Madde Detay
Nüzhet Sâbit
(d. 1883 / ö. 6 Ocak 1920)
Memur, Eğitimci, Gazeteci
(Yeni Edebiyat / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
1883 yılında Yemen(San’a)’de doğdu. Babası dönemin tanınmış askerî
şahsiyetlerinden Mirliva Mustafa Sabit Paşa’dır. Soyu Karamanoğullarına
dayanmaktadır. Babasının görevi sebebiyle Şam, Adana, Urfa, Halep gibi
şehirlerde yaşadı ve öğrenim gördü. Şam’da askerî rüştiyede orta öğrenimine
başladı, Adana’da Mülkiye İdadisine geçti. Daha sonra Şam İdadisi ile İstanbul
Mercan İdadisinde lise öğrenimini ve Mekteb-i Mülkiye’de de yükseköğrenimini
tamamladı. Cemâziyelevvel 1323/Temmuz 1905’te Mülkiye’den mezun oldu.
Mülkiyeden mezun olduktan sonra memuriyet hayatı Dâhiliye Vekâleti
Kaleminde başladı, Receb 1313/Eylül 1905’te Rodos Valiliği Maiyet Memurluğuna
kaymakamlık stajını yapmak üzere atandı. Rodos’ta iken idadide tarih ve
edebiyat öğretmenliği de yaptı. II. Meşrutiyet’in 1908’de ilanına kadar burada
bulunur, sonra izin alarak İstanbul’a döndü. İstanbul’a dönüşünden sonra
İttihat ve Terakki Cemiyetine katıldı. Çalışkanlığı ve girişimci ruhu, millî
meselelere olan alakası onun bu cemiyet içerisinde aktif rol oynamasında etkili
oldu. Lakin bir süre sonra cemiyet merkezinden gelen tebligatların doğruluğuna
bakılmaksızın uygulanmasını hem kendi mizacına hem de meşrutiyetin doğasına
aykırı buldu. Söz konusu tebligatların emir olarak kabul edilmesi ve koşulsuz
biçimde uygulanmasına itiraz etti. İtirazları gittikçe şiddetlendi ve bu durum
dikkat çekti. Bunun üzerine kontrol altında tutulmak için genel merkezde
kâtiplik görevine getirildi. Yeni görevi sayesinde İttihat ve Terakki
Cemiyetinin ileri gelenleri ile tanışma fırsatı buldu. Burada yaşadıkları onda
derin bir hayal kırıklığı yarattı ve buradaki görevinden ayrıldı. İstanbul’da
daha fazla kalmadı ve Rodos’a geri döndü. Bu esnada 31 Mart Vakası (13 Nisan
1909) gerçekleşti. Birkaç ay sonra öğrenim görmek için Fransa’ya gitti. Paris’te
Ecole Libre des Sciences Politiques (Siyasal Bilimler Fakültesi)’e kaydoldu.
Buradaki öğrenimine ek olarak Hukuk Fakültesinden de dersler aldı. Fransa’daki
öğrenimi ile birlikte Fransızcasını da ilerletti. Paris’te öğrenimine devam
ederken vereme yakalandı ve 1910 yılında İstanbul’a döndü.
İstanbul’a döndükten sonra Darülmuallimîn’de öğretmenlik yaptı. Ülkesine
döndükten sonra düzene giren yaşamı ile birlikte hastalığı iyiye gitmeye
başladı. Öğretmenliğin yanında İttihat ve Terakki Cemiyetinin Kadıköy şubesinde
görev aldı. Lakin cemiyetin işleyişinden memnun kalmadı, fikren ayrılıklar
yaşamaya devam etti ve cemiyetten istifa etti. Bundan sonra İttihat ve Terakki
Cemiyetinin faaliyetlerine muhalefet etmeye başladı. Bu amaçla Vazife adıyla
çıkardığı gazete ve Binbirkuş Kütüphanesi adlı yazı dizisiyle
eleştirilerini paylaştı.
1911 yılında eğitim ve iktisat konularında fikirlerini duyurmak için Teavün-i
İçtimaî adlı bir dernek kurdu. Ancak, 1912 yılında faaliyetleri sonlandırdı.
1913 yılında Darüşşafaka'da iktisat-coğrafya öğretmenliği yapmıştır. Birinci
Dünya Harbi’nin başlaması üzerine askere alındı. Edirne’de askerlik yaptı.
Ancak çok geçmeden hastalığı nüksetti, terhis oldu. İstanbul’a döndükten sonra
Erenköy Numune Mektebi Türkçe öğretmenliğine atandı. Bu dönemden sonra eğitimle
ilgili konulara yöneldi. 1918 yılında Türk Ocaklarının üyesi oldu ve bu
cemiyette de önemli görevler üstlendi.
Mütareke döneminde, Hürriyet ve İtilaf Fırkası ile yakın ilişkileri
neticesinde önemli bir siyasi şahsiyet oldu. 1919 yılında kurulan Damat Ferit
Paşa Hükümetinde İaşe Umum Müdürlüğü görevine getirildi. İaşedeki görevinde
yaşadıklarını İaşe’de Kırkbeş Gün adlı eserinde 1919 yılında
kaleme aldı. Yoğun mesai ile beraber sağlığı da iyice ilerledi. Daha sonra
Matbuat Cemiyeti Genel Sekreteri olarak görevlendirildi. Ancak bilhassa İaşe
Umum Müdürlüğündeki yoğun çalışma temposu, üstüne hakkında ortaya atılan rüşvet
iddiaları ve soruşturmalarla iyice sarsıldı. İaşe’deki görevinden ayrıldıktan
sonraki günlerde hastalığı ilerledi. . 8 Zilhicce 1337/4 Eylül 1919’da Kızıltoprak’taki
evinde henüz 36 yaşında iken vefat etti (TDEA 1990; Okay 2001; TDünEA 2006).
Nüzhet Sâbit, Osmanlı toplumunun siyaset, iktisat ve eğitim konularında içinde bulunduğu aksaklıkları fark etmiş ve tespitlerini de sürekli dile getirmiş aydın bir şahsiyettir. Mülkiyeden mezun olduktan sonra memuriyete başlamış ancak ülkenin içinde bulunduğu siyasi gelişmeler onu fikirlerini duyurmak için İstanbul’a çekmiştir. Siyaset ile ilgili görüş ve düşüncelerini duyurmak için başta İttihat ve Terakki Cemiyetine katılmış ve dönemin rağbet gören teşkilatlarından olan masonluğa da ilgi göstermiştir. Avrupa’daki eğitimi sırasında etkilendiği kooperatifçilik ve sosyal yardımlaşma fikirlerini hayata geçirmek için Teavün-i İçtimai (1911-1912 arası) adında bir dernek kurmuştur. Bu dernek kütüphane kurma, dergi ve gazete yayınlama, yabancı eserleri tercüme etme gibi kültürel hizmetleri yanında lokanta ve oyun salonu açma gibi sosyal işletmeler kurmayı da hedeflemiştir. Bunların önemli bir kısmını gerçekleştirmiş, ancak derneğin yaşamı İttihat ve Terakki baskısıyla kısa sürmüştür. Osmanlı’nın Balkan Harbi sonrasında Rumeli’de büyük toprak kayıplarına uğraması ve bu coğrafyadaki Türklerin zulüm görmesi ve göç etmek zorunda kalmaları Nüzhet Sâbit’i çok üzmüştür. Yaşanan elim hadiseler üzerine birkaç arkadaşı ile birlikte Balkanlarda yaşanan şiddet ve zulmü Türk ve Avrupa kamuoyuna duyurmak amacıyla Neşr-i Vesaik Cemiyeti’ni kurmuştur. Yine bu amaçla Londra, Paris ve Berlin’e gitmiş ve önemli şahsiyetlerle görüşmüştür. Avrupa’ya gitmeden önce Müdafaa-i Milliye Cemiyetine üye olmuş, aynı zamanda Darülmuallim bünyesindeki Konferanslar Cemiyetinde de aktif rol almıştır. 1918 yılında Matbuat Cemiyeti kongresinde yönetim kurulu üyeliğine ve genel sekreterliğe seçilmiştir. Sabit bunların dışında, 1918 yılında Türk Ocağı’na da üye olmuş, dernek tüzüğünün hazırlanmasında da etkin rol oynamıştır. Nüzhet Sâbit’in yayıncı yönü kendisinin çıkardığı Vazife (1911-1919 arası) adlı gazete ile oluşmuştur. Ayrıca 1914 yılında Takib ve Tenkid adlı bir mecmua da yayımlamıştır (TDEA 1990; Okay 2001; TDünEA 2006).
Nüzhet
Sâbit’in hayatı, şahsiyeti, arkadaşlarının hatıraları ve eserleri hakkında iki
kitap yayımlanmıştır. Bu eserlerden ilki, Nüzhet Külliyyâtı-ı, Nüzhet
Sâbit Hayâtı ve Âsârı başlığını taşımaktadır. Kitap, 1920 yılında 174
sayfa olarak yayımlanmıştır. İkinci Kitap ise bir yıl sonra ilkinin özeti
mahiyetinde 1340/1921 yılında Nüzhet Sâbit ismiyle 63 sayfa
olarak neşredilmiştir. Hayatından bahseden kaynaklar, Sâbit’in en çok terbiye
ve mektepçilik âleminde muvaffak olduğunu söylemektedir (1340: 7).
Askerliğinden sonraki dönemde, bilhassa eğitim konularına eğilmiştir.
Öğretmenlik yaptığı için de fikirlerini uygulama fırsatı bulmuştur. Kelime
Usulü ile Elifba, Ana Dili ve Tonguz’un Rüyası gibi eserler bu dönemin
ürünleridir. Bu eserlerden Kelime Usulü ile Elifba, ilkokuma ve
yazma öğretimine yeni bir yöntem getirmiş, kelimeden başlayan çözümleme yöntemi
uzun süre öğretimde etkili olmuştur. Bunların dışında Muallim adlı
dergide de Elifba Meselesi başlıklı makaleler yayımlanmıştır.
Nüzhet Sâbit’in Türkçe öğretiminde yaşanan sorunlarla ilgili tespit ettiği dört
önemli unsur dilin yapısı, öğretim yöntemi, öğretmen ve ders kitabıdır
(Binbaşıoğlu, 1999: Alkan, 2010). İlkokuma yazma öğretiminde etkili olan ses
(savti) usulü ile öğretim yöntemini zor ve zaman alıcı olmasından dolayı
eleştirmiş, bunun gerekçelerini yukarıdaki dört unsur üzerinden açıklayarak
kolay ve hızlı biçimde okuma-yazma öğretmek için kelime yöntemini önermiştir.
Nüzhet Sâbit, siyaset, iktisat ve eğitim konusundaki fikirlerini dile
getirmek, eleştirilerini muhataplarına iletmek için kısa yaşamı boyunca çeşitli
cemiyetlere üye olmuş, dernek kurmuş, gazete çıkarmış ve eserler kaleme almış
Türk edebiyatı ve kültürüne katkılarda bulunmuş mühim bir şahsiyettir.
Nüzhet Sâbit’in hayatı, şahsiyeti, arkadaşlarının hatıraları ve eserleri
hakkında iki kitap yayımlanmıştır. Bu eserlerden ilki, Nüzhet
Külliyyâtı-ı, Nüzhet Sâbit Hayâtı ve Âsârı başlığını
taşımaktadır. Kitap, 1920 yılında 174 sayfa olarak yayımlanmıştır. İkinci Kitap
ise bir yıl sonra ilkinin özeti mahiyetinde 1340/1921 yılında Nüzhet
Sâbit ismiyle 63 sayfa olarak neşredilmiştir. Hayatından bahseden
kaynaklar, Nüzhet Sâbit’in en çok terbiye ve mektepcilik âleminde muvaffak
olduğunu söylemektedir (1340: 7).
Kaynakça
Alkan, Fatih
(2010). Nüzhet Sabit’in Türkçe öğretimindeki yeri üzerine
bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Selçuk
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Binbaşıoğlu,
Cavit (1999). İlkokuma ve yazma öğretiminin ve alfabe kitaplarının tarihsel
gelişimi. Eğitim ve Bilim 14(114); 8-34.
Çankaya,
Mücellidoğlu Ali (1968-1969). “Nüzhet Sâbit”. Yeni Mülkiye Tarihi ve
Mülkiyeliler içinde s.1065-1068. Ankara: Mars Matbaası.
Gövsa, İbrahim
Alâettin (1945). “Nüzhet Sabit”. Türk Meşhurları Ansiklopedisi.
İstanbul: Yedigün Neşriyat. s.289-290.
Nüzhet Sâbit
(1327). Siyâset Yolları. İstanbul: Araks Matbaası.
Nüzhet Sâbit
(yty.). İâşede Kırk Beş Gün. İstanbul: Kader Matbaası.
Nüzhet Sâbit
Hayâtı ve Âsârı (1920). İstanbul: Kader Matbaası.
Nüzhet Sâbit (1340).
İstanbul: Evkâf-ı İslâmiyye Matbaası.
Nüzhet
Sabit (1924). Kelime Usûli ile Elifba. İstanbul: Sühûlet Kitabhanesi.
Okay, Cüneyd
(2001). Nüzhet Sabit Hayatı-Kişiliği-Fikirleri. Ankara: Akçağ
Yayınları.
Komisyon
(1990). “Nüzhet Sabit”. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi (TDEA).
C.7. İstanbul: Dergâh Yayınları. s.96.
Komisyon
(2006). “Nüzhet Sabit”. Türk Dünyası Edebiyatçılar Ansiklopedisi (TDünEA).
C.6. Ankara: AYK Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. s. 671.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: SEDAT MADEN - HAKAN YEKBAŞYayın Tarihi: 10.11.2018Güncelleme Tarihi: 19.03.2021
Yayın Tarihi: 10.11.2018Güncelleme Tarihi: 19.03.2021
Güncelleme Tarihi: 19.03.2021
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Kelime Usulüyle Elifba | Hukuk Matbaası / İstanbul | 1918 | Araştırma |
İaşe’de Kırkbeş Gün | Kader Matbaası / İstanbul | 1919 | Hatıra |
Karganın Genç Nazırlara Bir Suali | Kader Matbaası / İstanbul | 1912 | Eleştiri |
Devekuşu’nun Mebuslara Hitabı | Kader Matbaası / İstanbul | 1912 | Eleştiri |
Doğan’ın Tarihe Cevabı | Kader Matbaası / İstanbul | 1912 | Eleştiri |
Tonguz’un Rüyası | Orhaniye Matbaası / İstanbul | 1918 | Hikâye |
Ana Dili (Devre-i Ula, Devre-i Mutavassıta, Devre-i Aliye) | Kanaat Matbaası / İstanbul | 1918 | Diğer |
Elifba Meselesi I | Muallim Mecmuası / İstanbul | 1918 | Makale |
Elifba Meselesi II | Muallim Mecmuası / İstanbul | 1918 | Makale |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Arslan Turgut Kaynardağ | d. 21 Temmuz 1923 - ö. 5 Haziran 2008 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | Halil Bedii Fırat | d. 1908 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | CEMAL/CEMAL HOCA, İsmail Turan | d. 11.10.1883 - ö. 17.02.1957 | Doğum Yılı | Görüntüle |
4 | HÂMİD, Küçük Hacı-zâde Hâmid Ahmed Bey | d. 1883 - ö. 1920 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | ACZÎ, İbrahim Aczî Kendi | d. 1883 - ö. 1965 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | ABBAS, Molla | d. 1870? - ö. 1920 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
7 | GİRYÂNÎ, Süleyman İbn-i İbrahim | d. 1861/1870? - ö. 1915/1920? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | NÜZHET | d. ? - ö. 1920 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Halise Hasan Özgün | d. 1948 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
10 | Hamdullah Köseoğlu | d. 1 Ocak 1945 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | Ayşe Serhat Kestel | d. 1922 - ö. 23 Temmuz 2012 | Meslek | Görüntüle |
12 | Yusuf Ziya Ortaç | d. 23 Ocak 1895 - ö. 11 Mart 1967 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | Rasim Haşmet | d. 1888 - ö. 1919 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | Mustafa Celal Emrem | d. 1900 - ö. 1980 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Sabit Kemal Bayıldıran | d. 4 Mart 1944 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
16 | SÂBİT, Nu'mân | d. 1692 - ö. 1768 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | SÂBİT, Sâdık Sâbit, İranlı | d. ? - ö. 1832 | Madde Adı | Görüntüle |