Gülçin Sahilli

(d. 10 Ekim 1980 / ö. -)
Öğretmen, Şair
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

İstanbul'da doğdu. Anadolu Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirdi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Eski Türk Edebiyatı Bilim Dalında başladığı yüksek lisans eğitimini "Divan Sahibi Kadın Şairlerin Gazellerindeki Sevgilide Güzellik Unsurları" adlı teziyle 2019'da tamamladı. Türkiye’de ilk defa çocuklara yönelik şiir ve aforizma atölyesi açan Gülçin Sahilli, yaratıcı yazarlık eğitmeni olarak, yaratıcı yazarlık dersleri vermekle birlikte öğrencileri için şiir ve yazarlık atölyeleri düzenlemektedir. Çamur Kraliçe adlı müzikal oyunu sahnelendi. Mavi Esme Boran adlı dosyasıyla 2014 Kıyı-Ruhi Türkyılmaz Şiir Ödülü, 2015 Attilâ İlhan Şiir Ödülleri'nde özendirme ödülü ve Şatafatlı Güller Dükkanı adlı şiiriyle Bartınlı şair Hasan Bayrı'nın isminin yaşatılması amacıyla düzenlenen 2018 Hasan Bayrı Şiir Yarışması'nda üçüncülük ödülü gibi ödüllere layık görüldü. İzmir’de yaşayan şair, özel bir kurumda öğretmenlik yapmakta ve yazı çalışmalarını bu şehirde sürdürmektedir.

Edebiyat dünyasında şair kimliğiyle ön plana çıkan Gülçin Sahilli'nin ilk şiiri Varlık dergisinde yayımlanmıştır. Daha sonra kaleme aldığı yazı ve şiirlerini; Yasak Meyve, Roman Kahramanları, Türk Dili, Lacivert, Kurşun Kalem, Özgür Edebiyat, Akatalpa, Kıyı, Çağdaş Türk Dili, Mavi Yeşil, Poyraz, Ihlamur, Çini Edebiyat, Mavi Ada, Patika, Ekin Sanat, Caz Kedisi, Hayal ve Aydınlık Kitap gibi gibi süreli yayınlarda belli aralıklarla yayımlamayı sürdürmüştür. Refik Durbaş'a göre Gülçin Sahilli’nin iyi bir şiir mayası vardır ve sözcüklerin tadına varmıştır (Durbaş 2012). Şair, ilk şiir kitabı Mavi Esme Boran (2014)'da güncel meselelere sosyal gerçeklikle yaklaşmasıyla dikkat çeker. Bezircili, on sekiz şiirin yer aldığı kitaptaki bazı dizelerin mısra-ı berceste özelliği taşıdığını vurgular ve kitaptaki şiirleri şöyle değerlendirir: "Gülçin Sahilli’nin şiirinde göze ilk çarpanın, en etkili dizelerin berceste mısra’ya dönüşüyor olması. (...) Şiir kalleş midir? Denilemez belki ama, her şiir şairi için pimi çekilmiş bir bombadır, elde de patlar, elde de patlar! 'Ben geceyi yutmuşum Bu günahla güneş doğmaz benden' diyebilen bir şairi terk etmemeli ve beklenti patlamamalı. 'Aynı yıla iki kere girdik seninle' Şiirinin içrek sesinde ya da o sesi arayışında kimi yerde imge dizeyi kırabiliyor ama çoğu yerde modern şiirin hilafına mısra-ı bercestedir: 'Kalp seçmediği yaraya kabuk bağlamaz.'" (Bezircili 2014). Çocuk temasının önemli bir yer tuttuğu şiirlerde ayrıca şairin kendine has imge dünyası sezilir.

Şairin ikinci şiir kitabı Gül Kedisi (2015)'ni Yağmur Sayma Makinesi (2017) takip etmiştir. Sahilli'nin şiirinin gelişim çizgisi açısından önem arz eden kitapta yirmi üç şiir bulunmaktadır. Gültekin Emre, bu kitap ekseninde şair ve şiiri için "Gülçin Sahilli’nin şiirlerindeki zaman zaman masalsılaşan dili, yer yer anonim deyişlere kadar giden söyleyişi kendisine geleneksel şiirin içinde bir yer aradığı izlenimi veriyor. Ancak şiirlerinde bazen şimşek örneği görülen özgün, bir o kadar da şaşırtıcı imgeleri ve dizeleri günümüzün 'anti lirik' şiir biçemine yaklaştırıyor onu. 'Ebemkuşağının kızı' diyor kendisine. Bunu şiirlerin öznesi olan şairin ruh haliyle ilgili olarak da söylemek mümkün. Şair ebemkuşağı gibi birçok şiirinde şiirin diliyle görünmek için yağmurun indirdiği tülün açılması hatta yırtılması gerekiyor. Yağmur Sayma Makinesi şiirsel gelişim sürecini devam ettiren bir şairin üçüncü kitabı diyebiliriz. Şiir okurları, 'dağa çıkan elma kurtları' gibi dizelerin de peşinden gitmeyi ihmal etmezler diye düşünüyorum…" (Emre 2017) değerlendirmesini yapmıştır. Şair, bu kitapta ayrıca eril söyleme de yer yer şiiriyle göndermelerde bulunur. Yapmacıklığa düşmeyen Gülçin Sahilli'nin ironik bir şiir dili ve sıradışı bir imge dünyası vardır.

Sahilli, Peri Akademisi romanında mitoloji, rüya ve gerçek kavramlarını birbirinin içerisinde irdeler. Bir bakıma çocukluktan gelen, bilinç altına yerleşmiş kavramlar ile hesaplaşmaya girer. Perilerin görünmeyen ve bilinmeyen yönlerini kurgular. 

Kaynakça

Bezircili, Mustafa (2014). "Mısra-ı bercestenin mavisi". Aydınlık Kitap. S. 131. 29 Ağustos 2014.

Çay, Hatice (2014). "Mavi Esme Boran". Yedi İklim. S. 295.

Durbaş, Refik (2012). "Yeni Şiirler Arasında". Varlık. S. 1253.

Sahilli, Gülçin (2017). Yağmur Sayma Makinesi. İstanbul: Komşu Yayınları.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 14.09.2019
Güncelleme Tarihi: 01.11.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Mavi Esme Boran Komşu Yayınları / İstanbul2014Şiir
Gül KedisiKomşu Yayınları / İstanbul2015Şiir
Yağmur Sayma MakinesiKomşu Yayınları / İstanbul2017Şiir
Masumiyet CambazıFavori Yayınları / İstanbul2020Şiir
Peri AkademisiYakın Kitabevi / İstanbul2020Roman

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Adnan Yalçınlard. 12 Ağustos 1955 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2HALÎLÎ, Şeyh Halîl Halîlî Efendid. ? - ö. 1638Doğum YeriGörüntüle
3AFÎF, Balcı-zâde Mustafa Efendid. ? - ö. 1718/1719Doğum YeriGörüntüle
4Gülen İpek Abalıd. 08 Nisan 1980 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Ilgın Yıldızd. 1980 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Mahir Karayazıd. 1980 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Fethi Girayd. 1918 - ö. 24 Şubat 1970MeslekGörüntüle
8Sıtkı Salih Görd. 02 Eylül 1934 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Abdülaziz Halis Çıkıntaşd. 1867 - ö. 6 Şubat 1935MeslekGörüntüle
10Remzi Karabulutd. 10 Temmuz 1963 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11A. Necmettin Çangad. 10 Ekim 1933 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Ali Ekber Ataşd. 11 Kasım 1961 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Gülçin Durmand. 1970 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Gülçin Alpöged. 21 Aralık 1935 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Hüseyin Cavidd. 22 Ekim 1882 - ö. 1944Madde AdıGörüntüle