Madde Detay
KUMRÎ, Mirzâ Muhammed Nakî
(d. 1235/1819 - ö. 1307/1891)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 19. Yüzyıl / Azeri)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Derbend şâirlerinin en meşhuru olan Mirzâ Muhammed Nakî, 1819 (H. 1235) yılında bugün Dağıstan’da Hazar denizinin güneybatı sahilinde yer alan ve tarihî bir şehir olan ‘Derbend’de doğmuştur. Baba adı İbrahim olan şaire Mirzâ Muhammed Nakî ibnü’l-merhum İbrahim ya da Kumrî denilmiştir.
“Kaynakların
verdiği bilgiye göre, Mirzâ Muhammed Nakî, küçük yaşlardan
itibaren okula giderek eğitim almış, zekiliği ve çalışkanlığı sayesinde çok az
zamanda Türkçe, Farsça ve hatta Arapça eğitimlerini tamamlamıştır. Kendi
zamanının insanları içerisinde ilim sahibi bir insan olarak yetişmiştir.” ( Namazova,
“Mirza Muhammed Tağı Qumri”, Ens.az, s.
3.)
Mirzâ
Muhammed Nakî (Kumrî), 1891 yılında (H. 1307) 72 yaşında
vefat etmiştir.
Mirzâ
Muhammed Nakî (Kumrî), neredeyse tüm
hayatını Kerbelâ olayını anlatmak üzere yazmış olduğu şiirlerle
geçirmiştir. Kumrî, anlatım tarzı olarak didaktik ve lirik bir çizgi
sergilemiştir. Kumrî, şâirlik yönünü ortaya çıkarmak için erken yaşlarda şiir
yazmaya başlamış ancak çabuk pes etmiş ve yazdığı şiirleri yarım bırakmıştır.
Daha sonra kendi iç dünyasında bir karşılaştırmaya girdikten sonra şiir yazmaya
yeniden başlamıştır.
Kumrî’nin, vezin konusunda çok
başarılı olduğunu söylemek zordur; ancak güzel bir şiir dili vardır. Bu cümleyi
ortaya koymaya sebep olan ise onun parlak şiirleri ve güzel anlatışıdır. Kumrî,
ne yazık ki bu şâirlik yeteneğini sadece bir yolda yani mersiye yazmakta
harcamıştır.
Kumrî, aslında söyleyiş ve
üslûp olarak kendisinden yaklaşık 350 yıl önce yaşamış olan, Kerbelâ mersiyesi türünü başlatan ve bu türün şaheserini
yazan Fuzûlî’yi örnek almıştır. Eserinde kullandığı dil ve anlatış biçimi ile
seçtiği kelimeler Fuzûlî’yi ve onun eseri
olan Hadikatü’s-Süedâ’yı anımsatmaktadır. Yaratılış ve dünya görüşü olarak da
tıpkı Fuzûlî gibi aşk üzerine yoğunlaşan ve bu aşk uğruna cefâ ve sıkıntı
çekmekten geri kalmayan, hatta bu cefâdan hoşnut olan bir şâirdir.
Mirzâ Muhammed Nakî (Kumrî)’nin üç tane büyük eserinin bulunduğu söylenmektedir. Aslında kaynaklarda farklı isimlerde yer alsa da Kumrî’nin elde bulunan tek eseri Kenzü’l-Mesâib’dir. Aynı zamanda eser Gülzâr-ı Hüseynî adıyla da bilinmektedir.
Kenzü’l-Mesâib
(Musibetler Hazinesi), Maktel-i Hüseyn tarzında yazılmış, didaktik ve aynı
zamanda içerisinde lirizmin bulunduğu bir eserdir. Eser, mersiye türünde
söylenmiştir. Eserin varak sayısı 333’tür. Eserde
kullanılan dil Azerî Türkçesidir. Varaklarda müstensih adı veya istinsah tarihini
belirten herhangi bir işaret bulunmamaktadır.
Kenzü’l-Mesâib’de 123 başlıktan 85’i mesnevî, 24’ü kasîde,
10’u gazel, 2’si rubaî, 1’i muhammes nazım şekli ile yazılmış şiirler vardır.
Bununla birlikte ayrı bir başlık altında yazılmamış ancak eserdeki 52. başlık
içinde bir alt başlık şeklinde (Velehu Murabba) 6 dörtlükten oluşan bir de
murabba nazım şekli ile yazılmış şiir vardır. Eserin sonunda son başlıkta ise
terkîb-i bend nazım şekli ile yazılmış Farsça bir kıssa vardır.
Kaynakça
Akdoğan, Yaşar (1999). Azerbaycan Türkçesinden Türkiye Türkçesine Büyük Sözlük. İstanbul:
Beşir Yay.
Aliev, Salah Muhammedoğlu (1994). “Derbend”. İslâm
Ansiklopedisi, C.9. İstanbul: TDV Yay.
Altaylı, Seyfettin (2018). Azerbaycan Türkçesi Sözlüğü. Ankara: TDK Yay.
Bursalı, Mustafa Necati (2017). Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin.
İstanbul: Çelik Yay.
Cebelioğlu, Ethem (1997). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. Ankara: Rehber Yay.
Ceylan, Ömür (2000). Tasavvufî
Şiir Şerhleri. İstanbul: Kitabevi Yay.
Ergin, Muharrem (1981). Azeri Türkçesi. İstanbul: Ebru Yay.
Ertekin, Ertuğrul (2006). “Arapça, Farsça ve Türkçe
Maktel-i Hüseyin’ler”. Âşinâ Dergisi VII/23-24, Kış-İlkbahar.
Eröz, Mehmet (1977). Türkiye’de
Alevîlik Bektâşîlik. İstanbul: Otağ Matbaası.
Fığlalı, Ethem Ruhi (2019). “Hüseyin”. İslâm
Ansiklopedisi. C.18. İstanbul: TDV Yay.
Gökçür, Engin (2012). “Ankara-Turkey Azerbaycan Türkçesi
İle Doğu Anadolu Ağızlarındaki Ortaklıklar Üzerine”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages,
Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/4: 1801-1824.
Gülzâr-ı
Hüseynî, Azerbaycan Turuz Dil ve Etimoloji Kütüphanesi El Yazmaları Bölümü
029-1.
Güngör, Şeyma (2019). “Maktel-i Hüseyin”. İslâm
Ansiklopedisi. C.27. İstanbul: TDV Yay.
Güngör, Şeyma (2015). “Tarihî
Olaydan Menkıbeye, Menkıbeden Şahesere [Kerbelâ Olayı ve Hadikatü’s-Süedâ]”.Atatürk
Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
Hamanei, Ayetullah Seyyid Ali (2015). Kerbelâ Kıyamında Avâm ve Havâss. İstanbul: Feta Yay.
İsen, Mustafa (1993). Acıyı
Bal Eylemek, Türk Edebiyatında Mersiye. Ankara: Akçağ Yay.
Karahan, Abdülkadir (1938). Anadolu Türk Edebiyatında Maktel-i Hüseyinler. Bitirme Tezi. İstanbul:
İstanbul Üniversitesi.
Karataş, Muzaffer (2021). Mirzâ Muhammed Nakî (Kumrî) ve Kenzü’l-Mesâib’i (İnceleme-Metin-Dizin).
Doktora Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi..
Kılıç, Mustafa Cemil (2017). Kerbelâ Büyük Acı. İstanbul: Kamer Yay.
Korkmaz, Esat (2003). Ansiklopedik
Alevîlik Bektâşîlik Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Kaynak Yay.
Köksal, Mustafa Âsım (2008).
Hz. Hüseyin ve Kerbelâ Faciası. İstanbul: Karaca Yay.
Kumrî,
Mirzâ Muhammed Nakî. Kumrî Divanı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı Türkçe
Yazma Dîvânları Koleksiyonu Belediye K. 761.
Küntaş, Kemal (2018). Kerbelâ Saadete Ermişlerin Bahçesi Fuzûlî. İstanbul: Kalender Yay.
Mamedov, Anar (2003). Azerbaycan Litürjisinde Maktel Türü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar
Sinan Üniversitesi.
Muhaddisi, Cevad (2018). A’dan Z’ye Kerbelâ Ansiklopedisi İstanbul: Önsöz Yay.
Namazova, Nurana (2019). Ens.az ensiklopediya, Azerbaycan.
Öge, Ali Rıza. Bektaşî
Şairleri Antolojisi. Atatürk Kitaplığı, Belediye Yazmaları, Nu: Bel.
Yz.131.
Özçelik, Kenan (2010). “Türk Edebiyatında Yazılmış İlk
Maktel-i Hüseyin Kimin Eseridir?” Çeşitli Yönleriyle Kerbelâ, II. Cilt (Edebiyat). Sivas. 7-16.
Şişman, Rabia Şenay (2019). “Ayrılık Temi Ekseninde
Öncelenen Dil Öğelerinin Stilistik Kullanımlar: Kumrî Örneği”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi
90: 116.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. MUZAFFER KARATAŞYayın Tarihi: 04.12.2021Güncelleme Tarihi: 04.12.2021Eserlerinden Örnekler
Türkî El-Müsemmâ
Bi-Kenzi’l-Mesâib
Şi’rdür
kâ’ime-i arşda bir kenz-i hafâ
Asl-ı
miftâhı o kenzündür lisânü’ş-şu’arâ
Nutk-ı
şâ’irdür bilâ-şübhe Mesîhâ-nefesi
Çün
dem-i Rûh-ı Kudüsdür her iki rûha safâ
Şi’ri
insâf ile her geh çekeler bâzâra
Dâr-ı
dünyâda tapulmaz ona hîç vech-i bahâ
Şi’r
bir dürr-i girân-mâyedür her kelimesinün
Kıymeti
olmaz eger küllî cibâl olsa tılâ
Şi’rdür
hadd-i kemâle yitüren ma’rifeti
Şi’rdür
encümen-ârây-ı umûmu’l-urefâ
Şi’r
bir bahrdür batn-ı sadefi dürr-i yetîm
Ol
sadef dürrine muhtâc idi şâh ile gedâ
Şi’r
bir çeşme-i şîrîndir gelür cennetden
Nûş
iden cur’asın âlemde tapar nehc-i hüdâ
(Karataş,
Muzaffer (2021). Mirzâ Muhammed Nakî
(Kumrî) ve Kenzü’l-Mesâib’i (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi.
Diyarbakır. Dicle Üniversitesi. 146-147)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 04.12.2021Güncelleme Tarihi: 04.12.2021Eserlerinden Örnekler
Türkî El-Müsemmâ
Bi-Kenzi’l-Mesâib
Şi’rdür
kâ’ime-i arşda bir kenz-i hafâ
Asl-ı
miftâhı o kenzündür lisânü’ş-şu’arâ
Nutk-ı
şâ’irdür bilâ-şübhe Mesîhâ-nefesi
Çün
dem-i Rûh-ı Kudüsdür her iki rûha safâ
Şi’ri
insâf ile her geh çekeler bâzâra
Dâr-ı
dünyâda tapulmaz ona hîç vech-i bahâ
Şi’r
bir dürr-i girân-mâyedür her kelimesinün
Kıymeti
olmaz eger küllî cibâl olsa tılâ
Şi’rdür
hadd-i kemâle yitüren ma’rifeti
Şi’rdür
encümen-ârây-ı umûmu’l-urefâ
Şi’r
bir bahrdür batn-ı sadefi dürr-i yetîm
Ol
sadef dürrine muhtâc idi şâh ile gedâ
Şi’r
bir çeşme-i şîrîndir gelür cennetden
Nûş
iden cur’asın âlemde tapar nehc-i hüdâ
(Karataş,
Muzaffer (2021). Mirzâ Muhammed Nakî
(Kumrî) ve Kenzü’l-Mesâib’i (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi.
Diyarbakır. Dicle Üniversitesi. 146-147)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 04.12.2021Eserlerinden Örnekler
Türkî El-Müsemmâ
Bi-Kenzi’l-Mesâib
Şi’rdür
kâ’ime-i arşda bir kenz-i hafâ
Asl-ı
miftâhı o kenzündür lisânü’ş-şu’arâ
Nutk-ı
şâ’irdür bilâ-şübhe Mesîhâ-nefesi
Çün
dem-i Rûh-ı Kudüsdür her iki rûha safâ
Şi’ri
insâf ile her geh çekeler bâzâra
Dâr-ı
dünyâda tapulmaz ona hîç vech-i bahâ
Şi’r
bir dürr-i girân-mâyedür her kelimesinün
Kıymeti
olmaz eger küllî cibâl olsa tılâ
Şi’rdür
hadd-i kemâle yitüren ma’rifeti
Şi’rdür
encümen-ârây-ı umûmu’l-urefâ
Şi’r
bir bahrdür batn-ı sadefi dürr-i yetîm
Ol
sadef dürrine muhtâc idi şâh ile gedâ
Şi’r
bir çeşme-i şîrîndir gelür cennetden
Nûş
iden cur’asın âlemde tapar nehc-i hüdâ
(Karataş,
Muzaffer (2021). Mirzâ Muhammed Nakî
(Kumrî) ve Kenzü’l-Mesâib’i (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi.
Diyarbakır. Dicle Üniversitesi. 146-147)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Türkî El-Müsemmâ
Bi-Kenzi’l-Mesâib
Şi’rdür
kâ’ime-i arşda bir kenz-i hafâ
Asl-ı
miftâhı o kenzündür lisânü’ş-şu’arâ
Nutk-ı
şâ’irdür bilâ-şübhe Mesîhâ-nefesi
Çün
dem-i Rûh-ı Kudüsdür her iki rûha safâ
Şi’ri
insâf ile her geh çekeler bâzâra
Dâr-ı
dünyâda tapulmaz ona hîç vech-i bahâ
Şi’r
bir dürr-i girân-mâyedür her kelimesinün
Kıymeti
olmaz eger küllî cibâl olsa tılâ
Şi’rdür
hadd-i kemâle yitüren ma’rifeti
Şi’rdür
encümen-ârây-ı umûmu’l-urefâ
Şi’r
bir bahrdür batn-ı sadefi dürr-i yetîm
Ol
sadef dürrine muhtâc idi şâh ile gedâ
Şi’r
bir çeşme-i şîrîndir gelür cennetden
Nûş
iden cur’asın âlemde tapar nehc-i hüdâ
(Karataş, Muzaffer (2021). Mirzâ Muhammed Nakî (Kumrî) ve Kenzü’l-Mesâib’i (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Diyarbakır. Dicle Üniversitesi. 146-147)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | RIZÂ/RIZÂYÎ, Trabzonlu | d. 1819 - ö. 1893 ds. | Doğum Yılı | Görüntüle |
2 | HALİS | d. 1819 - ö. 1881 | Doğum Yılı | Görüntüle |
3 | SELÂMÎ, Abdüsselam | d. 1819 ? - ö. 1892 | Doğum Yılı | Görüntüle |
4 | HİMMETÎ, Arif | d. 1811 - ö. 1891 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
5 | HÜSEYİN | d. 1811 - ö. 1891 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
6 | HAKKI/FEVZÎ, Hüseyin Hakkı Efendi | d. 1832 - ö. 1891 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
7 | DÎDE, Mirza Nasrullah | d. 1797 - ö. 1870 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
8 | RÂGIB, Gaffâr | d. 1818 - ö. 1891 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
9 | ZÂKİR, Kasım Bey | d. 1784 - ö. 1857 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
10 | TÂ'İB, İsmail Tâ'ib Efendi | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
11 | NECÂ | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
12 | VÂFÎ, Osman Vâfî Efendi | d. 1834-35 - ö. 1890-91 | Madde Adı | Görüntüle |