Madde Detay
Murathan Mungan
(d. 1955 / ö. -)
Yazar, Şair
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Murathan Mungan, İstanbul'da doğdu, çocukluk ve ilk gençlik yıllarını Mardin'de geçirdi. Bu yıllarda Reşat Nuri Güntekin, Refik Halit Karay, Ömer Seyfettin ve Peyami Safa gibi Türk klasiklerini okudu. Mardin Lisesi'nden ve Ankara Üniversitesi Tiyatro Bölümü'nden mezun oldu. Yüksek lisans derecesini de aynı bölümden aldı ve Ankara Devlet Tiyatroları'nda 6 yıl, İstanbul Belediye Tiyatroları'nda da 3 yıl oyun yazarı olarak çalıştı. 1978'de şiirlerini yayımlamaya başladı. Sadece tiyatro ve şiir türlerinde değil, öykü, roman ve deneme türlerinde de yapıt verdi ve kendine özgü yaralı lirizmiyle edebiyata damgasını vurdu. Mungan İstanbul'da yaşamaktadır.
Murathan Mungan'ın edebiyatı, bir ayağını Anadolu coğrafyasının çokkültürlü yapısına, diğer ayağını ise modern toplumun çatışmalı ikliminde yalnızlaşan bireyine basan bir köprü gibidir; yapıtları toplumun gelenekselliğine yaslanan ancak bir yandan da modernleşen ve değişen dünyada bocalayan öznelerin çelişkili sesini duyurur. Mungan, ilk kitabı Mahmut ile Yezida'nın yayımlandığı 1980'den beri, tiyatrodan şiire, öyküden romana farklı pek çok türde yapıt vermiş ve prestijli pek çok ödül kazanmıştır. İlk şiir derlemesi “Osmanlı’ya Dair Hikâyat” ile Akademi Kitabevi Şiir Ödülü'nü alan Mungan, 1987'de yayımlanan Kırk Oda ile Haldun Taner Öykü Ödülü’nü, eski ve yeni yazılarının bir araya getirildiği Tuğla adlı kitabının yayımlandığı 2012'de ise tiyatro, şiir, kısa hikaye, roman tarzındaki eserlerindeki yaratıcılık, orijinallik ve yeteneklerinden dolayı Erdal Öz Edebiyat Ödülü’nü kazanmıştır. Mungan ilk kitabından bugüne tutkulu bir okur kitlesi yaratmış ve her yeni yapıtı ile bu kitleyi daha da genişleterek peşinden sürüklemiştir.
Mungan'ın edebiyatında otobiyografik öğelerin çarpıcı bir ağırlığı bulunur ve bu öğeler, bir çeşit hesaplaşmayı anlatının parçası kılar. Mungan, çocukluktan devralıp yalnızlığımıza kattığımız kişisel tarihimizin, içimizde yankılanan seslere dönüştüğünü gösterir. Yazarın yapıtlarında ayrıca, mitoloji, masallar ve anlatı geleneğinin sözlü aktarım özellikleri önemli yer tutar. Pek çok şiirinde ve öyküsünde yerel motiflerle bezeli bir anlatı göze çarpar: şamanistik dönemden kalma inanışlar, masal öğeleri, folklorik deyişler vb. dramatik anlatının merkezi unsurlarını oluştururlar. Örneğin kırk oda motifi, yazarın yıllara yayılan bir seri kitabının çerçevesini oluşturmaktadır: Kırk Oda (1987), Üç Aynalı Kırk Oda (1999), Yedi Kapılı Kırk Oda (2007) ve Dokuz Anahtarlı Kırk Oda (2017) kırk öykü ile tamlığa ermesi planlanan masalsı bir arayışın ayaklarıdır. Bu serinin son kitabı yazılan öykülerin toplamda kırka tamamlanacağı Son Oda olarak planlanmış ve bu başlık yazar tarafından duyurulmuştur. Yapıtlarını çok boyutlu bir tarihsel çerçeve içinde planlayan Mungan, kitapları arasındaki bağı da ilmek ilmek örer.
Mungan, Yüksek Topuklar, Şairin Romanı ve Çador adlı romanlarında da toplumsal eleştirisini kurarken, fantastiğe yaslanan mitolojik bir dil yaratırken ve toplumsal çatışmaların açtığı yaraları yansıtırken yine sözün yazılı kültüre mesafesine, edebiyatın işlevine ilişkin değinilere yer verir ve metinleri birbirine bağlayacak temas noktaları inşa eder. Şairin Romanı, eleştirmenler tarafından Mungan'ın başyapıtı olarak nitelendirilmektedir.
Yapıtlarında tutarlılık gözettiğini "mimari bir bütünlük" arayışı ile ifade eden yazar, bir yandan bu bütünlüğü yıllara yayılan yapıtlara dağıtmış bir yandan da bir yapıtta farklı türsel denemelere imza atabilmiştir. Örneğin Mungan, "Aynı Malzemenin Üç Ayrı Türde Yazılması ve Yazarlık Sorunları Açısından İncelenmesi" başlıklı üniversite yüksek lisans bitirme tezine dayalı kitabı Dört Kişilik Bahçe'de (1997), bir türden diğerine söylemin nasıl farklılaştığını tartışır. 1-1.5 sayfalık kısa öykülerden oluşan kitabı Kibrit Çöpleri (2011) de yazarın bu deneysel tarzının bir yansıması olarak değerlendirilebilir.
Şiirlerinde korku, merak, öfke gibi duyguları çerçeveleyen, çocuklukla, toplumla, tarihle hesaplaşan bir lirizm egemendir. Pek çok farklı imgeden aileyle, toplumla, tarihle bir hesaplaşma devşirilir ve bir yandan mitolojiye, sözün kayda geçmediği zamanlara atıfla bu hesaplaşma kendi içinde tarihsizleştirilirken, diğer yandan da paradoksal bir şekilde okuru kendi döngüsüne çeken samimi bir kişisel tarih inşa edilir.
Mungan, edebiyattaki kendi kişisel tarihini çeşitli denemelerinde detaylı bir şekilde açığa vurur. Yazma sürecini, okumalarını ve notlarını okurlarıyla paylaşır ve adeta edebi kişiliğini anlamak isteyenlere yol gösterir. Farklı tematik çerçevelerde derlediği hikayeler, köşe yazıları, deneme ve notlarıyla kendi okuma yolculuğuna, edebiyat meraklarına ve zevklerine ışık tutan Mungan, bir tür edebiyat tarihi kurmuş ve kendisini de içine yerleştirmiş olur.
2013 yılında yayımlanan oyunu “Mutfak” ile edebiyata adım attığı tiyatro türüne geri dönen Mungan, bu türde de çok başarılı yapıtlar vermiştir. Yapıtları farklı ekipler tarafından Türkiye'nin çeşitli şehirlerinde ve yurtdışında sahnelenmiştir.
Kaynakça
Murathan Mungan. Harita Metod Defteri. İstanbul: Metis Yayınları, 2016.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ ÇİMEN GÜNAY ERKOLYayın Tarihi: 01.11.2019Güncelleme Tarihi: 21.07.2022
Yayın Tarihi: 01.11.2019Güncelleme Tarihi: 21.07.2022
Güncelleme Tarihi: 21.07.2022
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Mahmut ile Yezida | Türkiye İş Bankası / Ankara | 1980 | Tiyatro |
Osmanlı\'ya Dair Hikayat | Ödül Alan Kitaplar / İstanbul | 1981 | Şiir |
Taziye | Dost / Ankara | 1982 | Tiyatro |
Kum Saati | Yeni İnsan / Ankara | 1984 | Hikâye |
Son İstanbul | Uçurum / Ankara | 1985 | Hikâye |
Sahtiyan | Yeni İnsan / Ankara | 1985 | Hikâye |
Cenk Hikayeleri | Remzi / İstanbul | 1986 | Hikâye |
Kırk Oda | Remzi / İstanbul | 1987 | Hikâye |
Lal Masallar | Remzi / İstanbul | 1989 | Hikâye |
Yaz Sinemaları | Remzi / İstanbul | 1989 | Şiir |
Eski 45'likler | Remzi / İstanbul | 1989 | Şiir |
Mırıldandıklarım | Remzi / İstanbul | 1990 | Şiir |
Yaz Geçer | Metis / İstanbul | 1992 | Şiir |
Geyikler Lanetler | Metis / İstanbul | 1992 | Tiyatro |
Bir Garip Orhan Veli | Metis / İstanbul | 1993 | Tiyatro |
Oda, Poster ve Şeylerin Kederi | Metis / İstanbul | 1993 | Şiir |
Omayra | Metis / İstanbul | 1993 | Şiir |
Kaf Dağının Önü | Metis / İstanbul | 1994 | Hikâye |
Metal | Metis / İstanbul | 1994 | Şiir |
Murathan'95 | Metis / İstanbul | 1996 | Derleme |
