptir. Meşhedi’nin zıttı bir özelliğe sahip olan Torik Necmi ise mahallenin bitirim delikanlısı ya da safdil bir İstanbul külhanbeyi tipidir.
Yusuf Ziya Ortaç, vaktiyle orta oyununda oynadığını belirttiği ve Karagöz oyununu seyrettiği (Ortaç, 1963: 146) Ercüment Ekrem için "biraz orta oyunu nüktecisi, biraz meddah, biraz komik ama çok tatlı, çok verimli, yerli bir komik. Bütün taklitleri kusursuz yapardı: Acem, Laz, Çerkes, Yahudi, Ermeni…" (Ortaç, 1966: 99) değerlendirmesini yapmıştır. Yazarın hayat tecrübelerinin özellikle mizahi romanlarını oluştururken kendisine büyük bir kolaylık sağladığı söylenebilir. 1922-1924 yılları arasında İleri gazetesinde tefrika edilen Evliyâ-yı Cedid ve Vatan gazetesinde tefrika edilen Zeyl-i Evliyâ-yı Cedid yazarın Evliyâ-yı Sâni olarak (Doğan, 2002: 47) anılmasını sağlamıştır. Yazar, Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nin pastişini yaptığı bu eserlerde, onun üslubunu ve dilini taklit ederek 17. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar geçen sürede İstanbul’da görülen değişiklikler, teknoloji ile değişen yaşam, örf-âdet, zevk, dans, müzik, eğlence, giyim, oyun, dekorasyon, kutlamalar, şenlikler gibi konularla ilgili çeşitli bilgiler vermiştir. Bu eserleriyle mizah gücünü gösteren Ercüment Ekrem Talû, oluşturduğu Meşhedi Cafer, Torik Necmi ve Kopuk tiplemeleriyle bu alandaki başarısını devam ettirmiş ve mizah yazarı olarak tanınmıştır. Ercüment Ekrem Talu, elit bir çevrede yetişmesine rağmen halk mizahçısı olarak ünlenmiş, modern Türk edebiyatındaki eserlerini Karagöz, orta oyunu ve meddah geleneğinden yararlanarak oluşturmuştur.
Rahat bir ortamda kolaylıkla yazan Ercüment Ekrem’in Kundakçı romanının yazım süreci ilginçtir. İkdam gazetesi için kendisinin bir romanı olup olmadığını soran Ahmet Cevdet’e hazır bir romanı olmamasına rağmen var diyen Talû, aynı gün Ortaç'la birlikte Kundakçı ismine karar verip romanın konusunu belirlemişlerdir. Bu kadar kısa sürede kararlaştırılan roman üç ay boyunca İkdam gazetesinin satışlarının artışında etkili olmuştur (Ortaç, 1963:148-149). Talû, Stefan Zweig’ın Korku ve Jonathan Swift’in ise Cüceler ve Devler Memleketinde Gulliver’in Seyahatleri'ni çevirmiştir. Talû’nun üç perdeden oluşan vodvili Erenler 1925’te Darülbedayi’de sahnelenmiştir. Yazarın 1933’ten sonra kaleme aldığı anılarından bazıları, Yarım Ay ve Edebiyat Âlemi’nde yayımlanmıştır. Bu anılar, 2003'te Geçmiş Zaman Olur ki ismiyle Alaattin Karaca tarafından kitap halinde basılmıştır. Gazete ve dergilerde şiir türünde de yazan Ercüment Ekrem'in Dedim-Dedi başlıklı manzumesi çok beğenildiği için Şekip tarafından bestelenmiştir (Yücebaş, 2004: 397-398).
Kaynakça
Aktaş, Şerif. (2004). “Ercüment Ekrem Talû”. Başlangıcındam Günümüze Kadar Büyük Türk Klasikleri On İkinci Cilt. İstanbul: Ötüken-Söğüt Yayıncılık. s.148-165.
Arabacı, Hatice. (2013). Ercüment Ekrem Talu’nun Romanlarında Mizah. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi. Yüksek Lisans Tezi.
Doğan, Âbide. (2002). “Evliyâ-yı Cedid ve Zeyl-i Evliyâ-yı Cedid Adlı Eserlerde Halk Bilimsel Öğeler”. Milli Folklor. Yıl 15. Sayı. 58. S. 47-57.
Ener Su, Aydan. (2017). 1900-1928 Yılları Arası Mizah Gazete ve Dergilerinin İncelenmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Doktora Tezi..
Karaalioğlu, Seyit Kemal. (1982). Resimli Türk Edebiyatçılar Sözlüğü. İstanbul: İnkılâp ve Aka Yayınları. s. 531.
Nesin, Aziz. (1973). Cumhuriyet Döneminde Türk Mizahı. İstanbul: Akbaba Yayınları.
Ortaç, Yusuf Ziya. (1963). Portreler. İstanbul: Akbaba Yayınları.
Ortaç, Yusuf Ziya. (1966). Bizim Yokuş. İstanbul: Akbaba Yayınları.
Yalçın, Murat (Ed.). (2010). “Talu, Ercüment Ekrem”. Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi. C.2. İstanbul: Yapı Kredi Yay. S. 968-969.
Yücebaş, Hilmi. (2004). Hiciv ve Mizah Edebiyatı Antolojisi. İstanbul: L&M Yayınları.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. AYDAN ENER SUYayın Tarihi: 24.01.2019Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Yayın Tarihi: 24.01.2019Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Gün Doğmayınca | Suhulet Kitaphanesi / İstanbul | 1900 | Hikâye |
Gün Batarken | Gayret Kitabevi / İstanbul | 1920 | Roman |
Asrîler | Orhaniye Matbaası / İstanbul | 1922 | Roman |
Kopuk | Şirket-i Mürettebiye MAtbaası / İstanbul | 1922 | Roman |
Sâbir Efendi'nin Gelini | İkbal Kütüphanesi / İstanbul | 1922 | Roman |
Teravîden Sahura | İkmal Kütüphanesi / İstanbul | 1923 | Hikâye |
Evliyâ-yı Cedid | Evkaf Matbaası / İstanbul | 1924 | Hikâye |
Zeyl-i Evliya-yı Cedid | Kanaat Matbaası / İstanbul | 1925 | Gezi Yazısı |
Şevket-meâb | Resimli Ay Matbaası / İstanbul | 1925 | Roman |
Kan ve İman | Kültür ve Turizm Bakanlığı / Ankara | 1925 | Roman |
Sevgiliye Masallar | Maarifet Matbaası / İstanbul | 1925 | Hikâye |
Kundakçı | Yeni Şark Kütüphanesi / İstanbul | 1926 | Roman |
Kız Ali | Sebat Matbaası / İstanbul | 1926 | Hikâye |
Erenler | İkbal Kitabevi / İstanbul | 1926 | Tiyatro |
Meşhedi ile Devr-i Âlem | Oya Matbaası / İstanbul | 1927 | Roman |
Gemi Arslanı | Ahmet Kamil Matbaası / İstanbul | 1928 | Roman |
Meşhedi'nin Hikâyeleri | Şirket-i Mürettebiye Matbaası / İstanbul | 1928 | Hikâye |
Meşhedi Polis Hafiyesi | Cemal Azmi Matbaası / İstanbul | 1932 | Roman |
Yeni Kıraat | Resimli Ay Matbaası / İstanbul | 1933 | Diğer |
Meşhedi Aslan Peşinde | Semih Lütfi Kitabevi / İstanbul | 1934 | Roman |
Kodaman | Semih Lütfi Matbaa ve Kitabevi / İstanbul | 1934 | Roman |
Cüceler ve Devler Memleketinde Güliver'in Seyahatleri | Kanaat Kitabevi / İstanbul | 1935 | Çeviri |
Papeloğlu | Semih Lütfi Matbaa ve Kitabevi / İstanbul | 1937 | Roman |
Beyaz Şemsiyeli | Kanat Kitabevi / İstanbul | 1939 | Roman |
Bu Gönül Böyle Sevdi | Kanat Kitabevi / İstanbul | 1941 | Roman |
Korku | Yüksel Yayınevi / İstanbul | 1944 | Çeviri |
Çömlekoğlu ve Ailesi | Berkalp Kitabevi / Ankara | 1945 | Roman |
Dünden Hatıralar | Yedigün / İstanbul | 1945 | Hikâye |
Geçmiş Zaman Olur Ki | Hece Yayınları / Ankara | 2005 | Hatıra |
Şehzade Yusuf İzzeddin Öldürüldü Mü İntihar Mı Etti | Selis Kitaplar / İstanbul | 2005 | Hatıra |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Mina Urgan | d. 01 Mayıs 1915 - ö. 15 Haziran 2000 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | ADLÎ, Gazi Mustafa Paşa-zâde İbrâhim Bey | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Ümit Deniz | d. 1922 - ö. 14 Mayıs 1975 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Ahmet Hilmi Kalaç | d. 1888 - ö. 1996 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | MAHİRİ, Mehmet Özkoluaçık | d. 1888 - ö. 10.02.1952 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Prenses Kadriye Hüseyin | d. 10 Ocak 1888 - ö. 1955 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | ZÜLÂLÎ, Yusuf Kökten | d. 1873 - ö. 18.12.1956 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | KUDDUSÎ, Kuddusi Ozan | d. 1900 - ö. 01.01.1956 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Reşat Nuri Güntekin | d. 26 Kasım 1889 - ö. 7 Aralık 1956 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Mustafa Karahasan | d. 14 Temmuz 1920 - ö. 11 Mart 2002 | Meslek | Görüntüle |
11 | Selim Nüzhet Gerçek | d. 1891 - ö. 12 Aralık 1945 | Meslek | Görüntüle |
12 | Güven Adıgüzel | d. 1983 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | İbnürrefik Ahmet Nuri | d. 03 Mart 1867 - ö. 06 Mart1935 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | Halil Nihat Boztepe | d. 1882 - ö. 17 Şubat 1949 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Şemsettin Sami | d. 1 Haziran 1850 - ö. 18 Haziran 1904 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Ahmet Sait Akçay | d. 20 Aralık 1972 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
17 | Ali Kemal Akar | d. 01 Mart 1969 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | KEMÂL, Maraşlı Kemâl Efendi | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |