Mahir Öztaş

(d. 19 Aralık 1951 / ö. -)
Şair, öykücü, romancı, denemeci, mimar
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

İstanbul'da doğdu. İlkokulu Çorum'da okudu; ortaöğrenimini Samsun Maarif Koleji ve Kadıköy Maarif Kolejinde tamamladı (1970). İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Mimarlık Fakültesi'ni bitirdi (1981). Mimar olarak çalıştı.

Lise yıllarında yazmaya başladı.

"Öteki Kadın" hikâyesi ile 1988 Playboy Dergisi Hikâye Ödülü (birincilik); Ay Gözetleme Komitesi ile 1988 Sait Faik Hikâye Armağanı (G. Bilgili'yle paylaştı); Korku Oyunu ile 1989-1990 Yunus Nadi Yayımlanmamış Öykü Kitabı Ödülü (ikincilik); Soğuma ile 1996 Yunus Nadi Roman Ödülü'nü (E. Bener'le paylaştı) kazandı.

Türkiye Yazarlar Sendikası ve PEN Yazarlar Derneği üyesidir. Halen İstanbul'da yaşamaktadır.

İlk şiiri "Sarnıç", 1973'te yayımlandıktan sonra uzun süre şiir yazmadı. Şiirlerini önce Unutulmak Tozları (1983), daha sonra ilk kitabını da kapsayacak şekilde Kuralların Saati ve Unutulmak Tozları (2013) adlı kitabında topladı.

Öykücü ve romancı kimliğiyle tanındı. "Aşk, korku, cinsellik, yalnızlık, mutsuzluk, ölüm, unutuş ve bellek" konuları çerçevesinde insanın varoluşunu tartışan ve sorgulayan bir tutum sergiledi (Yalçın 2010: 840).

Füsun Akatlı, Öztaş'ın Ay İzleme Komitesi adlı kitabına dair yazısında sanatçıyı şu cümlelerle değerlendirmiştir: "Mahir Öztaş'ın açık, yalın, klasik denebilecek bir 'tahkiye'si var. Yazısında bir arayış içinde olmadığını söyleyecek değilim elbet; ama onu okurken aldığımız ilk koku; arayışın, deneyişin, keşfe çıkmışlığın kokusu değil. Bu düz, akıcı anlatım içinde yer yer savrulmalar, dağılmalar oluyor ve okumayı tökezletiyor." (Akatlı 1998: 170-173).

Mahir Öztaş, romanlarında sürekli yeni biçim arayışlarına yöneldi, okuru yer yer zorlayan okuma olanaklarını araştırdı. Öykülerinde ve romanlarında yazarlık teması üzerine düşündüğünü belirten (Çetin ve Ayhan, 2012) Öztaş, Soğuma (1995) adlı ilk romanında kaybolan bir yazarı ve onun izini süren bir araştırmacıyı konu edindi. Roman içinde roman' kurgusuyla dikkat çeken Soğuma'da aynı zamanda aşk, edebiyat ve ölüm ilişkilerini çözümlemeye çalıştı. İkinci romanı Bir Arzuyu Beslemek'te (2002) işlenmiş bir cinayetin peşinden giden bir sanatçının arayışını işledi. Yazar, üçüncü romanı Koparıldığımız Topraklar'da (2009) 1970’ler Türkiye'sinin kesif siyasi havasını solumuş bir kuşağın arayışlarını anlattı. Öztaş "Değişik bir roman arayışının sonucu" diye nitelendirdiği bu son romanını "belgesel bir manifesto, siyasi bir kurgu, özeleştiri, iç dökümü ya da bir itiraf" olarak okunabileceğini belirtir (Zileli 2009).

Taksim Bir Şenliği Yaşamak (2010) adlı kitabı, Beyoğlu üzerine kaleme aldığı denemelerden oluşmaktadır.

Kaynakça

Akatlı, Füsun (1998). Öykülerde Dünyalar: Eleştiri Yazıları. İstanbul. Boyut Yay.

Çetin, İnan ve Ayhan, Ömer (2012) "Mahir Öztaş: Dilde Yenilik Her Zaman Yerel Bir Şeydir" , Kitaplık, 159, Nisan.

Necatigil, Behçet (1999), Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. 18. Baskı. s. 304. İstanbul: Varlık Yay.

Yalçın, Murat (Ed., 2010). Tanzimat'tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi. C.2. İstanbul: Yapı Kredi Yay. 840.

Zileli, Irmak (2009) "Mahir Öztaş ile Söyleşi", http://www.irmakzileli.com.tr/2010/05/26/mahir-oztas-ile-soylesi (Erişim tarihi: 3.1.2019)

Yazarın kişisel ağ sayfası. http://mahiroztas.com/ (Erişim Tarihi: 10.04.2018).

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. NECATİ TONGA
Yayın Tarihi: 22.05.2019
Güncelleme Tarihi: 20.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Unutulmak TozlarıGerçek Sanat Yay. / İstanbul1983Şiir
Ay Gözetleme KomitesiÇizgi Yay. / İstanbul1987Hikâye
Korku OyunuAfa Yay. / İstanbul1989Hikâye
SoğumaYapı Kredi Yay. / İstanbul1995Roman
Ruh İkizini ArarYapı Kredi Yay. / İstanbul1997Hikâye
Bir Arzuyu BeslemekYapı Kredi Yay / İstanbul2002Roman
Koparıldığımız TopraklarYapı Kredi Yay. / İstanbul2009Roman
Taksim: Bir Şenliği YaşamakHeyamola Yay / İstanbul2010Deneme
Kuralların Saati ve Unutulmak Tozları: Toplu ŞiirlerYapı Kredi Yay. / İstanbul2013Şiir

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Nur Tahsin Salord. 14 Ağustos 1908 - ö. 27 Kasım 1996Doğum YeriGörüntüle
2EMÎNE İKBÂL HANIM, Keçeci-zâded. ? - ö. 19. yy.Doğum YeriGörüntüle
3HÂLİSÎd. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Zeki Oğuzd. 1951 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5ŞEFKATÎ, Yaşar Büyükgedikd. 29.11.1951 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Habib Bektaşd. 01 Mart 1951 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Nihat Behramd. 18 Kasım 1946 - ö. ?MeslekGörüntüle
8MUSTAFA NİHAT MALKOÇd. 01.06.1970 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Neyzen Tevfikd. 24 Mart 1879 - ö. 28 Ocak 1953MeslekGörüntüle
10Funda Özşenerd. 16 Ağustos 1969 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Muzaffer Uygunerd. 7 Şubat 1923 - ö. 16 Eylül 2002Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Mustafa Everdid. 15 Nisan 1957 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13MÂHİR, Mehmed Mâhir Eşref Beyd. ? - ö. 1847-48Madde AdıGörüntüle
14Edeb Mahir Yalnızd. 1906 - ö. 3 Ekim 2000Madde AdıGörüntüle
15MÂHİR, Mehmed Mâhir, Diyarbakırlıd. ? - ö. 19. yy.Madde AdıGörüntüle