Madde Detay
Esat Mahmut Karakurt
(d. 1902 / ö. 15 Temmuz 1977)
Yazar, Gazeteci, Öğretmen, Avukat, Milletvekili, Senatör
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Esat
Mahmut Karakurt, Şûra-yı Devlet Mahkeme-i Temyiz Reisi Urfalı Mahmud Nedim Paşa
ile Fatma Şerife (Dilberangiz) Hanım’ın çocuğu olarak 1902 tarihinde
İstanbul’da Ayaspaşa’da doğdu. İlk ve orta tahsilini Kadıköy Sultanisi'nde
tamamladıktan sonra sırasıyla Darülfünun Tıp Şubesi'ne bağlı Diş Hekimliği
Bölümü'ne (1924) ve Hukuk Fakültesi'ne (1930) devam ederek öğrenim hayatını
tamamladı. Ayrıca İstanbul Erkek Muallim Mektebi'nde, öğretmen yetiştirmek
amacıyla açılmış “Tatil Kursları”na giderek (1925-26) öğretmenlik belgesi aldı.
Gazetecilik, öğretmenlik, avukatlık vazifeleriyle çalışma hayatında bulunan
yazar, uzun yıllar Kadıköy İtalyan Zükur İptidai Mektebi, Jüstinyani Lisesi,
Fransız Saint Michel Lisesi, Kabataş Erkek Lisesi, İstanbul Erkek Muallim
Mektebi, Galatasaray Lisesi gibi muhtelif okullarda başta Türkçe, edebiyat
olmak üzere farklı branşlarda öğretmenlik yaptı. Urfa milletvekili ve senatörü
olarak siyasi çalışmalarda bulundu (1954-66). Büyük bir istek duyduğu gazeteciliğe
daha öğrencilik yıllarında babasının bir arkadaşının yardımı sayesinde
girdiği Tercüman-ı Hakikat’te
muhabirlikle başladı ve Mütareke yıllarında bu gazetede hem muhabirlik hem
yazarlık yaptı. İmzalı ilk yazısı ise sehven Mahmut Esat olarak Akşam’da çıktı. Bu
gazetelerden başka İleri, İkdam, Tasvir, Yeni Sabah, Cumhuriyet, Resimli Dünya, Hafta, Perşembe gibi gazete ve
dergilerde çalıştı. Gazetecilikteki başarılı çalışmalarıyla zamanında matbuat
âleminin dikkatini çekmiş ve takdirini kazanmış yazarın (Uraz: 4) değişik
süreli yayınlarda köşe yazıları, gezi notları, röportajları, hikâyeleri, roman
tefrikaları yayımlandı. Öğrencilik yıllarında şiir ve hikâyeler yazarak
edebiyata adım atmış olsa da yazarlıktaki asıl yönelimi roman türüne oldu. Buna
göre bir hikâye kitabı ve önce tefrika edilmiş 16 romanı yayımlandı. Bu
romanlar daha sonra senaryolaştırılarak ayrıca filme alındı. Geçirdiği beyin
kanaması sonucu 15 Temmuz 1977’de vefat eden yazar, Zincirlikuyu Mezarlığı'na
defnedildi.
Esat
Mahmut Karakurt, Türk edebiyat tarihinde aşk ve macera tarzı romanlarıyla maruf
olup popüler roman yazarı olarak anılmaktadır. Aynı zamanda okul yıllarından
hocası da olan Halt Fahri Ozansoy'un tanıklığına göre romanları özellikle genç kızlar arasında
çokça okunmuş ve hatta bu durum kendisini “Kazanova” şöhretine ulaştırmıştır
(Ozansoy 1970: 90). Dolayısıyla döneminde yoğun ilgi görmüş ve birçok baskı
yapmış eserleriyle edebiyatımızda, roman okuyucusunun oluşumuna katkı sağlamış
bir şahsiyettir (Hızlan 1996: 176). Yayımlanan ilk kitabı hikâye türünde olup
“Vahşi Bir Kız Sevdim”, “Perde Arkasında”, “Bir Çılgın”, “Çölde Bir Aşk Macerası”
adlı dört uzun hikâyeyi ihtiva eden Aşkın
Alevleri (1926) başlıklı çalışmadır. Bu kitapta yer alan
hikâyelerden birisi olan Vahşi
Bir Kız Sevdim, dili
sadeleştirilerek ve bazı değişikliklerle daha sonra roman formatında da
yayımlanır (Sağlık 2010: 37). Ancak yazar, ilk eseri hikâye türünde olsa da
romancılığı ile şöhret kazanacaktır. Romanları önce tefrika olarak yayımlanır
ve bu durum kurgu, konu ve dil oluşumunda gazete okurunu bir bakıma belirleyici
kılar. Bu romanlar estetik değerleri zayıf, anlaşılırlığı kolay, belli
kalıpların eserden esere yeniden üretilmesine dayalı kurgu özelliklerine sahip
anlatılardır. Tesadüfün ve gerilimin sıklıkla kesiştiği olay örgüleri üzerinden
okur kitlesinin heyecanı yakalanmaya çalışılmış ve anlatının başarısı burada
aranmıştır. Olay odaklı anlatıların fazla bir derinlikleri yoktur. Olayların
yüklendiği anlam evreni için, yüzeysel yapıdaki ilişkiler çoğunlukla yeterli
görülmüştür. Anlam yoğunluğuna ve derinliğine kapı açmayan bu metinlerde
ayrıca, yazar tarafından okurun alımlamasına bırakılmış boş alanlar da fazla
değildir. Okuma sürecinin üretebileceği her türlü sorunun cevabı kurgu içinde
anlatıcı tarafından verilmeye çalışılmış; bu da romanların okunmasını
kolaylaştırmıştır. Yine ekseriyetle tek bir olay üzerinden ilerletilen kurgular
aşk, macera, polisiye, casusluk, askerî konular odağında geliştirilmiştir.
Özellikle aşk, olay örgüsünün sürükleyiciliğini sağlamada olmazsa olmaz bir
yapı unsurudur. Aşkın oluşumunda sıra dışılığın aranması, anlık etkiler
beklentisindeki romanların bir başka yanıdır. Çatışmanın aşka dönüştürülmesi
yoluyla olmaz denilecek birliktelikler kolaylıkla geliştirilir. Bu tarz
romanlar için Dağları
Bekleyen Kız, Son
Gece, Ankara
Ekspresi örnek olarak sıralanabilir. Romanlardaki olay
geçişleri arasında bağlantı da çoğunlukla basit şekilde sağlanmıştır. Ayrıca
yazarın, macera tarzı olayların malzemesini belirlemede gazetecilik günlerinde
deneyimlediği hadiselere başvurduğu görülmektedir. Örneğin Cumhuriyet’in ilk
yıllarında vuku bulan Ağrı olayları sırasında bölgeye gazeteci olarak giden
yazar, gördüklerini ve yaşadıklarını romanlaştırmaya burada karar vermiştir.
(Hızlan 1996: 176) Yine yazarı, gazetecilikteki yazılarından itibaren takip
eden ve hakkında ilk kitap çalışmasını yapan Murad Uraz’ın yazarlığına nispetle
“(...) hikâye ve romanlarında gördüğümüz karakterin hakiki izleri, âdeta
gazeteciliğindeki yazılarla başlıyor denilebilir.” (Uraz:3) sözleri gazetecilik günlerinin
romancılığına katkısını ortaya koymaktadır. Her ne kadar anlık etki sağlayacak
kurgu yapılarıyla geniş okuyucu kitlesine ulaşmayı öncelese de romanların
bireysel ve toplumsal olaylar bileşkesi hazırlanırken okuyucunun düşünce ve
davranışlarında karşılık bulacak ideolojik beklentiler dâhilinde olunduğunu da
söylemek gerekir. Buna göre romanlar okuyucusuna, aşk, kahramanlık eksenindeki
maceranın yanında ideolojik yönsemeleri ve çıkarımları takip ettirmeyi de
hedeflemiştir. Örneğin yakın tarihin gerçeği savaşlar ve güncelliğini koruyan
siyasi gelişmelerle yoğrulmuş olayların aktarımı, millî aidiyeti ve duyguyu
pekiştirecek bir ideolojik işlev de yüklenmektedir. Dağları Bekleyen Kız, Allahaısmarladık gibi
romanlar buna örnekler arasındandır. Belli kalıpların tekrarı şeklinde olayları
kurgulanan romanların kahramanları da farklı kurgularda bir nevi yeniden
üretilmiş gibidir. Benzer kahramanlar kabulünden yola çıkılırsa ortak
özellikleri için şunlar söylenebilir: “Erkekleri alabildiğine sert,
düşüncelerinden, ilkelerinden taviz vermeyen, yalnız vatanları için çalışan ve
yaşayan, güzellikte ve yüreklilikte benzersizdirler.” Güzel olan kadın
kahramanları ise “erkeklerine sadık, ‘hisli ve içli’, bir yaşam boyu
sevdiklerini bekleyecek” niteliklerle donatılmışlardır (Hızlan 1996: 177). Bu
kahramanlar gerçeklik algısını pek oluşturmayan, çoğunlukla da tek boyutlu
olarak düşünülmüştür. Romanlarda olaylar, Osmanlı’nın son döneminden
Cumhuriyet’e uzanan bir zaman diliminde kurgulanmıştır. Mekân ise İstanbul’dan
Anadolu’ya, Balkanlardan Arap coğrafyasına, Moskova’dan Hong Kong’a gibi geniş
bir alana uzanır. Anlatım açısından romanlarda, konuşma dilinin imkânları
sınırlılığında daha çok kalınmış ve kısa cümlelerle açık, yalın bir anlatım
sağlanmıştır. Burada diyaloglar, çok kullanılan bir anlatım tekniği olmuştur
(Sağlık 2010: 35).
