Madde Detay
AYDÎ, Aydî Baba
(d. 1225/1810 - ö. 1282/1865)
divan ve tekke şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Hacı Mehmed’dir. Çoğu zaman Aydî, bazen Ayânî, bazen de Aydî Ayânî mahlasını kullanmıştır. Aydî kelimesi bayram anlamına gelen ‘iyd’ kelimesinin nisbet almış hâlidir. Doğrusu Iydî’dir, fakat halk arasında Aydî diye tanınmıştır. Bazı gazellerinde Hacı Mehmed Baba ismini kullanmıştır. 1225/1810 tarihinde Antep’in Tabakhâne semtindeki Kepkep Mahallesi'nde doğmuştur. Haşhaş Fakısı oğullarından Mehmet Nâmî Efendi‘nin büyük oğludur (Yener 1934: 64). Aydî Baba tahsiline Antep’te başlamış; Halep, Kayseri ve İstanbul‘da da öğrenim görmüştür. İstanbul dönüşünde Kayseri’ye uğramış, orada az bir süre müderrislik yapmıştır. Tabaklık mesleği ile meşgül olmuştur. Aydî Baba ikinci bir İstanbul seyahati daha yapmış ve bu seyahatinde Halvetî meşayihinden Kuşadalı İbrahim Efendi‘den nasip alarak Halvetî halifeliği ile Antep’e dönmüştür. İki Şerefeli Cami’de hem imamlık hem de hatiplik yapmakla beraber evinin bir kısmını bölerek tekke hâline getirmiş, bu tekkede Halvetî tarikatını yaymaya başlamıştır. Bu tekke Aliyyü’n-Neccâr Camisi'nin doğusunda bulunan, kapısı camiye açılan ev imiş. Bir müddet sonra ilahi bir coşkunluğa kapılmış, imamlığı, hatipliği ve şeyhliği bırakarak coşkulu bir derviş olmuştur. En güzel şiirlerini bu devreden sonra yazmış, ömrünün sonuna kadar da bu hâl ile yaşamıştır. Aydî Baba bu vecd hâli ile Antep ulemasının eleştirisine uğramış, hakaretlerine maruz kalmış, her defasında onları hoş karşılamıştır. Ulema kesimi kendisine bu kadar musamahakâr olmamışlar, Müftü Hacı Osman Efendi ve diğer hocalar onu Birecik’e sürgün ettirmişlerdir (Aksoy 1937: 5). Bir müddet orada kalan Aydî Baba tekrar Antep’e dönmüştür. 1282/1865 yılında 55 yaşında iken koleradan vefat etmiştir. Mezarı Antep’tedir.
Dîvân'ı 1937, 1954 ve 1997'de olmak üzere üç kere basılmıştır. Ömer Asım Bey kitabın ilk baskısında üç yazma nüshayı esas alırken ikinci baskısında beş nüshayı esas alarak Dîvân'ı oluşturmuştur. Şiirlerinin tamamı tasavvufi öğelerle doludur. Dîvân baştan başa tasavvuf, tarikat, din konularıyla doludur. Kullanılan kelimeler, terkipler, tabirler, klişeler, iktibas veya telmih olunan ayetler, hadiseler, telkin edilen duygular ve fikirler gösterir. Dîvân'ın yüzde 81'i dervişlikle ilgili yazılar, yüzde 11'i dinî manzumelerdir. Yüzde 5'i Âl-i Abâ içindir. Geri kalan birkaç yazı da bunlar dışında kalan konulardır (Aksoy 1954: 15).
Aruz ve hece ölçüsüyle yazdığı şiirleri yerel ağız özelliklerini taşıdığı için dil açısından oldukça önemlidir. Ancak şiirlerinin bazılarında vezin ve kafiye yanlışları dikkat çekmektedir. Dili zamanına göre klasik, coşkulu ve kendine özgüdür. Hece ölçüsüyle yazdığı bazı şiirlerinde de sade bir Türkçeyi tercih ettiğini görürüz. Aksoy, üslubu için özensiz olduğunu bunun da bir âşığın vecid ve cezbe hâlinde bunları düşünemediğinden kaynaklandığını belirtir. Bazı şiirlerinde de akıcı bir üslubun ve güzel deyişlerin olduğunu söyler (1954: 20-21).
Kaynakça
Aksoy, Ömer Asım (1937). Aydî Divanı. Gaziantep: Gaziantep Halkevi Yay.
Aydi Baba Divanı. Halil İbrahim Yakar Özel Kitaplığı.
Yakar, Halil İbrahim (2013). Antepli Divan Şairleri. Gaziantep: Yaşar Cevizli Mağazaları.
Yener, Şakir Sabri (1934). Gaziantep Büyükleri. Gaziantep: Gaziantep Halk Fırkası Matbaası.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. HALİL İBRAHİM YAKAR & NEJLA KAYALI ORTA
Yayın Tarihi: 25.09.2014
Güncelleme Tarihi: 01.12.2020
Eserlerinden Örnekler
Gazel
Çerâg-ı vahdete pervâne oldum hasbeten lillâh
Bilin ser-tâ-kadem odlara yandım hasbeten lillâh
Yerim mescid işim tâ‘at iken gör nâgehân ey dil
Muhabbetle serim sevdâya saldım hasbeten lillâh
Resûlullah buyurdu mü’mine mir‘ât-ı mü’mindir
Kabûl etdim yönüm mir‘âta döndüm hasbeten lillâh
Lebinden çeşme-i hayvân revân oldukda cânânın
Hızır-veş nûş idüp ol âba kandım hasbeten lillâh
Meger pâyânı yok deryâ imiş aşkı dil-ârâmın
O bahr-ı bî-nihâye içre daldım hasbeten lillâh
Çü nâmûs ile ârın terk-i evlâ oldugun bildim
Buların şîşesin taşlara çaldım hasbeten lillâh
Ben Aydî’yim ne var cânım fedâ kıldımsa cânâna
Ki verdim cümle vârım aşkın aldım hasbeten lillâh
(Yakar, Halil İbrahim (2013). Antepli Divan Şairleri. Gaziantep: Yaşar Cevizli Mağazaları. 158.)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | ŞEYHÎ, Şeyh Salman | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | CENÂNÎ, Mehmed Sa'îd Efendi | d. 1717? - ö. 1780? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | SAİD BABA | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | MOLLANEPES | d. 1810 - ö. 1862 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | TÂLİB, Mustafa Tâlib | d. 1810-11 - ö. 1873-74 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | ATÂ, Tayyâr-zâde | d. 1810 - ö. 1882 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | HAKKI, İsmail Hakkı Evliyâ-zâde | d. ? - ö. 1865 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | ABDÜRRAHÎM KÂDİRÎ, İvranyalı | d. ? - ö. 1865 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | REŞÎD, Ahmed Reşîd Efendi, Akşehirli | d. 1814 - ö. 1865 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | VÂSIK, İbrahim Efendi | d. ? - ö. 1754/55 | Meslek | Görüntüle |
11 | CEMAL/CEMAL HOCA, İsmail Turan | d. 11.10.1883 - ö. 17.02.1957 | Meslek | Görüntüle |
12 | SÜLEYMÂN, Süleymân Çelebi, Süleymân Fakîh, Süleymân Dede | d. 1350 ile 1355 arası ? - ö. 1422 ? | Meslek | Görüntüle |
13 | İZZET, Mütercim İzzet Paşa | d. 1843 - ö. 1914 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | KEMÂL, Maraşlı Kemâl Efendi | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | BAHÂEDDÎN MEHMED, İstanbullu | d. 1845 - ö. 1917 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | MUHLİS, Abdullah Ağa | d. ? - ö. 19. yy. | Madde Adı | Görüntüle |
17 | ÇİFTLİKÇİ UMMANÎ, Hanifi Örs | d. 1966 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | ŞEHÎDÎ, Hacı Edhem | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |