Madde Detay
NEVRÛZ BİN ÎSÂ
(d. ?/1792 - ö. ?/1860)
divan-tekke şairi
(Divan-Tekke / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Seyyid Nevrûz, Sefil Nevrûz, Âşık Nevrûz, Nevrûz
bin Îsâ, Seyyid Nevrûz Velî gibi mahlas ve unvanlarla anılan şairin Küçük Mustafâ Dede adıyla tanınan bir
halk şairi olduğu belirtilir (Dedekargınoğlu 2015: 113). Kendini Seyyid olarak tanıtmasından
hareketle Hz. Peygamber’in (sav) soyundan geldiği söylenebilir. Bibliyografik
kaynaklarda, hakkında herhangi bir bilgiye ulaşılamayan Seyyid Nevruz’un
hayatıyla ilgili en teferruatlı malumat eserlerinde bulunmaktadır.
Şiirlerinden, 1206/1792 yılında doğduğu bilgisine ulaşılmaktadır (Yıldızhan
2014: 202). Eskiden Adana’ya, şimdi ise Mersin’e bağlı olan Tarsus’un
Bağlarbaşı köyünde yaşamış, 1276/1860 yılında vefat etmiştir (Dedekargınoğlu
2016: 341). Babası, binek hayvanlarının semerleri altına konan kaba keçe yapma
işi olan teğelticilikle uğraşır. Bundan dolayı Teğelticioğlu olarak da tanınmıştır. Şair, teğelti ile yakın anlama
gelen saraç kelimesini de Saraç Nevrûz şeklinde mahlas olarak
kullanır (Dedekargınoğlu 2015: 113). Hayatının bir döneminde Malatya’da bulunup
burada bir tekkede hizmet etmiştir. Kendisinin Caferî mezhebine mensup
olduğunu, din ilimlerine vâkıf, hafız-ı Kur’an, nücum ve remilde usta olduğunu
ifade eder (Çelik 2022: 79-80).
Şiirlerinde
Alevî-Bektaşî geleneğinin özellikleri dikkat çeker. Alevîlere ait sözlü
gelenekte şiirlerine bugün de rastlanmaktadır. Genellikle dörtlüklerle ve hece
ölçüsüyle yazılan bu şiirlerden yirmi tanesi, Hüseyin Dedekargınoğlu tarafından
Âşıkların Dilinden Dede Garkın adlı eserde derlenmiştir
(Dedekargınoğlu 2015: 113-154). Bilhassa Çukurova yöresinde yaşayan
bazı Bektaşî şairlerin şiirlerine yer verilen cönklerde onun şiirlerine de
rastlanır (Çelik 2019: 214). Alevîliğin Dede Garkın Ocağı’na bağlıdır.
Malatya’da hizmet ettiği tekke de asıl adı Nu’man
olan Dede Garkın’a bağlı bir dergâhtır (Çelik 2022: 78).
Nevrûz’un
şiirlerinde Hz. Ali muhabbeti ve On İki İmâm aşkı önemli bir yer tutar. Hacı
Bektaş Velî’yi şiirlerinde sıklıkla zikreder. Şiirlerinde, sanattan ziyade
öğreticilik ön plandadır. Eldeki üç eserini mesnevi nazım şekli ile yazmıştır.
Bu eserlerinde aruz ölçüsünü kullanmış olmakla beraber birçok aruz kusuru göze
çarpmaktadır. Genel itibariyle sade, açık, anlaşılır bir üslubu vardır. Halk
şiiri geleneğiyle yazdığı kimi şiirlerinde sanatlı üslup görülür.
Seyyid
Nevrûz’un, bazı cönklerde görülen ve sözlü gelenekle günümüze gelen şiirleri
dışında bilinen üç eseri daha vardır. Kütüphanelerde tek nüshasına ulaşılabilen
eserler, tek bir yazma içinde arka arkaya sıralanmıştır. Eserlerin, müellif
hattıyla yazıldığı anlaşılmaktadır. Bu eserler şunlardır:
Kıssa-i Kerbelâ: Millî
Kütüphane’de, 06 Hk 5044/1 arşiv numarası ile kayıtlı yazmanın 1a-137b
varakları arasındadır. Mesnevi nazım şekli ile yazılmış olmakla beraber farklı
nazım şekilleri de mevcuttur. Bahr-ı tavil ve nazm başlığıyla şiirlere de yer
verilmiştir. Başı eksiktir. Mesnevi bölümü 3282, tamamı 4226 beyittir.
Mesnevide 51 gazel (8 gazel Halimi mahlaslı bir şaire ait), 4 kasîde ve 7
murabba vardır (Yıldızhan, 2014, s. 6). Eserin genelinde Kerbelâ hadisesi
anlatılmaktadır. 1231/1816 yılında yazılmıştır. Eser hakkında iki yüksek lisans
tezi hazırlanmıştır (Yıldızhan, 2014; Yüksel, 2012).
Kıssa-i Yûsuf ile Züleyhâ: Yazmada
aynı hatla yazılmış ikinci eserdir. 140a-224b varaklar arasındadır. Millî
Kütüphane’de 06 Hk 5044/2 numarası ile kayıtlıdır. İstinsah yılı 1231/1816’dır.
Mesnevi nazım şekli ile yazılmıştır. 2597 beyittir. Eserde Kur’an-ı Kerim’de
anlatılan ve İslâmî edebiyatlarda birçok şair tarafından muhtelif asırlarda
kaleme alınan Hazret-i Yusuf kıssası anlatılmıştır. Sonunda aynı müellife ait
bir nasihat-nâmeye yer verilmiştir. Eser hakkında bir yüksek lisans tezi
yapılmıştır (Yılmaz, 2019).
Velâyet-nâme-i İbrâhîm Edhem: Yazmanın
228b-259a varakları arasındaki eser Millî Kütüphane’de 06 Hk 5044/3 numarası
ile kayıtlıdır. Toplamda 1045
beyitlik, mesnevi nazım şekliyle yazılmış bir eserdir. Tam adı,
Velâyet-nâme-i İbrâhîm Edhem Pâdişâh-ı Belh ü Buhâr Sultân Kaygısız ‘Abdâl’dır.
Eserin dikkate değer kurgusunda, VIII. yy.da yaşadığı rivayet edilen
İbrâhîm Edhem’in XIII. yy.da yaşadığı bilinen Hacı Bektaş-ı Velî’ye talebe
yapılması ve isminin Kaygusuz Abdal olarak değiştirilmesi söz konusudur. Eserle
ilgili bir doktora tezi yapılmıştır (Çelik 2022).
Kaynakça
Çelik, Ramazan
(2019). “Adanalı Seyyid Nevrûz’un
Hayatı, Sanatı ve Velâyetnâme-i İbrâhîm Edhem Adlı Eseri”, II.
Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Bildiriler Kitabı (USBK) 7-9 Kasım
2019. Gümüşhane: Gümüşhane Üniversitesi
Yayınları, 213-232.
Çelik, Ramazan
(2022). Türk Edebiyatında İbrâhîm Bin Edhem Velâyet-nâmeleri ve Adanalı
Seyyid Nevrûz’un Velâyet-nâme-i İbrâhîm Edhem’i (İnceleme-Metin-İndeks).
Yayımlanmamış Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Dedekargınoğlu,
Hüseyin (2015). Âşıkların Dilinden Dede Garkın. Ankara: Yurt Kitap
Yayınları.
Dedekargınoğlu,
Hüseyin (2016). “Dedekargın Aşireti ve
Nevruz’dan Sıdkî’ya”, Yeniceli Âşık Sıdkî Baba ve Popülerlik Çerçevesinde
Kültür-Sanat Sempozyumu. 13-15
Ekim 2016. Mersin: Mersin Büyükşehir Belediyesi Yayınları, 333-352.
Yıldızhan,
Hüseyin (2014). Nevrûz bin İsâ Adanavî Manzûme-i Kıssa-i Kerbelâ
İnceleme-Çeviri yazı-Sözlük-Tıpkıbasım. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi.
Yılmaz, Aysel
(2019). Nevrûz bin İsâ Adanavî Manzume-i Kıssa-i Yûsuf u Züleyhâ
(İnceleme-Çeviri Yazı-İndeks). Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi.
Yüksel, Yahya
(2012). Nevrûz b. İsâ’nın Manzûme-i Kıssa-i Kerbelâ’sı (v70a-139b). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu
Üniversitesi.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. RAMAZAN ÇELİKYayın Tarihi: Güncelleme Tarihi: 20.10.2022Eserlerinden Örnekler
Ucunda
Garip bülbül niçin gamlı yaslısın
Geçer kış günleri yaz var ucunda
Açılmış goncalar bülbüle karşı
Güle zulüm değil mi naz var ucunda
Bir kaşı leylada kaldı nazarım
Gayrı hublar ile yoktur pazarım
Bir güzelden hicap eder gezerim
Ciğerim yandıran yüz var ucunda
Senin derdin benim derdime taydır
Kirpiklerin oktur kaşların yaydır
Bir günüm yıl geçer saatim aydır
Gözlerim yolunu söz var ucunda
Gönül bir sözümden hisse alırsan
Üç günlük dünyada beş gün kalırsan
Mağrurlanma üç beş mangır bulursan
Çokluğa güvenme az var ucunda
Çok haber sorma sen bu haber yeter
Bezirgân metaın alana satar
Gelin ferzend olmuş oynarsan atar
Nevrûz âşık olmuş kız var ucunda (Dedekargınoğlu 2015: 117).
İkrarıyız
Biz bu meydanın işarıyız işarı
Sağ sözün bendin ikrarıyız ikrarı
Bir biliriz Allah’ın rasûlüdür Ahmet
Bendesiyiz Ali’nin Haydarıyız Haydarı
Mustafâ’nın Murtazâ’nın yolunun
hâkiyiz
Şâh-ı Merdân kapusunda çakeriz çakeri
Habib-i Ekrem ümmetiyiz biz ancak
Şir-i Hudâ’nın kamberiyiz kamberi
Şâh Hasan Hulki Rızâ kalbimizde
Şâh Hüseyn’i severiz dildârıyız
dildârı
Zikrederiz dilde İmâm Zeynel Abidin
Hem İmâm Bâkır’ın sâdık yâriyiz yâri
Gürûh-ı nâciyiz erkânı hak bilmişiz
Nâciyiz mezhebimiz Caferîyiz Caferî
İmâm Mûsâ-i Kâzım Rızâ’nın uğruna
Takî Nakî muhibb-i Askerî’yiz Askerî
Şâh Muhammed Mehdî intikâmın alır
Şüphesiz inanmışız ezberiyiz ezberi
Münâfığa sad hezarân lânetim var
Kast-ı Yezid sinesinin hançeriyiz
hançeri
Hamdulillah pîrimiz Sultân Nûmân
evliyâ
Ziyâret kıldık hacı ekberiyiz ekberi
Gel ha gel Seyyid Nevrûz Dede Garkın bâbının
Kapusu toprağının kurbanıyız kurbânı (Dedekargınoğlu 2015: 135-136).
Velâyet-nâme-i İbrâhîm Edhem’den
Girdi Pîr’iñ dergâhına çün Edhem
Âsitâne yüz sürüp basdı kadem
Erkânıyla Pîr’e kıldı temennâ
Edeb ile tecellâ-yı âmennâ
Uş irişdi Hünkâr’ıñ hizmetine
Cân u dilden bende oldı Hazret’ine
Hünkâr eytdi safâ geldiñ ey Edhem
Kaykısız ol dahı çekme renc ü gam
Ulu tutdı kadriñi Hak Tebârek
Dâ’imâ rif’atiñ olsun mübârek
Kaykısız ol kaykı çekme benimsiñ
Başım tâcı gözim nûrı cânımsıñ
Hizmet eyle hizmetiñde kıl kerem
Hizmet ile bul devlet-i muhterem
Hizmet ile yetişürsiñ kemâle
Hizmet ile vâsıl oluñ cemâle
Hizmet ile bulursıñ izz ü şeref
Hizmet ile müsemmâdur men ‘aref
Hizmet dürür şerì’atıñ binâsı
Hizmet dürür tarîkatiñ ‘inâsı
Hizmet dürür hakîkatiñ kapusı
Hizmet dürür ma’rifetiñ yapusı
Hizmet dürür edeb erkân u devlet
Hizmet ile olur bu genc-i rif’at
Hizmet dürür cümle işiñ başı hem
Hizmet ile olur fazl-ı muhterem
Uş hizmeti çıkarursañ ger başa
Bâtınından kılañ sırrı temâşâ
Edhem eytdi başım üzre eyâ şâh
Hizmetiñde uş gulâmım ey penâh
Buyurgıl hizmeti baña eyâ Pîr
Hizmetimde hergiz itmem taksîr
Hünkâr eytdi kaykısız ol katımda
Kırk sene bel bağla bu hizmetimde (Çelik 2022: 394-396)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: Güncelleme Tarihi: 20.10.2022Eserlerinden Örnekler
Ucunda
Garip bülbül niçin gamlı yaslısın
Geçer kış günleri yaz var ucunda
Açılmış goncalar bülbüle karşı
Güle zulüm değil mi naz var ucunda
Bir kaşı leylada kaldı nazarım
Gayrı hublar ile yoktur pazarım
Bir güzelden hicap eder gezerim
Ciğerim yandıran yüz var ucunda
Senin derdin benim derdime taydır
Kirpiklerin oktur kaşların yaydır
Bir günüm yıl geçer saatim aydır
Gözlerim yolunu söz var ucunda
Gönül bir sözümden hisse alırsan
Üç günlük dünyada beş gün kalırsan
Mağrurlanma üç beş mangır bulursan
Çokluğa güvenme az var ucunda
Çok haber sorma sen bu haber yeter
Bezirgân metaın alana satar
Gelin ferzend olmuş oynarsan atar
Nevrûz âşık olmuş kız var ucunda (Dedekargınoğlu 2015: 117).
İkrarıyız
Biz bu meydanın işarıyız işarı
Sağ sözün bendin ikrarıyız ikrarı
Bir biliriz Allah’ın rasûlüdür Ahmet
Bendesiyiz Ali’nin Haydarıyız Haydarı
Mustafâ’nın Murtazâ’nın yolunun
hâkiyiz
Şâh-ı Merdân kapusunda çakeriz çakeri
Habib-i Ekrem ümmetiyiz biz ancak
Şir-i Hudâ’nın kamberiyiz kamberi
Şâh Hasan Hulki Rızâ kalbimizde
Şâh Hüseyn’i severiz dildârıyız
dildârı
Zikrederiz dilde İmâm Zeynel Abidin
Hem İmâm Bâkır’ın sâdık yâriyiz yâri
Gürûh-ı nâciyiz erkânı hak bilmişiz
Nâciyiz mezhebimiz Caferîyiz Caferî
İmâm Mûsâ-i Kâzım Rızâ’nın uğruna
Takî Nakî muhibb-i Askerî’yiz Askerî
Şâh Muhammed Mehdî intikâmın alır
Şüphesiz inanmışız ezberiyiz ezberi
Münâfığa sad hezarân lânetim var
Kast-ı Yezid sinesinin hançeriyiz
hançeri
Hamdulillah pîrimiz Sultân Nûmân
evliyâ
Ziyâret kıldık hacı ekberiyiz ekberi
Gel ha gel Seyyid Nevrûz Dede Garkın bâbının
Kapusu toprağının kurbanıyız kurbânı (Dedekargınoğlu 2015: 135-136).
Velâyet-nâme-i İbrâhîm Edhem’den
Girdi Pîr’iñ dergâhına çün Edhem
Âsitâne yüz sürüp basdı kadem
Erkânıyla Pîr’e kıldı temennâ
Edeb ile tecellâ-yı âmennâ
Uş irişdi Hünkâr’ıñ hizmetine
Cân u dilden bende oldı Hazret’ine
Hünkâr eytdi safâ geldiñ ey Edhem
Kaykısız ol dahı çekme renc ü gam
Ulu tutdı kadriñi Hak Tebârek
Dâ’imâ rif’atiñ olsun mübârek
Kaykısız ol kaykı çekme benimsiñ
Başım tâcı gözim nûrı cânımsıñ
Hizmet eyle hizmetiñde kıl kerem
Hizmet ile bul devlet-i muhterem
Hizmet ile yetişürsiñ kemâle
Hizmet ile vâsıl oluñ cemâle
Hizmet ile bulursıñ izz ü şeref
Hizmet ile müsemmâdur men ‘aref
Hizmet dürür şerì’atıñ binâsı
Hizmet dürür tarîkatiñ ‘inâsı
Hizmet dürür hakîkatiñ kapusı
Hizmet dürür ma’rifetiñ yapusı
Hizmet dürür edeb erkân u devlet
Hizmet ile olur bu genc-i rif’at
Hizmet dürür cümle işiñ başı hem
Hizmet ile olur fazl-ı muhterem
Uş hizmeti çıkarursañ ger başa
Bâtınından kılañ sırrı temâşâ
Edhem eytdi başım üzre eyâ şâh
Hizmetiñde uş gulâmım ey penâh
Buyurgıl hizmeti baña eyâ Pîr
Hizmetimde hergiz itmem taksîr
Hünkâr eytdi kaykısız ol katımda
Kırk sene bel bağla bu hizmetimde (Çelik 2022: 394-396)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 20.10.2022Eserlerinden Örnekler
Ucunda
Garip bülbül niçin gamlı yaslısın
Geçer kış günleri yaz var ucunda
Açılmış goncalar bülbüle karşı
Güle zulüm değil mi naz var ucunda
Bir kaşı leylada kaldı nazarım
Gayrı hublar ile yoktur pazarım
Bir güzelden hicap eder gezerim
Ciğerim yandıran yüz var ucunda
Senin derdin benim derdime taydır
Kirpiklerin oktur kaşların yaydır
Bir günüm yıl geçer saatim aydır
Gözlerim yolunu söz var ucunda
Gönül bir sözümden hisse alırsan
Üç günlük dünyada beş gün kalırsan
Mağrurlanma üç beş mangır bulursan
Çokluğa güvenme az var ucunda
Çok haber sorma sen bu haber yeter
Bezirgân metaın alana satar
Gelin ferzend olmuş oynarsan atar
Nevrûz âşık olmuş kız var ucunda (Dedekargınoğlu 2015: 117).
İkrarıyız
Biz bu meydanın işarıyız işarı
Sağ sözün bendin ikrarıyız ikrarı
Bir biliriz Allah’ın rasûlüdür Ahmet
Bendesiyiz Ali’nin Haydarıyız Haydarı
Mustafâ’nın Murtazâ’nın yolunun
hâkiyiz
Şâh-ı Merdân kapusunda çakeriz çakeri
Habib-i Ekrem ümmetiyiz biz ancak
Şir-i Hudâ’nın kamberiyiz kamberi
Şâh Hasan Hulki Rızâ kalbimizde
Şâh Hüseyn’i severiz dildârıyız
dildârı
Zikrederiz dilde İmâm Zeynel Abidin
Hem İmâm Bâkır’ın sâdık yâriyiz yâri
Gürûh-ı nâciyiz erkânı hak bilmişiz
Nâciyiz mezhebimiz Caferîyiz Caferî
İmâm Mûsâ-i Kâzım Rızâ’nın uğruna
Takî Nakî muhibb-i Askerî’yiz Askerî
Şâh Muhammed Mehdî intikâmın alır
Şüphesiz inanmışız ezberiyiz ezberi
Münâfığa sad hezarân lânetim var
Kast-ı Yezid sinesinin hançeriyiz
hançeri
Hamdulillah pîrimiz Sultân Nûmân
evliyâ
Ziyâret kıldık hacı ekberiyiz ekberi
Gel ha gel Seyyid Nevrûz Dede Garkın bâbının
Kapusu toprağının kurbanıyız kurbânı (Dedekargınoğlu 2015: 135-136).
Velâyet-nâme-i İbrâhîm Edhem’den
Girdi Pîr’iñ dergâhına çün Edhem
Âsitâne yüz sürüp basdı kadem
Erkânıyla Pîr’e kıldı temennâ
Edeb ile tecellâ-yı âmennâ
Uş irişdi Hünkâr’ıñ hizmetine
Cân u dilden bende oldı Hazret’ine
Hünkâr eytdi safâ geldiñ ey Edhem
Kaykısız ol dahı çekme renc ü gam
Ulu tutdı kadriñi Hak Tebârek
Dâ’imâ rif’atiñ olsun mübârek
Kaykısız ol kaykı çekme benimsiñ
Başım tâcı gözim nûrı cânımsıñ
Hizmet eyle hizmetiñde kıl kerem
Hizmet ile bul devlet-i muhterem
Hizmet ile yetişürsiñ kemâle
Hizmet ile vâsıl oluñ cemâle
Hizmet ile bulursıñ izz ü şeref
Hizmet ile müsemmâdur men ‘aref
Hizmet dürür şerì’atıñ binâsı
Hizmet dürür tarîkatiñ ‘inâsı
Hizmet dürür hakîkatiñ kapusı
Hizmet dürür ma’rifetiñ yapusı
Hizmet dürür edeb erkân u devlet
Hizmet ile olur bu genc-i rif’at
Hizmet dürür cümle işiñ başı hem
Hizmet ile olur fazl-ı muhterem
Uş hizmeti çıkarursañ ger başa
Bâtınından kılañ sırrı temâşâ
Edhem eytdi başım üzre eyâ şâh
Hizmetiñde uş gulâmım ey penâh
Buyurgıl hizmeti baña eyâ Pîr
Hizmetimde hergiz itmem taksîr
Hünkâr eytdi kaykısız ol katımda
Kırk sene bel bağla bu hizmetimde (Çelik 2022: 394-396)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Ucunda
Garip bülbül niçin gamlı yaslısın
Geçer kış günleri yaz var ucunda
Açılmış goncalar bülbüle karşı
Güle zulüm değil mi naz var ucunda
Bir kaşı leylada kaldı nazarım
Gayrı hublar ile yoktur pazarım
Bir güzelden hicap eder gezerim
Ciğerim yandıran yüz var ucunda
Senin derdin benim derdime taydır
Kirpiklerin oktur kaşların yaydır
Bir günüm yıl geçer saatim aydır
Gözlerim yolunu söz var ucunda
Gönül bir sözümden hisse alırsan
Üç günlük dünyada beş gün kalırsan
Mağrurlanma üç beş mangır bulursan
Çokluğa güvenme az var ucunda
Çok haber sorma sen bu haber yeter
Bezirgân metaın alana satar
Gelin ferzend olmuş oynarsan atar
Nevrûz âşık olmuş kız var ucunda (Dedekargınoğlu 2015: 117).
İkrarıyız
Biz bu meydanın işarıyız işarı
Sağ sözün bendin ikrarıyız ikrarı
Bir biliriz Allah’ın rasûlüdür Ahmet
Bendesiyiz Ali’nin Haydarıyız Haydarı
Mustafâ’nın Murtazâ’nın yolunun
hâkiyiz
Şâh-ı Merdân kapusunda çakeriz çakeri
Habib-i Ekrem ümmetiyiz biz ancak
Şir-i Hudâ’nın kamberiyiz kamberi
Şâh Hasan Hulki Rızâ kalbimizde
Şâh Hüseyn’i severiz dildârıyız
dildârı
Zikrederiz dilde İmâm Zeynel Abidin
Hem İmâm Bâkır’ın sâdık yâriyiz yâri
Gürûh-ı nâciyiz erkânı hak bilmişiz
Nâciyiz mezhebimiz Caferîyiz Caferî
İmâm Mûsâ-i Kâzım Rızâ’nın uğruna
Takî Nakî muhibb-i Askerî’yiz Askerî
Şâh Muhammed Mehdî intikâmın alır
Şüphesiz inanmışız ezberiyiz ezberi
Münâfığa sad hezarân lânetim var
Kast-ı Yezid sinesinin hançeriyiz
hançeri
Hamdulillah pîrimiz Sultân Nûmân
evliyâ
Ziyâret kıldık hacı ekberiyiz ekberi
Gel ha gel Seyyid Nevrûz Dede Garkın bâbının
Kapusu toprağının kurbanıyız kurbânı (Dedekargınoğlu 2015: 135-136).
Velâyet-nâme-i İbrâhîm Edhem’den
Girdi Pîr’iñ dergâhına çün Edhem
Âsitâne yüz sürüp basdı kadem
Erkânıyla Pîr’e kıldı temennâ
Edeb ile tecellâ-yı âmennâ
Uş irişdi Hünkâr’ıñ hizmetine
Cân u dilden bende oldı Hazret’ine
Hünkâr eytdi safâ geldiñ ey Edhem
Kaykısız ol dahı çekme renc ü gam
Ulu tutdı kadriñi Hak Tebârek
Dâ’imâ rif’atiñ olsun mübârek
Kaykısız ol kaykı çekme benimsiñ
Başım tâcı gözim nûrı cânımsıñ
Hizmet eyle hizmetiñde kıl kerem
Hizmet ile bul devlet-i muhterem
Hizmet ile yetişürsiñ kemâle
Hizmet ile vâsıl oluñ cemâle
Hizmet ile bulursıñ izz ü şeref
Hizmet ile müsemmâdur men ‘aref
Hizmet dürür şerì’atıñ binâsı
Hizmet dürür tarîkatiñ ‘inâsı
Hizmet dürür hakîkatiñ kapusı
Hizmet dürür ma’rifetiñ yapusı
Hizmet dürür edeb erkân u devlet
Hizmet ile olur bu genc-i rif’at
Hizmet dürür cümle işiñ başı hem
Hizmet ile olur fazl-ı muhterem
Uş hizmeti çıkarursañ ger başa
Bâtınından kılañ sırrı temâşâ
Edhem eytdi başım üzre eyâ şâh
Hizmetiñde uş gulâmım ey penâh
Buyurgıl hizmeti baña eyâ Pîr
Hizmetimde hergiz itmem taksîr
Hünkâr eytdi kaykısız ol katımda
Kırk sene bel bağla bu hizmetimde (Çelik 2022: 394-396)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | SÂMÎ, Abdurrahman Paşa | d. 1792 - ö. 1881 | Doğum Yılı | Görüntüle |
2 | NASFET, Ahmed Rızâ Nasfet Efendi | d. 1792 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
3 | RÂGIB, Ahmed Râgıb Efendi, Bursalı | d. 1792-93 - ö. 1855-56 | Doğum Yılı | Görüntüle |
4 | HEYRÂN, Heyrân Hanım | d. ? - ö. 1850-1860 arası | Ölüm Yılı | Görüntüle |
5 | HANDÎ, Eskizağralı | d. ? - ö. 1860 ds. | Ölüm Yılı | Görüntüle |
6 | ABDÜRREZZÂK BÂHİR EFENDİ | d. ? - ö. 1860 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
7 | HAYYÂT VEHBÎ, Erzincanlı Terzi Baba | d. 1776 veya 1781 - ö. 1848 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
8 | SALİH BABA | d. 1846 - ö. 1907 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
9 | Gazzî-zâde Şeyh Abdüllatîf Efendi | d. 1776? - ö. 1832 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
10 | MU'ÎN, Mehmed Mu'în Efendi | d. ? - ö. 1652-1653 | Madde Adı | Görüntüle |
11 | MOĞOL HANIM | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
12 | VÂSIF, Gülşenî-zâde | d. ? - ö. 1873 | Madde Adı | Görüntüle |