Kaynakça
Hızlan, Doğan (1996). Saklı Su. İstanbul: YKY.
Işık, İhsan (2006). Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi. C. 5. Ankara: Elvan Yayınları.
Ozansoy, Halit Fahri (1970). Edebiyatçılar Çevremde. Ankara: Sümerbank Kültür Yayınları.
Sağlık, Şaban (2010). Bir Popüler Romancı Esat Mahmut Karakurt/Bir Estetik Romancı Ahmet Hamdi Tanpınar. Ankara: Akçağ Yay.
Uraz, Murad. Esad Mahmud: Hayatı, Eserleri. İstanbul: Sühulet Kitabevi.
Yazar, M. Behçet (1938). Edebiyatçılarımız ve Türk Edebiyatı. İstanbul: Kanaat Tabevi.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ FIRAT KARAGÜLLEYayın Tarihi: 27.12.2019Güncelleme Tarihi: 02.02.2021
Yayın Tarihi: 27.12.2019Güncelleme Tarihi: 02.02.2021
Güncelleme Tarihi: 02.02.2021
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Aşkın Alevleri | Akbaba-Papağan Kitabhanesi / İstanbul | 1926 | Hikâye |
Çölde Bir İstanbul Kızı | Sühulet Kitabhanesi / İstanbul | 1927 | Roman |
Dağları Bekleyen Kız | Sühulet Kütüphanesi / İstanbul | 1934 (?) | Roman |
Allahaısmarladık | Semih Lûtfi Matbaa ve Kitabevi / İstanbul | 1936 | Roman |
Ölünceye Kadar | Sühulet Kitabevi / İstanbul | 1937 (?) | Roman |
Vahşi Bir Kız Sevdim | Yenlab Neşriyatı / İstanbul | 1937 (?) | Roman |
Son Gece | Sühulet Kitabevi / İstanbul | 1938 | Roman |
Kadın Severse | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1939 | Roman |
İlk ve Son | Semih Lütfi Kitabevi / İstanbul | 1940 (?) | Roman |
Kocamı Aldatacağım | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1940 | Roman |
Sokaktan Gelen Kadın | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1945 | Roman |
Ankara Ekspresi | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1946 | Roman |
Bir Kadın Kayboldu | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1948 | Roman |
Ömrümün Tek Gecesi | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1949 | Roman |
Erikler Çiçek Açtı | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1952 | Roman |
Son Tren | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1954 | Roman |
Kadın İsterse | İnkılâp Kitabevi / İstanbul | 1957 | Roman |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Ayşe Şasa | d. 1 Ocak 1941 - ö. 16 Haziran 2014 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | ÂSAF, Mehmed Emîn, Tersâne Emîni-zâde | d. 1797 - ö. 1842 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | SÂHİB, Mehmed Rûşen Sâhib Efendi | d. ? - ö. 1839 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | HÜSEYİN, Hüseyin Gürsoy | d. 1902 - ö. 22.07.1942 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | Gabit Müsirepov | d. 22 Mart 1902 - ö. 31 Aralık 1985 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Hasan Fehmi Ege | d. 1902 - ö. 1978 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Fikret Ürgüp | d. 23 Mayıs 1914 - ö. 8 Mart 1977 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | AHMET DURSUN DEMİRCİ | d. 1917 - ö. 1977 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | DİDARÎ, Behram Coşkun | d. 1913 - ö. 22.01.1977 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Altay Öktem | d. 21 Ocak 1964 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | Ayhan Dayan | d. 11 Ocak 1968 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
12 | Hikmet Münir Ebcioğlu | d. 1907 - ö. 31 Aralık 1985 | Meslek | Görüntüle |
13 | Fatma Murat | d. 1 Ocak 1949 - ö. 29 Mayıs 2011 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | Özlem Anar | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Nezir İçgören | d. 1963 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Mahmut Özay | d. 1909 - ö. 12 Ağustos 1980 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | İsmail Karakurt | d. 1964 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | Ali Haydar Haksal | d. 16 Mayıs 1951 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |