Madde Detay
Engin Geçtan
(d. 12 Ocak 1932 / ö. 19 Şubat 2018)
Psikiyatrist, Akademisyen, Radyo Programcısı, Yazar, Romancı
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
İzmir'de doğdu. Tam adı İsmail Engin Geçtan'dır. İlk, orta ve lise öğrenimini burada tamamladı. 1956'da İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesini bitirdikten sonra uzmanlık eğitimi için ABD'ye gidip New York ve Columbia üniversitelerinde öğrenim gördü (1956-1961). Bu süreçte genel psikoloji, dinamik psikiyatri, çocuk psikolojisi ve nöroloji alanlarında çalışmalar yaptı. 1968'de doçent, 1974'te profesör unvanlarını aldı. ODTÜ, Ankara, Boğaziçi ve Marmara üniversitelerinde öğretim üyesi olarak görev yaptı. Üniversitedeki görevi dışında klinik psikoterapist olarak çalışmalarını sürdürdü. Uzmanlık alanı psikiyatri olan Engin Geçtan, kendine özgü terapi yöntemleri geliştirdi ve özellikle insan ilişkileri üzerine kitaplar yazdı. Psikiyatri üzerine yazdığı kitaplarda, genel anlamda varoluşçu psikiyatri ve psikanalitik düşünceyi konu aldı. Bunun yanında özgürlük, depresyon, birey ve toplum ilişkileri, çocukluk, yaşam ve ölüm gibi varlığın temelinde yer edinmiş kavramları inceledi. Çalışma alanına gönül veren Geçtan, yaşamın inceliklerine değindiği ve bilgilerini paylaştığı bir hayat yaşadı. Bütün malvarlığını Türk Eğitim Vakfına bağışladı. 19 Şubat 2018'de İstanbul'da hayatını kaybetti. Cenazesi İzmir'de toprağa verildi. Geçtan'ın tüm eserleri Metis Yayınları tarafından yayımlanmaktadır.
Edebiyat dünyasında "romancı" kimliğiyle öne çıkan Engin Geçtan'ın toprakla bağını koparmış çaresizlerin gözlerini kozmosa çevirdiği ve alışılagelmiş sistemlerin geçerliğini hızla yitirdiği bir dünyanın öyküsü niteliğindeki romanı Dersaadet'te Dans (1990)'ta, kültürel birikimiyle teknolojinin sentezini başarıyla gerçekleştirip, kendini kendi içinde kilitlenmeye mahkûm eden yakın tarihin egemen güçlerinin düzenine ayrıksı bir kent ele alınır. Yazar, Bir Günlük Yerim Kaldı İster misiniz? (1997)'de yaşamı düşlerinde sürdürmeyi seçmiş, dik başlı eski zaman bakiresini; dünyaya kaydını bir türlü yaptıramamanın tragedyasını komik bir imgeye dönüştürerek yadsımaya çalışan hüzünlü palyaçoyu; yaşamla buluşmasına, bitişe çok az kala yetişen geçmişi karışık yalnız kadını ve doğmak için ölen yaşayamamış yazar eskisini anlatır. Bora'ya göre bir tür Sürrealizmin sınırlarında gidip gelen Bir Günlük Yerim Kaldı İster misiniz?, kahramanları, Zeus, Karyoka, Muhteşem, Azize, İsa, Meryem gibi sıradışı adlar taşıyan Dersaadette Dans'ı okuyanları pek şaşırtmayacak niteliktedir: "Ölüm, hayat, zaman, zamansızlık, varlık, hiçlik gibi felsefi kavramlara, büyü, sihir, aynalar ya da televizyon ekranı gibi ilkel ve modern göstergeler aracılığıyla yaklaşmayı deneyen Geçtan, kozmik yolculukların gerçeküstücü tasvirlerinden, Doğu mistizminin gizemli atmosferine kadar farklı yollar denemekten de kaçınmıyor." (Bora 1997).
Kızarmış Palamutun Kokusu (2001) Geçtan'ın romanları içerisinde fantastik anlatımıyla öne çıkmıştır. Mildan, bu roman için "Havaalanından Taksim Meydanına bakan oteline geldiği anda başlayan ve klişe birtakım polisiye olaylar dizisinin art arda sıralandığı sayfalarda ilerlerken, fantastik özelliklerle dikkati çeken farklı zaman dilimleri arasındaki geçişlerde, ipucu için bırakılan izler, klasik kurgu tadında da olsa okurun keyfini kaçırmıyor." (Mildan 2001) değerlendirmesini yapmıştır. Kuru Su (2008) iklimin altüst olduğu, 2012 yılının Aralık ayında geçen bir İstanbul romanıdır. Çok katmanlı yapısıyla dikkat çeken Tren (2004) her yönüyle ilginç bir romandır. Yazar, kitap boyunca okuru elinden tutup metnin içinde gezdirir, ona felsefe ve teoloji eğitimi verir. Bir tren yolculuğunda yaşanan anlık kırılmaların, kesişmelerin, yansımaların, yeniden oluşmaların sembollerle anlatımı/tanıtımı okura aktarıldığı romanda tüm evrenin bir "yansıma" olduğu anlatılmaya çalışılır. "Zamanın" çizgisel değil de, hologram içkinliğinde "döngüsel" bir kurgu olduğunu, her şeyin spiral bir kara deliğe aktığını ve tüm bunların sonunda da okurun karşısına oluş-yok oluşun birbirini tamamladığı canlı bir mozaik çıkar (Erbarıştıran 2004). Roman bu yönleriyle postmodern bir anlatı özellği taşımaktadır.
Mesela Saat Onda (2012) romanında yazar, İstanbul'un muhtelif semtleri, zamanları, kuşakları ve yaşamları arasında gezinir. Beyhude'nin, Hamasettin'in, Hükümet'in, Karamela'nın, Karanfil'in, Macun'un, Muhtelif Rivayet'in, Otuz'un, Ömrügüzel'in, Reçel'in, Takiye'nin, Tango'nun hikâyeleri üzerinden okura yine kendi hikâyesini anlatır. Ak, bu romanı ve Geçtan'ın romancılığını şu cümlelerle değerlendirmiştir: "Engin Geçtan yapıtlarını okuyanlar bilir her satırda keskin bir zekânın kol gezdiğini. Bu keskin zekâ, okurunu bazen sürprizli sona doğru akan bir nehirde yolculuğa, bazen insan arası ilişkileri dumura uğratan noktalardaki kesişmelere bazen de toplumsal konuların tam göbeğine götürür... Mesela Saat Onda her şeyden önce bir kaos roman. Bellibaşlı bir kahramanı, düz çizgide akan bir kurgusu ya da tek konuya odaklanmış bir yapısı yok ama bir taraftan da tüm bunların hepsini tek tek içinde barındırıyor." (Ak 2012). Rastgele Ben (2014), Geçtan'ın hayat hikâyesini yakın bir dosta anlatır gibi kaleme alınmış bir anlatıdır.
Kaynakça
Ak, Eray (2012). ''Bugünlerin ‘üst kurmacası’''. Cumhuriyet Kitap. S. 1162. 24 Mayıs 2012. s. 4.
Akbuar, Ayla (2014). "Engin bir modern çağ bilgesine açık teşekkür". Vatan Kitap. 7 Kasım 2014.
Akın, Korkut (2014). "Rastgele Ben". Gelecek Gazetesi. 11 Aralık 2014.
Alpay, Necmiye (2010). “Zamane”. Radikal. 18 Şubat 2010.
Andaç, Ferizdun (2002)."Bir Yazarın Kanatlarında...". Cumhuriyet. 12 Eylül 2002.
Andaç, Ferizdun (2010). “Engin Geçtan’dan bir ‘Zamane’ sorgusu”. Dünya. 22 Şubat 2010. https://www.metiskitap.com/catalog/text/60058 [Erişim Tarihi: 07. 09. 2019]
Arman, Ayşe (2003). "Engin Geçtan'la 'Hayat' Üzerine Bir Röportaj". Hürriyet Pazar. 30 Mart 2003.
Arman, Ayşe (2016). "Esas hayat alanımızı daraltırsak… Kaybederiz! - Engin Geçtan". Hürriyet. 20 Mart 2016.
Arslanturalı, Mustafa ve Koçak Orhan (2000). "Kaosun Kıyısındaki Çılgın Dansa Katılmanın Keyfi". Virgül. S. 27.
Aygündüz, Filiz (2002). "Sistem Benim İçin Deliyi İdare Etmek". Milliyet Kültür & Sanat Eki. 20 Haziran 2002.
Aygündüz, Filiz (2008). "Engin Geçtan: 'Bana sorarsanız Türkiye harika bir çılgın'". Milliyet, 24 Şubat 2008.
Aygündüz, Filiz (2010). “Hayatın zamane lisanı”. Milliyet Kitap. 18 Şubat 2010.
Aygündüz, Filiz (2014)."Bir bilgenin 82 yılından rastgele...". Milliyet. 5 Ekim 2014.
Aygündüz, Filiz (2017). "Geçtan, insanı anlatmaya devam ediyor!". Milliyet. 8 Ekim 2017.
Bilgici, Yenal (2018). "Ülke olarak çok ilerledik ama toplum olarak çocukluk devrine geriledik. - Engin Geçtan". Hürriyet. 24 Şubat 2018.
Bora, Emine (1997). “Bir Günlük Yerim Kaldı İster misiniz?”. Virgül. S. 1 (Ekim 1997).
Cevher, Bürkem (2014). "Hayat bir kere yaşandığı için yargılanamaz"*. Agos Kitap/Kirk. 1 Kasım 2014. https://www.metiskitap.com/catalog/text/93984 [Erişim Tarihi: 07. 09. 2019]
Erbarıştıran, Tufan (2004). "Bin gözlü bakış". Cumhuriyet Kitap. S. 748. 17 Haziran 2004. s. 12.
İplikçi, Müge (2010). "Zamanımızın eskimeyen dertleri". Vatan Kitap. 17 Nisan 2010.
İplikçi, Müge (2011). ''Bazen tek bir kitap!''. Vatan. 5 Ekim 2011.
Karaağaç, Ece (2014). "Kendi divanında". Sabitfikir. 6 Kasım 2014. https://www.metiskitap.com/catalog/text/94139 [Erişim Tarihi: 07. 09. 2019]
Kartal, Ümran (2002). “Rağmen varolabilmek”. Radikal Kitap. 28 Haziran 2002.
Kartal, Ümran (2004). "Engin Geçtan: 'Tren nereye giderse...'". Radikal Kitap. 6 Şubat 2004.
Kopan, Yekta (2014). "Meraklı bir kedinin anıları". filucusu. 9 Kasım 2014. https://www.metiskitap.com/catalog/text/94122 [Erişim Tarihi: 07. 09. 2019]
Kuçlu, Evren (2014). "Bagdad Cafe’de randevu: Rastgele Ben". Edebiyat Haber. 10 Kasım 2014. https://www.metiskitap.com/catalog/text/94168 [Erişim Tarihi: 07. 09. 2019]
Mildan, Arzu Mildan (2001). “Bu Kokuya Bayılacaksınız!”. Radikal Kitap. 20 Nisan 2001.
Oğuz, Kürşat (1996). “Zihin Açıcı Kaos!”. Time Out. https://www.metiskitap.com/catalog/text/60426 [Erişim Tarihi: 06. 09. 2019]
Oğuz, Kürşat (1997). "Onun da Sorunu ‘Zaman’la". Aktüel. S. 318.
Oğuz, Kürşat (2010). “Başbakan’a ve Baykal’a da tavsiye edilir”. Radikal Kitap. 26 Mart 2010.
Özkartal, Miraç Zeynep (2010). "Engin Geçtan: 'Uyuklayan Türkiye yerine çılgın Türkiye’yi tercih ederim'". Milliyet Pazar. 21 Şubat 2010.
Saraç, Hasan (2012). "Akademisyenliği, terapistliği ve romanlarıyla Türkiye’nin Irvin Yalom’u". Edebiyat Haber. 17 Eylül 2012. https://www.metiskitap.com/catalog/text/93885 [Erişim Tarihi: 06. 09. 2019]
Tekin, Abdullah (2002). “Hayat”. Cumhuriyet Kitap. S. 655. 5 Eylül 2002. s. 16.
Usta, Bülent (2017). "Özerk varoluş mücadelesi için bir bilge". Milliyet Kitap. Ekim 2017.
“Mehteran yürüşüne benzeyen bir süreç”.Yeni Şafak. 10 Mart 2010.
https://www.ensonhaber.com/biyografi/yazar/engin-gectan-kimdir [Erişim Tarihi: 06. 09. 2019]
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: İSA KOYUNCUYayın Tarihi: 09.09.2019Güncelleme Tarihi: 19.12.2020
Yayın Tarihi: 09.09.2019Güncelleme Tarihi: 19.12.2020
Güncelleme Tarihi: 19.12.2020
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar | ? / ? | 1975 | Diğer |
Psikanaliz ve Sonrası | Hür Yayın / İstanbul | 1981 | Diğer |
İnsan Olmak Varoluşun Bireysel ve Toplumsal Anlamı | Adam Yayınları / İstanbul | 1984 | Diğer |
Varoluş ve Psikiyatri | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1990 | Diğer |
Kırmızı Kitabın Öyküsü | Remzi Kitabevi / İstanbul | 1993 | Roman |
Dersaadet'te Dans | Metis Yayınları / İstanbul | 1996 | Roman |
Bir Günlük Yerim Kaldı İster misiniz? | Metis Yayınları / İstanbul | 1997 | Roman |
Kimbilir? | Metis Yayınları / İstanbul | 1998 | Diğer |
Kızarmış Palamutun Kokusu | Metis Yayınları / İstanbul | 2001 | Roman |
Hayat | Metis Yayınları / İstanbul | 2002 | Diğer |
Tren | Metis Yayınları / İstanbul | 2004 | Roman |
Seyyar - Söyleşiler | Metis Yayınları / İstanbul | 2005 | Röportaj |
Kuru Su | Metis Yayınları / İstanbul | 2008 | Roman |
Zamane | Metis Yayınları / İstanbul | 2010 | İnceleme |
Mesela Saat Onda | Metis Yayınları / İstanbul | 2012 | Roman |
Rastgele Ben | Metis Yayınları / İstanbul | 2014 | Biyografi |
Orada Bir Arada | Metis Yayınları / İstanbul | 2917 | Diğer |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Onur Çalı | d. 25 Ağustos 1984 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | RÛMÎ, Mehmed Muhyiddîn Paşa | d. ? - ö. 1889 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Şebnem Moroğlu | d. 03 Mayıs 1964 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Arif Karakoç | d. 1932 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | SEFİL MEHMET, Mehmet Uğur | d. 1932 - ö. 1999 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | HIDIR ŞİMŞEK | d. 1932 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Tarık Sipahi | d. 25 Kasım 1946 - ö. 23 Ekim 2018 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | ZİYA, Ziya Hızıroğlu | d. 1936 - ö. 2018 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Haluk Aker | d. 13 Haziran 1940 - ö. 20 Mart 2018 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Ümran Uygun | d. 1961 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | Zuhal Tekkanat | d. 16 Ağustos 1938 - ö. 27 Ekim 2019 | Meslek | Görüntüle |
12 | Ece Gamze Atıcı | d. 6 Mayıs 1978 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | Mustafa Necati Karaer | d. 2 Nisan 1929 - ö. 15 Mart 1995 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | Neriman Kulaç | d. 1930 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Necmi Çavuşoğlu | d. 1941 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Suat Taşer | d. 1919 - ö. 16 Kasım 1982 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | İlhan Engin | d. 16 Mayıs 1925 - ö. 25 Aralık 1990 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | Engin Özmen | d. 1983 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |