Madde Detay
Eflatun Cem Güney
Masal Babası, Masalcı Baba
(d. 1896 / ö. 2 Ocak 1981)
Folklor araştırmacısı, öğretmen, şair
(Yeni Edebiyat / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Malatya’nın Hekimhan ilçesinde doğdu. Çok küçük yaşta hem yetim hem öksüz kaldığından 1903 yılında amcasının yanına Sivas’a gitti (Hınçer 1972). Burada önce Sivas Fevziye İbtidaisine (ilkokul) kaydoldu. Başarıyla bu okuldan mezun olduktan sonra Sivas İdadisinde ve Sivas Sultanisinde okudu (Emiroğlu 2005). 1918 yılında ilk görev yeri olan Konya‘ya atanan Eflatun Cem Güney burada (Konya Öksüzler Yurdunda) Türkçe öğretmenliği yaptı. Daha sonra girdiği sınavda başarılı olup edebiyat öğretmeni oldu (Mert 2009). Atatürk’ün başlattığı Milli Mücadele hareketinden etkilenen Güney'in, Kuva-yı Milliye marşı yazdığı, aynı zamanda Kuva-yı Milliye’nin bir yayın organı olan Öğüt gazetesinde yazar olarak da görev yaptığı bilinmektedir. Bu dönemde ilk dergisi olan İrşat’ı çıkararak yazın hayatını devam ettirdi. Daha sonra Ankara’ya giderek memurluk görevinde bulundu, ardından Eskişehir’e edebiyat öğretmeni olarak atandı.
Eskişehir’de 1921 yılında İstiklal dergisini çıkardı. Eskişehir’in düşman işgaline uğraması üzerine Kayseri Lisesine Türkçe öğretmeni olarak atandı. 1921-1923 yılları arasında Nafi Atuf Kansu ile beraber Misak-ı Milli gazetesini çıkardı. Bir yandan milli mücadeleye destek verirken öte yandan kendi çalışmalarına devam etti, dergilerde yazılar yayınladı. Çalışmaları dönemin devlet adamlarının dikkatini çekti. Cumhuriyet’in ilanından sonra kurulan Mütehassıslar Komisyonuna seçildi. Bu komisyonda devrin önemli isimleriyle birlikte Türkçe ve edebiyat kitaplarının eğitim-öğretim yönünden incelenmesi çalışmalarına katıldı(Hınçer 1972). Daha sonra Sivas’a dönüp Duygu ve Düşünce adlı bir dergi çıkardı. 1927 yılında Sivas İdadisinde edebiyat öğretmenliği yaptı, başarılı çalışmalarından ve gayretinden ötürü açılması planlanan Samsun Lisesi’nin hazırlıklarını yürütmek üzere görevlendiridi (Emiroğlu 2005). Sivas’ta bulunduğu 1923–1928 yılları arasında Muallimler Birliği ve Türk Ocağı çatısı altında dernekçilik çalışmalarında bulundu, yerel Kızılırmak gazetesine katkıda bulundu (Yıldız 2012). 1931 yılında müdür başyardımcısı olarak Afyon Lisesi’ne atandı. Afyon’da da 1932 yılında Taşpınar adlı Halkevi dergisini çıkardı. Gezici Köy Kitaplıkları oluşturarak çocuklar için önemli bir hizmeti gerçekleştirdi. 1933 yılında on bir yıl görev yapacağı Kütahya Lisesi’ne edebiyat öğretmeni olarak atandı. 1944 yılında oğlu Çetin’in rahatsızlığı nedeniyle İstanbul’a tayin istedi. 1944 yılının son aylarında oğlu vefat etti. Bu olay Güney’i derinden sarstı. Rezzan ve Özden adlarında iki kızı daha olduğu bilinmektedir (Kaplan 2012). 1950'li yıllarda Topkapı Sarayı Müzesi Müdür Yardımcılığına getirildi, burada eski eserler ile birlikte saray arşivi ve saraydaki ‘Eski Maarif Nezareti’ arşivini inceleme imkânı buldu. 1956 yılında İstanbul Milli Eğitim Müdür Yardımcılığı görevini yürüttü.
Ünü ülke sınırlarını aşan Eflatun Cem Güney’e Danimarka’daki Hans Christian Andersen Medal Kurumu, Açıl Sofram Açıl adlı kitabı nedeniyle ‘Andersen Payesi Onur Diploması’ ve ‘Dünya Çocuk Yazını Sertifikası’ (1956) vermiş, aynı ödülü Dede Korkut Masalları adlı eseri ile ikinci kez almıştır(Gürtürk 1982: 383). Uluslararası camiada çok önemli kabul edilen bu ödülüTürkiye’den alan ilk kişi olan Eflatun Cem Güney, Türk halk masallarının dünyaya tanıtılmasında önemli rol oynadı.
Türk halk bilimi alanında önemli çalışmalar yapan Eflatun Cem Güney, yaşamı boyunca pek çok başarılı işe imza attı. Özellikle derinlemesine incelediği masal türü ona Masal Babası unvanını kazandırdı. Ayrıca Türkiye radyolarında uzun yıllar kendi yazdığı masalları okudu (Mert 2009). Türk Folklor Araştırmaları Dergisinde folklor-edebiyat konularında çeşitli yazılar da yayınladı. 1972 yılında kendisine Devlet Kültür Armağanı verildi Gözündeki bir rahatsızlıktan ötürü (katarakt) son yıllarını evine kapanarak geçiren yazarın vefatının ardından tüm kitapları ailesi tarafından Topkapı Sarayına verildi (Emiroğlu 2005).
Masal denilince akla ilk gelen isimlerden biri olan Eflatun Cem Güney, uzun yıllar büyük bir titizlikle derlediği masalları yazıya geçirerek, hem bu ürünlerin unutulup yok olmasına engel olmuş hem de gelecek kuşaklara büyük bir kültürel miras bırakmıştır. Folklor araştırmalarına (özellikle masal derlemeleri ile) yaptığı katkılar sebebiyle Masal Babası ve Masalcı Baba şeklinde anılır. Hayatını okumaya, eğitime ve kültürel çalışmalara adayan Eflatun Cem Güney’in adı; ülke sınırlarını aşmış, yazdığı masallar farklı dillere çevrilmiştir. Bu yönüyle yerelden evrensele ulaşmayı başarabilen kişilerden biridir. Ayrıca çocuk edebiyatının Nobeli sayılan Hans Christian Andersen ödülünü alması, Güney’in ününü uluslararası alanda daha da artırır. Yazarın folklorik çalışmalarına ağırlık vermesinde oğlunun vefatının etkisi fazladır. “Yazarın masallara yönelişi de elli yaşından sonra olmuştur. Özellikle oğlu Çetin‘i kaybettikten sonra acısını hafifletmek için kendini masal dünyasının düş, renk ve mutluluk havasına bırakmıştır” (Mert 2009: 61). Çok sayıda masal derleyen Eflatun Cem Güney, derleyip yazdığı masalları daha geniş kitlelere ulaştırabilmek, insanları masalın renkli ve sihirli dünyasına katabilmek amacıyla bir dönem radyo programı da yapar. Bir Varmış Bir Yokmuş adıyla yayınlan program, televizyon başta olmak üzere diğer kitle iletişim araçlarının yaygın olmadığı yıllarda geniş dinleyici kitlesine ulaşır; masalları anlatarak dinleme yoluyla hem edebî zevk kazandırır hem de Türkçenin dil zenginliklerini aktarır.
Eflatun Cem Güney, sadece masal değil halk kültüründe var olan efsane, halk hikâyesi, fıkra gibi pek çok türü de derleyerek gelecek kuşaklara miras olarak bırakır. Eflâtun Cem Güney imzasını taşıyan masal kitaplarındaki metinlerin bir kısmının sözlü kültür ortamından derlenen masallardan, bir kısmının da çeşitli hikâyelerden hareketle oluşturulduğu bilinmektedir. Sözgelimi Zindandan Gelen Mektup masalı Tahir ile Zühre hikâyesinden; Aliş'le Maviş ve Onlar Ermiş Muradına masalları Dertli Kaval hikâyesinden alınan metin parçalarının masal havası içinde yeniden yazılmış (Durbilmez 2015) şeklidir.
Halk hikâyelerini kaybolmaktan kurtarmak için başta cönkler olmak üzere eski eserleri ve nüshaları tarayan Güney, halk edebiyatına klasik denebilecek çapta yeni varyantlar da kazandırır. Böylece masallarındaki ‘Masal Babalığı’ burada ‘Hikâyeci-Âşık’ kimliğine dönüşür (Emiroğlu 2005). “Eflatun Cem Güney’in 26 masal kitabında derleyip yazdığı 70 masalı, 8 efsanenin yer aldığı 1 efsane kitabı, 5 halk hikâyesi, 1 mensur şiir kitabı, 252 derlenmiş fıkranın yer aldığı 1 fıkra kitabı, 4 monografik eseri, 5 araştırma-inceleme eseri, 7 kılavuz eseri, 3 Atatürk kitabı bulunmaktadır” (Kaplan 2012: 13). Eserlerinden bazılarında oğlunun katkısı vardır. Eflatun Cem Güney’in eserleri üzerine çok sayıda akademik çalışma yapılmıştır. Aynı zamanda bir eğitimci olan Güney, folkloru millî kültürün kaynağı ve ana damarı olarak kabul etmiş, folklorun hem yaygın hem örgün eğitim çalışmalarında kaynak olarak kullanılması gerektiğini vurgulamış, eğitimde kullanılacak materyallerin seçiminde folklorden yararlanmanın önemine işaret etmiştir (Çolak 2016).
Kaynakça
Çolak, Faruk (2016). “Çocuk Edebiyatı Materyali Olarak Folklorik Ürünler ve Eflatun Cem Güney’in Bu Konudaki Görüşleri”. The Journal of Turkic Language and Literature Surveys. S. 1(2). ss:64-70.
Durbilmez, Bayram (2015). “Eflâtun Cem Güney’in ‘Dede Korkut Masalları’na Metinler Arası Bir Yaklaşım: ‘Kan Turalı’ Örneği”. Milli Folklor Dergisi. S.108. ss. 165-179
Emiroğlu, Selim (2005). Eflatun Cem Güney’in Eserlerinde Dil ve Çocuk Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Gürtürk, Sami (1982). "Anışlar: Bir Eflâtun Cem Güney Vardı". Türk Dili Dergisi. S:372, ss. 383-385.
Hınçer, İhsan. (1972). "Jübilesi Dolayısıyla Eflatun Cem Güney". Türk Folklor Araştırmaları Dergisi. S. 276, ss. 6352.
Kaplan, Osman (2012). Eflatun Cem Güney’in Derleyip Yazdığı Masalların Çocuklarda Karakter Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Üniversitesi.
Mert, Esra (Lüle). (2009). Türkçenin Söz Varlığı Açısından Eflatun Cem Güney’in Derleyip Yazdığı Masallar. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Yıldız, Osman (2012). “Eflatun Cem Güney’in Sivas’taki Dernekçilik Faaliyetleri”. TÜBAR-XXXI. ss: 323-335.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ MÜZEYYEN ALTUNBAYYayın Tarihi: 14.09.2018Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Yayın Tarihi: 14.09.2018Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Güncelleme Tarihi: 20.12.2020
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Erzurumlu Emrah | Vilayet Matbaası / Sivas | 1928 | Biyografi |
Dumlupınar'a Doğru | Ahmet İhsan Matbaası / İsstanbul | 1944 | Diğer |
Nar Tanesi | Doğu Kardeş Yayınları / İstanbul | 1945 | Masal |
Dertli Kaval | Gençlik Kitabevi / İstanbul | 1945 | Masal |
Karayılan ve Karagülmez | Doğan Kardeş Yayınları / İstanbul | 1946 | Masal |
Bu Toprağın Masalları III : Akıl Kutusu | Doğan Kardeş / İstanbul | 1947 | Masal |
Sabırtaşı | Doğan Kardeş / İstanbul | 1947 | Masal |
Halk Şiiri Antolojisi | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1947 | Şiir |
En Güzel Türk Masalları | Güven Basımevi / İstanbul | 1948 | Masal |
Altın Heybe; Kül Kedisi; Felek Sillesi | Doğan Kardeş Yayınları / İstanbul | 1948 | Masal |
Zümrüt Anka | Doğan Kardeş Yayınları / İstanbul | 1948 | Masal |
Açıl Sofram Açıl ve Congoloz Baba | Doğan Kardeş Yay. / İstanbul | 1949 | Masal |
Halk Türküleri | Yeditepe Yayınları / İstanbul | 1953 | Diğer |
Âşık Mesleki : Hayatı ve Şiirleri | Maarif Kitaphanesi / İstanbul | 1953 | Biyografi |
Aşık Kâmilî | Maarif Kitaphanesi / İstanbul | 1954 | Biyografi |
Bir Varmış Bir Yokmuş : Türk Efsaneleri, Türk Masalları | Yeditepe Yayınları / İstanbul | 1956 | Masal |
Evvel Zaman İçinde | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1957 | Masal |
Nasrettin Hoca Fıkraları | Yeditepe Yayınları / İstanbul | 1957 | Fıkra |
Âşık Ruhsatî Hayatı ve Şiirleri | İstanbul Maarif Kitaphanesi / İstanbul | 1958 | Biyografi |
Dede Korkut Masalları | Doğan Kardeş Yayınları / İstanbul | 1958 | Masal |
Âşık Garip | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1958 | Biyografi |
Kerem ile Aslı : Halk Hikâyesi | Varlık Yayınevi / İstanbul | 1959 | Hikâye |
Tahir ile Zühre | Yeditepe Yayınları / İsstanbul | 1960 | Hikâye |
Gökten Üç Elma Düştü | Doğan Kardeş Yayınları / İstanbul | 1960 | Masal |
Kulağımıza Küpe Olsun | Ekin Basımevi / İstanbul | 1962 | Diğer |
Az Gittim Uz Gittim | Doğan Kardeş Yayınları / İstanbul | 1962 | Masal |
Atatürk Hayatı ve Eserleri | MEB / Ankara | 1963 | Biyografi |
Folklor ve Eğitim | MEB / Ankara | 1966 | Diğer |
Keloğlan : Altın Heybe | Doğan Kardeş Yay. / İstanbul | 1969 | Masal |
Al Elma Yeşil Elma | İtimat kitabevi / İstanbul | 1969 | Masal |
Tanrı Vergisi | MEB / Ankara | 1969 | Masal |
Çift Çubuk Üstüne | MEB / Ankara | 1969 | Diğer |
Köyün Orta Direği | MEB / Ankara | 1969 | Diğer |
Yedi Köyün Yüz Karası | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1969 | Masal |
Dal Olur Eğilir Misin? | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1969 | Masal |
Ağlayan Nar ile Gülen Ayva | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1969 | Masal |
Dağarcık | MEB / Ankara | 1970 | Diğer |
Emlik Kuzu ve Altın Gergef | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1970 | Masal |
Zindandan Gelen Mektup ve Düşmez Kalkmaz Bir Allah | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1970 | Masal |
Gözümüz Üstünde Olsun | MEB / Ankara | 1970 | Diğer |
Hoşbeş | MEB / Ankara | 1970 | Diğer |
Gözü Yollarda Kalan Ana ve Anasız Kuzu | İtimat kitabevi / İstanbul | 1970 | Masal |
Aygın Baygın Ses | İtimat kitabevi / İstanbul | 1970 | Masal |
Saraydan Uçan Kuş | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1970 | Masal |
Alişle Maviş | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1971 | Masal |
Güldükçe Güller Açan Kız | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1972 | Masal |
Folklor ve Halk Edebiyatı : Özellikleri Sözlü Gelenekleri ve Yazılı Örnekleri | MEB / İstanbul | 1971 | Diğer |
Milli Kurtuluş ve Yeniden Doğuş | MEB / Ankara | 1972 | Diğer |
Onlar Ermiş Muradına | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1972 | Masal |
Yiğitler Yiğidi Musacık | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1972 | Masal |
Sihirli Köpük ve Yaban Gülü | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1972 | Masal |
Tellerinde Bülbüller Şakıyan Saz ve Bir Varmış Bir Yokmuş | İtimat Kitabevi / İstanbul | 1972 | Masal |
Masallar | Türk Tarih Kurumu Basımevi / Ankara | 1997 | Masal |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | MAHİRİ, Mehmet Özkoluaçık | d. 1888 - ö. 10.02.1952 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | NİYÂZÎ-İ MISRÎ | d. 1618 - ö. 1694 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Mehmet Kıyat | d. 13 Eylül 1940 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | YILDIRIM, Mevlüt Yıldırım | d. 1896 - ö. 04.04.1954 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | AHMET KAYA | d. 1896 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | KOCA, Koca Kurban Oğlu Kuliyev | d. 1896/1900 - ö. 1942/1957 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Tevfik Celal Orhan | d. 1905 - ö. 26 Ağustos 1981 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | Cengiz Tuncer | d. 1931 - ö. 8 Temmuz 1981 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Suat Salih Asral | d. 1 Eylül 1901 - ö. 20 Nisan 1981 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Mustafa Kaya Akozan | d. 01 Ocak 1963 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | Ayhan Kırdar | d. ? Mayıs 1936 - ö. 30 Ocak 1999 | Meslek | Görüntüle |
12 | Hüseyin Düz | d. 01 Mayıs 1966 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | Ahmet Avni Konuk | d. 1868 (h. 1287) - ö. 14 Mart 1938 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | HOVSEP VARTANYAN (VARTAN PAŞA) | d. 28 Mart 1813 - ö. 28 Mart 1879 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Faik Ali Ozansoy | d. 1876 - ö. 1 Ekim 1950 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | KİBİRSİZ AHMED BABA | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
17 | Tezer Cem | d. 06 Şubat 1970 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | HİCÂBÎ, Abdülbâki Gül Baba | d. 1700\\\'lerin ortası - ö. 1822 | Madde Adı | Görüntüle |