Paranın Cinleri | Metis / İstanbul | 1997 | Hikâye |
Dört Kişilik Bahçe | Metis / İstanbul | 1997 | Hikâye |
Oyunlar, İntiharlar, Şarkılar | Metis / İstanbul | 1997 | Şiir |
Mürekkep Balığı | Metis / İstanbul | 1997 | Şiir |
Başkalarının Gecesi | Metis / İstanbul | 1997 | Şiir |
Üç Aynalı Kırk Oda | Metis / İstanbul | 1999 | Hikâye |
Doğduğum Yüzyıla Veda | Metis / İstanbul | 1999 | Şiir |
Meskalin: 60 Draje | Metis / İstanbul | 2000 | Deneme |
Erkekler için Divan | Metis / İstanbul | 2001 | Şiir |
Yüksek Topuklar | Metis / İstanbul | 2002 | Roman |
Timsah Sokak Şiirleri | Metis / İstanbul | 2003 | Şiir |
Çador | Metis / İstanbul | 2004 | Roman |
Beşpeşe | Metis / İstanbul | 2004 | Roman |
Yedi Kapılı Kırk Oda | Metis / İstanbul | 2007 | Hikâye |
Dağ | Metis / İstanbul | 2007 | Şiir |
Eldivenler, Hikayeler | Metis / İstanbul | 2009 | Hikâye |
Bazı Yazlar Uzaktan Geçer | Metis / İstanbul | 2009 | Şiir |
Hayat Atölyesi | Metis / İstanbul | 2009 | Deneme |
İkinci Hayvan | Metis / İstanbul | 2010 | Şiir |
Gelecek | Metis / İstanbul | 2010 | Şiir |
227 sayfa | Metis / İstanbul | 2010 | Deneme |
Stüdyo Kayıtları | Metis / İstanbul | 2011 | Deneme |
Kibrit Çöpleri | Metis / İstanbul | 2011 | Hikâye |
Şairin Romanı | Metis / İstanbul | 2011 | Roman |
Doğu Sarayı | Metis / İstanbul | 2012 | Hikâye |
Aşkın Cep Defteri | Metis / İstanbul | 2012 | Diğer |
Tuğla | Metis / İstanbul | 2012 | Deneme |
Mutfak | Metis / İstanbul | 2013 | Tiyatro |
189 Sayfa | Metis / İstanbul | 2014 | Deneme |
İskambil Destesi | Metis / İstanbul | 2014 | Hikâye |
Mezopotamya Üçlemesi | Metis / İstanbul | 2014 | Tiyatro |
Güne Söylediklerim | Metis / İstanbul | 2015 | Deneme |
Solak Defterler | Metis / İstanbul | 2016 | Şiir |
Aşk için Ne Yazdıysam | Metis / İstanbul | 2016 | Şiir |
Küre : Poetika Yazıları | Metis / İstanbul | 2016 | Deneme |
Harita Metod Defteri | Metis / İstanbul | 2016 | Otobiyografi |
Dokuz Anahtarlı Kırk Oda | Metis / İstanbul | 2017 | Hikâye |
Çağ Geçitleri | Metis / İstanbul | 2019 | Şiir |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | SELÎM, Kavsara-zâde Mehmed | d. 1661 - ö. 1725-26 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | NÂZİKÎ, İstanbulî Mehmed Nâzikî Efendi | d. ? - ö. 1623 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | FÜTÛHÎ, Hüseyin Çelebi | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Roni Margulies | d. 1955 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | KURBAN BACI/KURBAN, Durkadın Karagöl | d. 1955 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | NİHAT ÖZTÜRK | d. 1955 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | İlkay Adalı | d. 14 Ocak 1944 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
8 | Nurettin Kalkandelen | d. 1902 - ö. 21 Aralık 1974 | Meslek | Görüntüle |
9 | Mehmet Akif Alacaoğulları | d. 1961 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
10 | Sevin Okyay | d. 25 Kasım 1942 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | Ahmet Lütfi Kazancı | d. 1 Ağustos 1936 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | Utku Kaygusuz | d. 1985 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |